wordt het ooit wat?

wordt het ooit wat?

mamar
mamar

August 27th, 2007, 1:57 pm #1

Hallo,

Met veel plezier lees ik regelmatig de berichten op dit forum en heb ook al eens de nodige antwoorden op mijn vragen moeten zoeken (en gevonden).

Sinds een kleine 3 weken zijn we met de vaste voeding naast de BV begonnen, maar het wil nog niet echt. Ik weet dat het ook nog erg vroeg is, maar het lijkt wel of meneer alles vies vindt.
Ik lees steeds maar over smullende kindjes; die van mij sabbelt graag even op een broodkorst maar verder wordt alles met een vies gezicht uitgespuugd. Meloen, peer, banaan, appel, broccoli, aardappel, sperciebonen, doperwt etc. Alles wordt wel in z'n mond gestopt maar vervolgens trekt hij een heel vies gezicht en spuugt het uit en laat dan ook meteen vallen wat hij in z'n handjes heeft.

Ik vraag me af of hij ooit van z'n eten gaat genieten. Met z'n zus was het toendertijd na een week oefenen bekeken. Die ging gewoon eten, alleen niet zo veel.

Ik dring niets op, want ik wil wel dat het eten leuk blijft en zolang hij BV krijgt komt hij niks tekort.
Maar van mij mag het knopje om bij meneer.

Zijn er meer moeders die dit herkennen of is dit echt het "smullende-kindjes-forum"?

mamar
Share

August 28th, 2007, 8:55 am #2

Nee, hoor jij en je kindje zijn niet de enigen. Voor kindjes duurt het even voor ze de lol ervan gaan inzien. Misschien zijn ze er dan eigenlijk nog niet helemaal aan toe.
Ik zou het voorlopig bij die broodkorst laten. Zet hem wel bij alle maaltijden bij jullie aan tafel, dan kan zijn interesse ook gewekt worden. Af en toe probeer je dan gewoon weer eens iets.
Like
Share

mamar
mamar

August 28th, 2007, 9:07 am #3

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Het is idd wat ik nu al doe: zoals vanochtend zelf een appeltje eten en hem dan partjes uit mijn mond laten pakken. Alsof hij het weet... ronddraaien in z'n handje en hij mietert het weg.
Rijstwafeltje precies hetzelfde.
Geef hem speelgoed en hij gaat er wel heerlijk op sabbelen.

Stom eigenlijk, maar het is toch weer het CB wat de onzekerheid kan opwekken. Ze delen bij elke controle schema's uit wat kindjes zouden moeten eten en dat halen we natuurlijk bij lange niet. Ze zijn wel zogenaamd pro-bv maar vinden toch echt dat ik de borst pas na de bijvoeding moet geven. Doe ik dus mooi niet, hoor.

We gaan dus maar door zoals nu. Zal maar aannemen dat het wel goedkomt.

mamar
Share

August 28th, 2007, 9:49 am #4

Er komen wel vaker berichtjes van kindjes die er niks van binnenkrijgen. Maar als het eindelijk lukt zijn we allemaal zo trots dat we dat ook weer op het forum zetten.
Bij jouw eerste kindje ging het wel erg snel goed hoor.
Het is wel gebruikelijk dat er de eerste maand niks ingaat. Eerst spelen en leren pakken enzo en voor je het weet stoppen ze het toch in hun mond en weer later zitten ze te smullen. Maar daar kunnen wel maanden overheen gaan.
Let maar eens op de berichtjes die aangeven wat een rotzooi er toch steeds gemaakt wordt van het eten. Alles op de grond en mamma moet weer dweilen...
Maar het heeft echt resultaat!
Like
Share

August 29th, 2007, 11:39 am #5

Hallo,

Met veel plezier lees ik regelmatig de berichten op dit forum en heb ook al eens de nodige antwoorden op mijn vragen moeten zoeken (en gevonden).

