Rapley? eerder Schrokkie !! Help !!

Rapley? eerder Schrokkie !! Help !!

Rita
Rita

July 17th, 2008, 9:18 pm #1

Mijn dochter is exact 6 maand, deze week dus gelijk begonnen met Rapley.. (mijn eerste kindje)
Ik zag daar zo naar uit, kon niet wachten !!
maar goed, nu deze week begonnen, met oa broccoli, boontjes, appel, peer en banaan.
Maar in tegenstelling tot de prachtige filmpjes op borstvoeding.com gaat het hier helemaal anders.
Mijn dochter valt echt aan op t eten, de pakt de banaan en hapt er echt hele stukken vanaf... niet van die kleine stukjes die ze er gemakkelijk uitwerkt, nee hoor, meteen hele grote brokken en dan kokhalzen niet normaal meer...
Ik lees wel op t forum dat kokhalzen een wurgreflex is en het erbij hoort. Dat zie ik ook met kleine stukjes, die werkt ze gewoon met haar tong eruit, dan vind ik niet eens zo eng...
Maar ze doet echt van die enorme happen dat haar mond gelijk vol zit. Stukken groter dan een dobbelsteen. En dan begint mijn man ook nog; weet je zeker dat dit goed gaat?? Kan ze hier niet in stikken? pfff dat maakt mij dan zo onzeker. In de theorie ben ik echt een grote voorstander van Rapley maar als ik dan mijn dochter zo zie dan raak ik helemaal in de stress...
Kan het echt geen kwaad? En hoe zorg ik ervoor dat ze stukjes er vanaf sabbelt in plaats van er gelijk grote brokken af te happen? Ik heb echt advies hulp nodig, want ik wil niet over op prakken en pureren en met dat soort adviezen daar staat je omgeving altijd te snel mee klaar
Alvast bedankt
Rita
Share

July 17th, 2008, 10:37 pm #2

hey rita, oefening baart kunst, en als zij de kans krijgt om het zelf te doen en te leren en als je niet ingrijpt komt het echt vanzelf; misschien moet je haar eerst een flinke en harde korst/kapje brood geven, of juist eenrijstwafel of soepstengel
het kokken is juist goed
en zorg dat ze rechtop zit

ze wil heel graag, en is zo enthousiast, ze wil het echt ontdekken

je krijgt vast nog wel wat goeie tips!

[o ja, en die knop van de omgeving gewoon wat lager zetten of helemaal uit doen ]

Stefan Kleintjes, kinderdiëtist | http://www.borstvoeding.com/ | http://www.borstvoedingboek.com/
Like
Share

Rita
Rita

July 19th, 2008, 12:57 pm #3

Heel erg bedankt voor je reactie,
we zetten nu toch maar even door
Ook met rijstwafels gaan er meteen enorm grote happen af, maar we blijven er met de neus bovenop zitten....

Heb je antwoord uitgeprint en voor in mijn exemplaar van het boek 'Van Borst tot Boterham" geplakt,
ook handig voor de omgeving, lezen ze meteen 't antwoord (lees: weerwoord) van de dietist en schrijver voorin

Echt heel erg bedankt,

Groetjes
Rita
Share

Miekes
Miekes

July 19th, 2008, 1:45 pm #4

Mijn dochter is exact 6 maand, deze week dus gelijk begonnen met Rapley.. (mijn eerste kindje)
maar goed, nu deze week begonnen, met oa broccoli, boontjes, appel, peer en banaan.
Maar in tegenstelling tot de prachtige filmpjes op borstvoeding.com gaat het hier helemaal anders.
Mijn dochter valt echt aan op t eten, de pakt de banaan en hapt er echt hele stukken vanaf... niet van die kleine stukjes die ze er gemakkelijk uitwerkt, nee hoor, meteen hele grote brokken en dan kokhalzen niet normaal meer...
Ik lees wel op t forum dat kokhalzen een wurgreflex is en het erbij hoort. Dat zie ik ook met kleine stukjes, die werkt ze gewoon met haar tong eruit, dan vind ik niet eens zo eng...
Maar ze doet echt van die enorme happen dat haar mond gelijk vol zit. Stukken groter dan een dobbelsteen. En dan begint mijn man ook nog; weet je zeker dat dit goed gaat?? Kan ze hier niet in stikken? pfff dat maakt mij dan zo onzeker. In de theorie ben ik echt een grote voorstander van Rapley maar als ik dan mijn dochter zo zie dan raak ik helemaal in de stress...
Kan het echt geen kwaad? En hoe zorg ik ervoor dat ze stukjes er vanaf sabbelt in plaats van er gelijk grote brokken af te happen? Ik heb echt advies hulp nodig, want ik wil niet over op prakken en pureren en met dat soort adviezen daar staat je omgeving altijd te snel mee klaar
Alvast bedankt
Rita
Hoi,
Wij hadden dat hier ook, zelfs tot overgeven aan toe. Kokhalzen is niet fijn, maar als er hele voedingen uitkomen is het wat anders vonden wij.
Misschien zit je niet op mijn reactie te wachten.... maar wij hebben er dus wel voor gekozen om een gedeelte toch maar (grof) te prakken en een gedeelte wel á la rapley te geven. Maar dat was nog niet met 6 maanden, hoor! Het gaat er nu om dat ze smaken leert kennen en andere samenstellingen. Kijk dus gewoon wat er nu wel goed gaat en laat nog even weg wat niet gaat. Watermeloen ging bij ons bijvoorbeeld heel goed, net als broodkorst. Of sabbelen op ee stukje mango. Wat ook kan helpen is haar helpen met vasthouden en dus bijvoorbeeld de banaan zo hoog mogelijk vast te houden, zodat ze maar een klein stukje kan afhappen. Nou ging banaan hier ook niet fijn, hoor!
Inmiddels prakken we het steeds minder en bieden ook weer wat meer dingen heel aan. Ook helpt ze vaak mee om het lepeltje in haar mond te doen.
Als ze wel ging kokhalzen of overgeven deed ik net of het heel normaal was en ruimde de boel pas op als ze weer rustig was (en vaak weer gewoon een nieuwe hap nam).
Hele grote stukken viste ik wel uit haar mond.
Volg je gevoel, zou ik zeggen! Ieder kind is anders en iedere mama ook.

Succes en probeer ook te genieten!
En vergeet niet om foto's te maken!

Groet Miekes
Share

July 19th, 2008, 2:12 pm #5

Alvast bedankt
Rita
Thijs nam ook van zijn banaan van die enorme happen. Hij viel er echt op aan, met neus en al erin duikend. En inderdaad dan niet weten wat hij ermee aan moest. Dus ook hij overgeven (daar ging mijn melk!) tot het eruit was. En dat was echt niet weinig! Dus wij dweilen. Klopje op zijn rug was vaak voldoende om het stukje los te krijgen. En daarna gewoon weer verder. Hij had echt nergens last van! Hij heeft dit alleen de eerste week, misschien 2 gehad en sindsdien is het nooit meer gebeurd.

Ik zou zeggen: kijk het even aan, geef je dochter de kans om te leren wanneer haar mond vol is (Thijs vindt dit nog steeds moeilijk. Of hij denkt echt dat hij een hamster is....)

Succes!
Like
Share