Onzeker over Rapley

Onzeker over Rapley

Nina
Nina

April 6th, 2008, 4:38 pm #1

Ons dochtertje is 6 mnd en we zijn sinds 2 weken bezig met het aanbieden van stukken naast de fles (ze krijgt KV).
Wortel, broccoli, aardappel, peer... ze knabbelt stukjes af, vermaalt het soms ook wel wat. Maar vervolgens werkt ze het lekker weer naar buiten...
Het ziet er leuk uit, volgens mij heeft ze er ook wel plezier in en het valt me redelijk mee met het kokhalzen.
Toch ben ik er best wel onzeker over. Ik ga toch zitten vergelijken met andere kindjes die potjes naar binnen slurpen (is appels met peren vergelijken denk ik...?) en hier op het CB weten ze er volgens mij ook weinig tot niks vanaf. Dus met vragen blijf ik dan soms ook maar een beetje zitten.

* Nu las ik al in een ander topic dat dat slikken vanzelf wel komt, is dat dan een kwestie van gewoon blijven aanbieden en op een gegeven moment hebben ze het in de gaten?

* Ik ben niet zo heel creatief in wat er nog meer kan qua groenten... Laatst courgette geprobeerd, maar dat had ik denk ik te lang gekookt en het was net snot... Iemand tips hiervoor? En geef je het dan met of zonder schil? (bloemkool kan je ook mooi vasthouden, dus dat gaan we ook proberen, boontjes lijkt mij dan weer wat lastiger of valt dat wel mee?). En dingen als witlof, geef je dan blaadjes rauw om op te knabbelen net als sla of ga je dat eerst koken (waarna het volgens mij niet echt meer in stukken aan te bieden is...?)?

* En ik zit ook een beetje met de tijden. Wij eten zelf altijd vrij laat, zo rond 18.00/18.30u en eigenlijk is ze rond die tijd te moe. Kan ik haar dan het beste laten eten voor wij gaan eten en het misschien proberen langzaam op te schuiven?
En dan de fles erna geven?

* Het CB had het laatst (ik belde over opvolgmelk) over dat we als we over gaan naar opvolgmelk, terug moeten naar 3 voedingen. Maar als ze nog niets of bijna niets binnenkrijgt lijkt me dat niet echt handig. Iemand daar nog advies over?

Ik ga het hierbij laten, ben wel blij dat ik dit forum heb gevonden denk ik .
Een onzeker mama die heel graag wil doorzetten, maar ook wel twijfelt...
Nina
Share

Wilmy
Wilmy

April 6th, 2008, 4:53 pm #2

Hoi Nina,

Eten door slikken leert ze echt. Het duurt alleen wat langer dan wanneer je haar een potje zou aanbieden. Het is heel normaal dat ze het eten meer als speelgoed ziet dan als eten. Laat haar maar rustig door gaan met wat ze nu doet.
Potjes bevatten fijngemalen producten die kleintjes net als melk naar binnen zuigen. Je kunt dat geen eten noemen.

Ik ben ook niet zo creatief wat groenten betreft. Ik heb altijd wel wat worteltjes + brocolie in huis. komkommer is hier ook een succes.

Wij eten hier het liefst om 17.00 lukt dit niet dan eet onze dochter alleen. Anders wordt het te laat voor haar en lukt het niet meer.
Na het eten geef ik haar altijd een grote fles melk (nummer 1) Dat vindt ze heerlijk. En daarna naar bed (18.00-18.30).

Ik geef 3 a 4 flessen per dag en heel soms zelfs 5. Ligt een beetje aan hoeveel bijvoeding ze eet op een dag. Waarom mag je nog maar 3 flessen geven?

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen.

groetjes,
Wilmy
Share

Nina
Nina

April 6th, 2008, 5:13 pm #3

Hoi Wilmy,

Dat ze potjesvoeding zuigen had ik inderdaad ook al wel gelezen, de mama's van mn gymclubje geven allemaal potjes en keken me nogal raar aan toen ik zei dat wij stukken wilden gaan geven. Maar van een vriendin hoor ik dan weer dat het bij hun hardstikke goed gaat met de stukken en dat hun zoontje heerlijk mee-eet. Aan tafel en het lekker zelf doet!

