voedselallergie en vakantie; wat is wijsheid?

voedselallergie en vakantie; wat is wijsheid?

Betje
Betje

August 23rd, 2007, 10:45 am #1

Zojuist heb ik de uitslag van een allergietest gekregen. Emma is waarschijnlijk allergisch voor:
- noten
- melk
- ei
- kat (maar dat eten we niet zo vaak )

Nu moet ik dus op dieet om zeker te zijn wat het is. Het punt is dat we maandag over een week voor 2,5 week op vakantie gaan. We gaan kamperen dus wat eten betreft hebben we al beperkte keuze en omdat we naar het buitenland gaan ben ik bang dat ik moeilijk kan zien waar allemaal ei en melk in zit.
Het voordeel is natuurlijk dat de kat niet mee gaat op vakantie. Dus kunnen we goed zien hoeveel invloed die heeft.
Mijn vraag is dus: zal ik voor of na de vakantie op dieet gaan? Of nu bovenstaande producten zo veel mogelijk vermijden en straks voor de echte test?
Haar reactie is niet heel heftig, ze heeft alleen een beetje eczeem en wat spugen, maar ze is wel vrolijk en groeit goed.
Share

marcelle
marcelle

August 23rd, 2007, 10:54 am #2

Ik zou in de vakantie niet op dieet gaan, juist om te zien wat er dan gebeurt, zonder kat. Hoe vaak krijg je anders de kans om een tijd in een kat-vrij omgeving te zitten?

Succes!
Marcelle
Share

Betje
Betje

August 23rd, 2007, 11:36 am #3

maar ik kan natuurlijk ook daarnaast op dieet, bij terugkomst doorgaan met het dieet en pas na verloop van tijd ei en melk gaan herintroduceren. (dan is kattehaar als het ware het eerste wat geintroduceerd wordt)
Ik heb er alleen een beetje een rotgevoel bij om toch gewoon yoghurt te eten omdat ik nu weet dat zij daar waarschijnlijk jeuk van krijgt. Aan de andere kant ben ik bang dat als ik de melk en ei grotendeels achterwege laat maar niet helemaal, het resultaat van de test niet helemaal betrouwbaar is.

groetjes,
Liesbeth
Share

Kroeze
Kroeze

August 23rd, 2007, 6:16 pm #4

Omdat ik zelf een vrij heftige allergie heb gehad, ben ik erg voorzichtig en lees ik veel over dit onderwerp. Je zou je vraag ook even op het allergiegedeelte van het borstvoedingsforum kunnen stellen, daar zitten veel (ervarings)experts.

Ik zou zelf toch maar meteen alles weglaten, hoe lastig dat ook is. Wanneer je naar 'de zon' gaat, is het aan de andere kant wellicht makkelijker om meer groente en fruit te eten, en je dus niet op melk/noten etc. te storten (ik heb zelf altijd veel zin in fruit als het warm is). En je hebt iets meer tijd om op je eten te letten. Het alles weglaten heeft te maken met het feit dat het even kan duren voordat je resultaat ziet. Omdat de allergeen 'kat' zoals je aangeeft na een paar weken weer 'geprovoceerd' wordt - wil je wel kunnen zien of het eczeem weg was en weer terug komt.
Succes en fijne vakantie!
Share

August 24th, 2007, 9:28 am #5

Zojuist heb ik de uitslag van een allergietest gekregen. Emma is waarschijnlijk allergisch voor:
- noten
- melk
- ei