Sinds een kleine 3 weken zijn we met de vaste voeding naast de BV begonnen, maar het wil nog niet echt. Ik weet dat het ook nog erg vroeg is, maar het lijkt wel of meneer alles vies vindt.
Ik lees steeds maar over smullende kindjes; die van mij sabbelt graag even op een broodkorst maar verder wordt alles met een vies gezicht uitgespuugd. Meloen, peer, banaan, appel, broccoli, aardappel, sperciebonen, doperwt etc. Alles wordt wel in z'n mond gestopt maar vervolgens trekt hij een heel vies gezicht en spuugt het uit en laat dan ook meteen vallen wat hij in z'n handjes heeft.

Ik vraag me af of hij ooit van z'n eten gaat genieten. Met z'n zus was het toendertijd na een week oefenen bekeken. Die ging gewoon eten, alleen niet zo veel.

Ik dring niets op, want ik wil wel dat het eten leuk blijft en zolang hij BV krijgt komt hij niks tekort.

Zijn er meer moeders die dit herkennen of is dit echt het "smullende-kindjes-forum"?

mamar
Zo'n heerlijk smulpaapje als sommigen hebben.... heb ik toch echt niet.
De eerste maand gingen er op een dag hooguit een paar theelepeltjes van het een of ander in. En langzaam, heel langzaam werd het ietsie meer. Nog steeds heb ik geen grote eter die met graagte alles lekker selluf eet.
Hij eet 't liefst stamppotjes, door mama gevoerd...........
Sinds een ruime maand (er zijn nu eindelijk tandjes doorgekomen) eet hij zelf z'n broodje (als ik 't in stukjes snijdt en in z'n kommetje doe).
Maar er is hoop. Als hij 18 is, zal het vast niet meer zo gaan als nu

Ik snap je onzekerheden heel goed, Mamar. Zeker met zo'n voorbeeld als z'n zus voor ogen. Maar geen kindje gelijk...
Het komt echt wel goed. Je zoon eet waar hij zin in heeft en momenteel is dat nog niet zo heel veel. Maar met verloop van tijd gaat dat veranderen. Zeker weten. Ik heb daar al heel veel verhalen over gelezen.

Antonieke, mama van Máron sinds 4 juni 2006

Like
Share

August 29th, 2007, 11:54 am #6

Er komen wel vaker berichtjes van kindjes die er niks van binnenkrijgen. Maar als het eindelijk lukt zijn we allemaal zo trots dat we dat ook weer op het forum zetten.
Bij jouw eerste kindje ging het wel erg snel goed hoor.
Het is wel gebruikelijk dat er de eerste maand niks ingaat. Eerst spelen en leren pakken enzo en voor je het weet stoppen ze het toch in hun mond en weer later zitten ze te smullen. Maar daar kunnen wel maanden overheen gaan.
Let maar eens op de berichtjes die aangeven wat een rotzooi er toch steeds gemaakt wordt van het eten. Alles op de grond en mamma moet weer dweilen...
Maar het heeft echt resultaat!
het is alweer lang geleden en ik herinner het me niet meer zo goed, maar volgens mij ging het bij Brandt ook niet meteen denderend. Hij vond het wel machtig interessant en kauwde ook wel op van alles, maar om nou te zeggen dat het veel was... Die schema's van het cb heb ik nooit goed bekeken, ik vond dit forum veel interessanter!

Nu eet Brandtje nog steeds afwisselend, oftewel als een echte peuter, de éne keer wel, de andere keer niet. Wel las ik gisteren in een boekje over 2- en 3-jarigen de tip om je kindje eens selluf te laten eten, want dat zou zo goed voor hem zijn. Ik moest me maar niets aantrekken van het geknoei, was goed voor z'n ontwikkeling.

Nou, ik lach helemaal in een deuk, want Brandt kan dankzij Rapley al tijden netjes selluf eten! Dàt is bij ons in ieder geval echt fijn.