Komkommer, die had ik laatst trouwens ook, maar dat vond ze al niks voordat ze het in haar mond had gestoken... Maar dat ga ik later nog wel eens in de herhaling doen. Ik vind het zelf altijd wel lekker om op te knabbelen.

Over die 3 flessen... dat mens van die CB-infolijn had het erover dat we een fles moesten gaan vervangen door ander drinken met een kinderkoekje of rijstewafeltje erbij... (kinderkoekje komt er voorlopig echt nog niet in!). Omdat ze van de opvolgmelk minder mogen hebben ofzo.
Maar op het pak zag ik al staan 3x210+7 of 4x180+6. Dus ik zie het probleem niet zo. Zeker zolang ze nog nauwelijks iets binnen krijgt lijkt het me een beetje raar om flessen te gaan minderen... (toch?).

We blijven stug volhouden. Ik heb het er nog niet op het KDV over gehad hoe zij ertegenover staan, het aanbieden van stukken. Ze gaat 3 halve dagen (1 middag, 2 ochtenden) dus dat scheelt wel. Groente krijgt ze dan gewoon thuis en fruit moet ik nog eens even bekijken. Zover zijn we toch nog niet. Ik denk dat als ze het wat begint door te slikken dat ik dan wat mee ga geven. We moeten alle voeding zelf meegeven, dus dat is dan wel weer handig .
Share

Wilmy
Wilmy

April 6th, 2008, 6:20 pm #4

Hoi Nina,

Mijn dochter gaat 2 hele dagen naar het KDV en als ze aan het einde van de dag trek krijgt geven ze haar een soepstengel. Ik ben altijd vroeg (ongeveer 17.00), thuis krijgt ze dan haar warme maaltijd. En heel handig hoor dat ze zelf eet, wordt mijn bordje tenminste niet koud. En ik vind het super gezellig zo allemaal aan tafel.

Komkommer was ook hier niet leuk in het begin. Maar na regel matig aan bieden lukt het haar al aardig om het gedeeltelijk naar binnen te peuzelen. Het is ook een heerlijk product wat we bijna altijd in huis hebben. Mijn andere dochter (bijna 4) baalt als het weer op is.

Mijn dochter heeft ruim 6 maandenborstvoeding gehad en krijgt nu kv nummer 1. Ik heb hier ergens eens gelezen dat je dit beter kunt geven de reden ben ik kwijt. Volgende week mogen wij weer naar het CB ik zal dan eens vragen of zij weten hoe het zit met het aantal flessen per dag.

Veel succes met het aanbieden van stukjes

groetjes,
Wilmy

Share

April 6th, 2008, 7:05 pm #5

Ons dochtertje is 6 mnd en we zijn sinds 2 weken bezig met het aanbieden van stukken naast de fles (ze krijgt KV).
Wortel, broccoli, aardappel, peer... ze knabbelt stukjes af, vermaalt het soms ook wel wat. Maar vervolgens werkt ze het lekker weer naar buiten...
Het ziet er leuk uit, volgens mij heeft ze er ook wel plezier in en het valt me redelijk mee met het kokhalzen.
Toch ben ik er best wel onzeker over. Ik ga toch zitten vergelijken met andere kindjes die potjes naar binnen slurpen (is appels met peren vergelijken denk ik...?) en hier op het CB weten ze er volgens mij ook weinig tot niks vanaf. Dus met vragen blijf ik dan soms ook maar een beetje zitten.

* Nu las ik al in een ander topic dat dat slikken vanzelf wel komt, is dat dan een kwestie van gewoon blijven aanbieden en op een gegeven moment hebben ze het in de gaten?

* Ik ben niet zo heel creatief in wat er nog meer kan qua groenten... Laatst courgette geprobeerd, maar dat had ik denk ik te lang gekookt en het was net snot... Iemand tips hiervoor? En geef je het dan met of zonder schil? (bloemkool kan je ook mooi vasthouden, dus dat gaan we ook proberen, boontjes lijkt mij dan weer wat lastiger of valt dat wel mee?). En dingen als witlof, geef je dan blaadjes rauw om op te knabbelen net als sla of ga je dat eerst koken (waarna het volgens mij niet echt meer in stukken aan te bieden is...?)?

* En ik zit ook een beetje met de tijden. Wij eten zelf altijd vrij laat, zo rond 18.00/18.30u en eigenlijk is ze rond die tijd te moe. Kan ik haar dan het beste laten eten voor wij gaan eten en het misschien proberen langzaam op te schuiven?
En dan de fles erna geven?

