waarom rapley

waarom rapley

July 17th, 2008, 12:55 pm #1

waarom zou ik rapley gaan geven, ik zie het nut er niet zo van in. ja sorry hoor ik wil mischien wel maar weet niet waarom. waarom niet gewoon vers pureren en daarna langzaam overstappen naar stukjes. wat ik ook vind is dat het eng is. weet nog goed dat mijn zoontje toen des tijds een brood korst kreeg en daar bijna in stikte omdat hij een te grote hap nam, kreeg het er toen bijna niet uit. ik kan toch ook eerst pureren en dan daarna bv met 9 maanden stukjes gaan geven???

groeten van nathalie m/v Noah 5-10-03 en Nikita 28-2-2008
Like
Share

July 17th, 2008, 1:03 pm #2

Je kunt gewoon doen wat jou het beste lijkt. Houd er wel rekening mee dat we op dit forum uitgaan van vaste voeding onder eigen regie van het kind en dat houdt toch vaak in dat het eten in herkenbare vorm wordt aangeboden. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ieder kiest zijn eigen weg.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Ingrid
Ingrid

July 17th, 2008, 2:33 pm #3

Bedankt dat je het zo verwoord.
Er gaan vele wegen naar Rome.

Hier een mengelmoes van stukjes en geprakt. En dat gaat prima.

Maar hij krijgt weer tanden en je merkt dan gelijk dat het eten ook weer wat minder wordt.

Ingrid
Share

July 17th, 2008, 2:54 pm #4

waarom zou ik rapley gaan geven, ik zie het nut er niet zo van in. ja sorry hoor ik wil mischien wel maar weet niet waarom. waarom niet gewoon vers pureren en daarna langzaam overstappen naar stukjes. wat ik ook vind is dat het eng is. weet nog goed dat mijn zoontje toen des tijds een brood korst kreeg en daar bijna in stikte omdat hij een te grote hap nam, kreeg het er toen bijna niet uit. ik kan toch ook eerst pureren en dan daarna bv met 9 maanden stukjes gaan geven???

Je kunt op deze link een artikel lezen met redenen voor Rapley. http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... eding.html

Ook voor ons is Rapley niet 'de weg, de waarheid en het leven'. De reden dat wij het doen is dat ik en mijn man geloven dat Thijs de regie zelf heel goed aan kan. En nog belangrijker is dat ik merk aan hem dat hij het onwijs leuk vindt. Hij ontdekt niet alleen met z'n mondje, maar ook met z'n handjes.
Er zit volgens mij vooral geen 'moeten' in, ook niet bij het ouder-deel. Zo houdt ik meestal het eten vast, omdat het voor Thijs vaak te glibberig is (mango, meloen, etc). Hij pakt met zijn handje de mijne vast en brengt zo het eten naar zijn mond. En alles wat 'ie zelf kan vasthouden, doet 'ie zelf. Ook lekker: een paar vinger in een volle mond stoppen en dan 'roeren'.

Kijk waar jouw grenzen liggen en waar die van je kindje liggen. samen kom je dan altijd op een goede weg (en die leidt vast ook naar Rome!).

Veel plezier met ontdekken!

MamaThijs
Like
Share

merel
merel

July 17th, 2008, 7:39 pm #5

Merlijn vind het vooral erg leuk om zelf met eten in de weer te gaan. Ook dat hij zelf bepaald hoevee hij eet is een mooi en fijn idee. Je kan een kind dan niet overvoeren.

Ook nog een gemak en gezelligheid: aan tafel eet je echt samen en niet eerst je kind een hap geven en dan jij een hap. Ik vind het ideaal dat hij zelf eet. Soms een wortel van de grond rapen maar ach, we doen genoeg op het bordje en aan het eind van de maaltijd komt stoffer en blik te voorschijn.

Waarom Rapley, tja waarom ook niet? Waarom kies jij voor vloeibaar/gepureerd? Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt. Ik trek echt wel eens een potje open en als ik eten heb wat niet makkelijk zelf te eten valt dan pak ik er ook een lepeltje bij al komt dit niet zo heel vaak voor.

Het introductieschema van Stefan KLeintjes is ook ideaal. Je ziet precies wanneer je wat kan geven. Het is een stuk langzamer dan wat er in de potjes al aan ingredienten zit maar ik vind dit juist heel prettig. Het kind kan dan echt goed wennen aan het nieuwe eten en ook daarmee het spijsverteringsstelsel.

Niets moet natuurlijk maar ik zou zeggen, waarom probeer je het niet gewoon eens? Geef eens een zacht stuk banaan of peer of een gekookt worteltje of broccoli in de hand en kijk wat er gebeurd. Misschien vind niet alleen je kindje het erg leuk om te doen maar kan jij er ook heel erg van genieten van dit zelluf doen!