Nu moet ik dus op dieet om zeker te zijn wat het is. Het punt is dat we maandag over een week voor 2,5 week op vakantie gaan. We gaan kamperen dus wat eten betreft hebben we al beperkte keuze en omdat we naar het buitenland gaan ben ik bang dat ik moeilijk kan zien waar allemaal ei en melk in zit.
Het voordeel is natuurlijk dat de kat niet mee gaat op vakantie. Dus kunnen we goed zien hoeveel invloed die heeft.
Mijn vraag is dus: zal ik voor of na de vakantie op dieet gaan? Of nu bovenstaande producten zo veel mogelijk vermijden en straks voor de echte test?
Haar reactie is niet heel heftig, ze heeft alleen een beetje eczeem en wat spugen, maar ze is wel vrolijk en groeit goed.
Wageningen heeft een lijst gemaakt met allergenen en de vertalingen daarvan om mee te nemen op vakantie.
Kun je vinden op www.food-info.net. Zoek naar allergie dictionary.
Ik heb hem uitgeprint en meegenomen op vakantie. Neem je gewoon mee naar de supermarkt en het restaurant. Dan kun je de etiketten vertalen (of gewoon zoeken naar de woorden die belangrijk zijn.
Dat ingredienten lezen kost in het begin veel tijd, maar daar wordt je steeds handiger in. Dat zul je toch moeten gaan doen. Het is wel makkelijker als je er in Nederland al mee begint. Na verloop van tijd pik je de belangrijke woorden er zo uit.
Veel succes ermee en veel plezier op vakantie.
Like
Share

ingrid
ingrid

August 24th, 2007, 10:26 am #6

- noten
- melk
- ei

Hallo,

Ik zou meteen met het dieet beginnen, in de vakantie heb je meer tijd om andere producten te zoeken en op een andere manier te koken. En, het valt best mee het dieet, je moet alleeniet te vaak uit eten willen. Want hel veel koks maken er een potje van is mijnervaring. Of zijn niet creatief genoeg om iets lekkers voor je buiten de kaart te maken.

Succes, en als je nog tips voor recepten/producten wilt, geef maar een gil. Ik ben inmiddels ruim 9 maanden op dieet. En we eten hier heerlijk, ook cake taart en pannenkoeken kunnen we gewoon maken!

Groet,

Ingrid
Share

Betje
Betje

August 24th, 2007, 11:16 am #7

Bedankt voor de adviezen. Ik denk inderdaad dat ik nu wel ga beginnen.
Waar ik me vooral 'zorgen' om maak, waarmee vervang ik brood? Volgens de huisarts kan ik wel gewoon bruinbrood eten, maar ik doe dat liever ook koemelkvrij. Hier in NL ken ik wel een aantal winkels waar ik dat kan kopen. Maar het bakkertje dat over de camping rijdt (we gaan naar Italie) heeft dat vast niet in de schappen liggen. Flinke doos crackers meenemen dan maar?

Waar maak je pannenkoeken dan mee? Ik ben benieuwd! Alle melk, ei en notenvrije ideeen zijn meer dan welkom.

Nog wat vragen (er komt nogal wat op me af):

- zou geitenkaas OK zijn? Of beter niet?
- hoe zit het met pasta, zit daar ook melk en/of ei in?
- moet ik nou ook letten op producten die gemaakt zijn in een fabriek waar ook noten zijn verwerkt? Of alleen voor Emma en niet voor mezelf?
- als ik me nou een keer vergis, kan ik dan beter hypo-allergene melk uit een flesje geven?

groeten,
Liesbeth
Share

August 24th, 2007, 12:07 pm #8

Hoi Betje,

Er staan recepten op deze site! Scroll van het forum even terug naar boven en klik op recepten 'gebakken lucht' heet het. Pannenkoeken staan er ook bij!

En ja, in 'gewone' pasta zit bloem, water en (weinig) ei.

Meer antwoorden weet ik niet, maar ik volgde je berichten en het lijkt me een hele opgave. Weet niet of je een natuurwinkel in de buurt hebt, maar daar hebben ze vast veel wat in je dieet past. En ik zou daar inderdaad maar wat van inslaan. (bijvoorbeeld ook iets lekkers wat je wel mag) En genieten van lekker veel fruit en groente op je vakantie!

Heel veel succes!