Komt goed, dat eten, en als je twijfels hebt, doe je er goed aan ze op het forum te zetten, hier kun je steun verwachten! Niet teveel naar het cb luisteren, blijkbaar hebben zij minder verstand van bv

Groetjes van Sarina, mv Brandt (27-09-2005)
Like
Share

August 29th, 2007, 5:51 pm #7

Hallo,

mamar
de bv volstaat t hele eerste jaar hoor, en daarna ook nog wel Hier 2 goede eters, vind ik dan. Ik Rapley niet helemaal (bij mijn oudste had ik daar zelfs nog nooit van gehoord), maar ik neem wel de kern over: ik dwing nooit eten op (niet bij babies maar ook niet bij dreumesjes, peuters en kleuters ) en ze mogen helemaal zelf bepalen hoeveel ze eten. Helena heeft tot ze ruim 10 maanden was gewoon al t eten geweigerd en dronk doodleuk elke 1-2 uur bij mij. Ze had er ook helemaal geen interesse in, de stoel vond ze even leuk maar dan wilde ze er weer uit. Het heeft me wat frustraties gekost (eerste kind he ) maar dankzij mijn cb & internet kon ik t rond 8 maanden gewoon helemaal los laten. Als we aan tafel gingen en ze was wakker dan zat ze erbij, ik bood haar wat aan en wat ze ermee deed moest ze zelf weten. Toen ze ruim 10 maanden was maakte ze een gigagroeispurt en ging in 1 week zelf van lig naar zit naar staan en terug, wandelen aan t handje en kruipen. Daar had ze al die tijd naartoe geleefd en ze kreeg opeens rust, oog voor haar omgeving en dus ook voor eten. En dat bleek ze toen erg lekker te vinden, ze is toen van de ene op de andere dag gaan eten, bouwde de bv zelf af tot alleen nog maar rondom de slaapjes (okee en een keer in de namiddag en uiteraard 's avonds en 's nachts ) en geniet sindsdien van haar eten. Ze heeft daarna nooit meer niet gegeten (afgezien als ze ziek was uiteraard) en is echt een lekkere eter die er echt van kan genieten.
Simon is anders, die heeft ook tot zo'n 10 maanden 'weinig' gegeten, naar cb maatstaven dan. Maar hij vond t wel leuk en interessant en nam overal een hapje van. Hij is nu net 1 en eet nu echt aardige hoeveelheden weg, al is dat dus ook een kwestie van wat je gewend bent want ik ken ook babies die nog veel meer wegwerken. Ach ja, hij doet t er prima op en geniet ervan, en daar gaat t mij idd om

Moraal van t verhaal: geduld, t komt echt goed

Marloes mv Helena (11-02-03) & Simon (18-08-06)
Like
Share

mamar
mamar

August 31st, 2007, 2:33 pm #8

Hallo,

Bedankt voor de steunende reacties.
Toch fijn om bevestigd te zien wat ik zelf al dacht.

Eten opdringen vind ik inderdaad belachelijk; doe ik ook niet. Mijn dochter (4,5 jr) eet nu vrijwel alles (lust geen ui, prei en chocola) maar is geen grote eter. En dat hoeft ook niet. Ze bepaalt zelf hoeveel ze eet; bord hoeft niet leeg. Ze ontwikkelt zich prima en is nooit ziek, dus dat zit wel goed.

Ook m'n zoon dring ik niets op. Ik bied het aan en ooit zal hij wel gaan eten. BV gaat nog heel goed en houd ik nog lekker vol.
Bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, ma-mar
Share

August 31st, 2007, 6:57 pm #9

And that't the way to go!

Lekker luisteren naar je kindjes en ze het zelf aan laten geven.
Máron vind de mamamelk nog zo lekker dat hij soms vlak voor 't (warme) eten nog aan de borst wil, hahahahaha. Dat komt de verorbering van het vaste voedsel niet ten goede maar mijn motto is: mamamelk, de witste motor!

Antonieke, mama van Máron sinds 4 juni 2006

Like
Share