Groeten,
Merel.
Share

LeenS
LeenS

July 18th, 2008, 8:48 am #6

Ik heb eigenlijk van in het begin de dingen door elkaar gebruikt. In de creche gaven ze vooral papjes. En thuis waren het dan weer meer stukjes.
Waar ik vooral aandacht aan gaf was dat mijn zoontje zelf kan aangeven wat hij wil. Hij is nu bijna 14 mnd en soms wil hij enkel van de lepel eten en andere dagen weigert hij dat resoluut. Dan zit hij net als papa te genieten van een nectarine of appel. Hij wil ook steeds vaker zelf de lepel nemen.
Ik ben eigenlijk altijd op mijn gevoel afgegaan en natuurlijk was dit forum ook een enorme hulp.
Succes ermee.
Share

Merlijn
Merlijn

July 18th, 2008, 9:20 am #7

Voor ons is rapley wel "de waarhaeid, weg etc." Wij zijn daarnaast ook nogal praktisch ingesteld, voeren kost meer handelingen, dus Hannah eet zelf. Nu perse met bestek, daarvoor met haar handjes.
De gastouder en de opa`s en oma`s hadden er wel problemen mee. Maar zeker de opa`s en oma`s zijn nu bijgedraaid doordat ze zien dat de kleine er plezier in heeft, het gezellig is aan tafel en ze goed groeit. Dit in tegenstelling tot de te dikke nichtjes die teveel fv/puree kregen en waarbij eten een machtstrijd is.
Nu zeg ik niet dat iedereen die fv en wel puree geeft fout bezig is. Deze familieleden zijn nogal van het schepje fv extra en perse je bord leegeten en platgewalst eten naar binnen proppen tot minimaal 2 jaar.
Er zijn idd meerdere wegen naar Rome. Wij zijn alledrie heel blij met onze manier. En dat is wel het belangrijkste. Als je iets doet, moet daar wel helemaal achter staan, of dat nu wel of niet rapley/puree etc is.
Share

mamalien
mamalien

July 18th, 2008, 9:38 am #8

In het begin gaf ik hem een stukje banaan om mee te spelen/eten en ondertussen gaf ik hem ook gepureerde banaan van een lepeltje. Dat heb ik ongeveer een maand gedaan, en toen wisselde ik het af, ene keer rapley, andere keer gepureerd. Met name omdat ik sommige groente/fruit soorten niet geschikt vond om te rapleyen. Meloen glibberde uit zijn handjes, en dat voerde ik dan wel in behoorlijke gesneden stukjes met een vorkje. Banaan kon hij ook niet heel goed vast houden, dat glipte steeds op de grond, en dat deed ik dan geprakt.

Maar vanaf een maand of 9 wil meneer echt alles zelf doen, ik krijg er niets meer in met lepel, vorkje of wat dan ook. En het gaat nu ook heel makkelijk. Hij eet alles met zijn handen, en het gaat allemaal naar binnen. Het is fantastisch om te zien.

Probeer gewoon wat bij je past. En ga er niet te geforceerd mee om. Laat je kind zoveel eten als het zelf wil, en ga het niet opdringen/dwingen o.i.d.

Succes!
Share

ilse
ilse

July 18th, 2008, 11:32 am #9

Hoi,

wij doen het ook volgens rapley, alleen niet helemaal zo strikt, in die zin dat wij in het begin ook wel eens iets vasthielden en dat hij dan mijn hand pakte en naarzijn mond bracht. Zo had ik een keer hele kleine boontjes uit een potje die hij echt niet kon oppakken. En dan vond ik eht toch zielig dat hij wel wilde, maar niet kon.

Maar wij zijn ermee begonnen omdat wij bij onze buren zagen hoe goed die kinderen konden eten en hoe makkelijk het ging en hoe natuurlijk het was. Wij hadden ook de instelling: we zien wel, als het niet bevalt trekken we alsnog die potjes open.
Maar echt, ik vind het zo enorm meevallen en opvallend hoe snel mijn zoon van 7 1/2 maand al broccoliroosjes, boontjes, bloemkool ed zelf in zijn mond stopt. We zijn nu 1 1/2 maand bezig en hij eet bijna meer groente dan ik.

Het verslikken is soms wat eng, zeker in het begin, maar echt, geloof me, het komt er echt vanzelf weer uit. Ik heb in het begin ook eens zitten wroeten, maar heb het een keer even afgewacht en floep, het kwam gewoon weer terug en meneer pakt het weer op en stopt het weer in zijn mond.

Het mooie vind ik ook de kauwbewegingen.
Ik was wel blij dat we na een week proberen echt al zo'n verbetering zagen dat we gewoon zijn doorgegaan.

Maar het is hier al gezegd, je moet doen waar je jezelf goed bij voelt en wat voor jou natuurlijk voelt. Voor mezelf ben ik in ieder geval echt superblij dat we hebben doorgezet, ik had het niet willen missen.

Succes!
Share

Nathalie m/v Noah en Nikita
Nathalie m/v Noah en Nikita

July 19th, 2008, 5:41 am #10

bedankt voor jullie antwoorden, ik wil het dus wel gaan proberen maar het zal een combinatie gaan worden en we zien dus wel waar de wegen heen leiden.
Share