Groetjes,
Marianne
Like
Share

Mirjam mv Sjoerd en Luuk
Mirjam mv Sjoerd en Luuk

August 25th, 2007, 12:07 pm #9

Waar ik me vooral 'zorgen' om maak, waarmee vervang ik brood? Volgens de huisarts kan ik wel gewoon bruinbrood eten, maar ik doe dat liever ook koemelkvrij. Hier in NL ken ik wel een aantal winkels waar ik dat kan kopen. Maar het bakkertje dat over de camping rijdt (we gaan naar Italie) heeft dat vast niet in de schappen liggen. Flinke doos crackers meenemen dan maar?

Waar maak je pannenkoeken dan mee? Ik ben benieuwd! Alle melk, ei en notenvrije ideeen zijn meer dan welkom.

- moet ik nou ook letten op producten die gemaakt zijn in een fabriek waar ook noten zijn verwerkt? Of alleen voor Emma en niet voor mezelf?
- als ik me nou een keer vergis, kan ik dan beter hypo-allergene melk uit een flesje geven?

groeten,
Liesbeth
Brood in het buitenland is meestal geen probleem. Want vaak zit daar (zeker in stokbrood) geen melk in. Dat zit namelijk in broodverbetermiddel en dat wordt daar meestal (net als met veel afbakbrood!) niet gebruikt, daardoor is dat brood de volgende dag ook meestal niet meer lekker, maar dus wel goed voor HA-dieet. Toen wij twee jaar geleden op vakantie gingen naar Frankrijk,zat ik met hetzelfde probleem. Daarom had ik een broodbakmachine meegnomen, maar uiteindelijk heb ik hem weinig gebruikt, omdat bleek dat ik het stokbrood gewoon kon eten. Kun je gewoon even navragen als je daar bent.

Pannenkoeken: pannenkoekenmeel (let er even op dat het km-vrij is) en dan de melk en ei vervangen door spa rood. Klinkt raar, maar het werkt echt!

Ik maakte zelf mini-pizza's van pitta-broodjes met tomatensaus en belegd met dingen die ik wel mocht. Ik maakte er dan een heleboel tegelijk klaar en deed ze in de vriezer. Dan had ik ik ook iets wat ik even snel en makkelijk klaar kon maken (voor het weekend bijv.)
Pasta mag wel, maar de saus meestal niet. Die maakte ik altijd zelf van tomatensaus en toen ik dat ook niet mocht,at ik het met alleen groente en wat bouilon voor de smaak.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!
Share

Mirjam mv Sjoerd en Luuk
Mirjam mv Sjoerd en Luuk

August 25th, 2007, 12:08 pm #10

groeten,
Liesbeth
Brood in het buitenland is meestal geen probleem. Want vaak zit daar (zeker in stokbrood) geen melk in. Dat zit namelijk in broodverbetermiddel en dat wordt daar meestal (net als met veel afbakbrood!) niet gebruikt, daardoor is dat brood de volgende dag ook meestal niet meer lekker, maar dus wel goed voor HA-dieet. Toen wij twee jaar geleden op vakantie gingen naar Frankrijk,zat ik met hetzelfde probleem. Daarom had ik een broodbakmachine meegnomen, maar uiteindelijk heb ik hem weinig gebruikt, omdat bleek dat ik het stokbrood gewoon kon eten. Kun je gewoon even navragen als je daar bent.

Pannenkoeken: pannenkoekenmeel (let er even op dat het km-vrij is) en dan de melk en ei vervangen door spa rood. Klinkt raar, maar het werkt echt!

Ik maakte zelf mini-pizza's van pitta-broodjes met tomatensaus en belegd met dingen die ik wel mocht. Ik maakte er dan een heleboel tegelijk klaar en deed ze in de vriezer. Dan had ik ik ook iets wat ik even snel en makkelijk klaar kon maken (voor het weekend bijv.)
Pasta mag wel, maar de saus meestal niet. Die maakte ik altijd zelf van tomatensaus en toen ik dat ook niet mocht,at ik het met alleen groente en wat bouilon voor de smaak.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!

Mirjam mv Sjoerd(27-10-2004) en Luuk(10-01-2007)
Share