(te) oude melk, advies graag!

(te) oude melk, advies graag!

MaMarieke
MaMarieke

July 17th, 2008, 11:18 am #1

Omdat ik een ICSI-behandeling heb ondergaan en ik (na de nodige duscussies met de gyn) niet mocht blijven voeden, ben ik 3 maanden terug gestopt met het geven van BV. IN de vriezer lag nog een flinke kolfvoorraad en sinds Ties 15 mnd is krijgt hij dagelijks 200cc uit de vriezer.
Doordat ik sommige dagen meer dan 200 had ingevroren en door een onderbreking van 3,5 week geen BV (door vakantie) is mijn oudste melk nu 7,5 maand oud...

Normaal gesproken zou ik deze weggooien, maar het is natuurlijk alles wat ik nog heb. Over ongeveer 2 weken heb ik de "achterstand" ingehaald, omdat ik na een tijd ben gestopt met (zoveel) kolven, dus dan kan hij weer netjes 6-maanden-oude melk drinken (en al snel minder oud, en dan niets meer...).

Ik las laatst dat kindjes het weigeren als het te oud is, dus heb ik vanmiddag een glas geprobeerd, en hij klokte het dankbaar weg... Maar is dit nu echt een betrouwbare indicatie?

Wat raden jullie aan; toch weggooien, of niet te moeilijk doen en wel geven? Het is altijd binnen 6 uur ingevroren geweest, niet vervoerd en flessen en kolf steriliseerde ik na elke kolfbeurt, omdat ik met invriezen zo hygienisch mogelijk te werk wilde gaan.

Bedankt!

MaMarieke (mama van Ties 18 maanden)
Share

July 17th, 2008, 11:39 am #2

De indicatie voor het bewaren van ingevroren moedermelk gaat vooral over de kwaliteit van de melk, niet over de bacteriële betrouwbaarheid. In melk die voortdurend ingevroren is geweest kan geen bacteriegroei optreden, dus kan ze ook niet bederven of je kindje ziek maken.
Lang bewaren kan wel een terugloop in levende cellen en beschermende factoren geven en het vet kan beginnen afbreken. Dit laatste kan de melk een viezig, ranzig luchtje en smaakje geven, maar ze is niet slecht. Sommige kinderen lusten dan niet niet meer, anderen drinken het gewoon op.
Kortom: gewoon opmaken maar, die melk.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

MaMarieke
MaMarieke

July 17th, 2008, 1:58 pm #3

Wauw, je weet niet half hoe graag ik dit wilde lezen! Ik weet dat de diepvries een eindpunt heeft en ik er dus ooit aan moet geloven, maar dit punt wordt zo weer wat uitgesteld.
Super bedankt!
Share

merel
merel

July 17th, 2008, 7:44 pm #4

Denk: even reageren! Wat fijn dat je zo toch nog lekker lang moedermelk kan geven!

Hopelijk wordt de icsi poging snel beloond! Sterkte ook daarmee!

Groeten,
Merel.
Share

MaMarieke
MaMarieke

July 19th, 2008, 3:54 pm #5

Lief, Merel, bedankt voor je reactie! Ik ben ook erg blij dat ik destijds zo'n controlefreak was dat ik zelfs de diepvries van de buren had gevuld, hihi! Komt nu goed van pas!

Groetjes, MaMarieke
Share