* Het CB had het laatst (ik belde over opvolgmelk) over dat we als we over gaan naar opvolgmelk, terug moeten naar 3 voedingen. Maar als ze nog niets of bijna niets binnenkrijgt lijkt me dat niet echt handig. Iemand daar nog advies over?

Ik ga het hierbij laten, ben wel blij dat ik dit forum heb gevonden denk ik .
Een onzeker mama die heel graag wil doorzetten, maar ook wel twijfelt...
Nina
Courgette is makkelijk vast te houden door hem in schijven van ongeveer 1 cm dik te snijden. Met schil en al. De zaden in het midden eruit snijden en kort (1 of 2 min, zelf proberen) in de magnetron te koken. Doordat er een gat in het midden zit kunnen de kinderen het makkelijk vasthouden.
Dit geldt ook voor komkommer aanbieden, maar dan wel schillen (tenzij het biolgisch is).

Slikken leren ze idd heel snel zelf. Binnen 4 weken zijn ze al zo'n stuk verder. En de hoeveelheid die erin gaat met potjes, is een dwangmatige vorm van eten. Hierdoor leren ze geen smaken te ontwikkelen, eten te herkennen aan het uiterlijk en de struktuur en ontwikkelen ze geen zelfstandige manier van eten. Vanavond ging er bij Mees niet veel in, haricot verts met aardappel, maar hij zit wel zichzelf te vermaken en voor de rest heeft hij z'n normale hoeveelheid MM gekregen. Gevolg is dat we alledrie aan het eten zijn ipv de papa alleen, mama die voert en haar eten ondertussen koud laat worden. Nee, we vinden het op deze manier veel rustiger en gezelliger. Naderhand maakt de buitenwereld wel mee dat het eten van stukjes bij ons heel fijn heeft gewerkt.

Betreffende de hoeveelheid KV en de aantal voedingen die je CB adviseert....
Houd je aan de totale hoeveelheid die ze per etmaal mogen hebben, maar geef niet in grote hoeveelheden tegelijk. Beter 6 kleine porties, dan 3 grote.

Like
Share

April 6th, 2008, 7:08 pm #6

eerst KV geven en daarna pas vast voedsel aanbieden. De honger moet door, in jouw geval, KV worden gestild. Vast voedsel op deze leeftijd is alleen nog maar proberen, proeven en ontdekken. Ze eten dit nog niet echt en alles wat bij toeval toch in het buikje terecht komt, komt er nagenoeg onverteerd weer uit. De darmen moeten ook nog leren.

Like
Share

Nina
Nina

April 6th, 2008, 8:02 pm #7

Courgette is makkelijk vast te houden door hem in schijven van ongeveer 1 cm dik te snijden. Met schil en al. De zaden in het midden eruit snijden en kort (1 of 2 min, zelf proberen) in de magnetron te koken. Doordat er een gat in het midden zit kunnen de kinderen het makkelijk vasthouden.
Dit geldt ook voor komkommer aanbieden, maar dan wel schillen (tenzij het biolgisch is).

Slikken leren ze idd heel snel zelf. Binnen 4 weken zijn ze al zo'n stuk verder. En de hoeveelheid die erin gaat met potjes, is een dwangmatige vorm van eten. Hierdoor leren ze geen smaken te ontwikkelen, eten te herkennen aan het uiterlijk en de struktuur en ontwikkelen ze geen zelfstandige manier van eten. Vanavond ging er bij Mees niet veel in, haricot verts met aardappel, maar hij zit wel zichzelf te vermaken en voor de rest heeft hij z'n normale hoeveelheid MM gekregen. Gevolg is dat we alledrie aan het eten zijn ipv de papa alleen, mama die voert en haar eten ondertussen koud laat worden. Nee, we vinden het op deze manier veel rustiger en gezelliger. Naderhand maakt de buitenwereld wel mee dat het eten van stukjes bij ons heel fijn heeft gewerkt.

Betreffende de hoeveelheid KV en de aantal voedingen die je CB adviseert....
Houd je aan de totale hoeveelheid die ze per etmaal mogen hebben, maar geef niet in grote hoeveelheden tegelijk. Beter 6 kleine porties, dan 3 grote.

De courgette zal ik volgende keer idd in plakken snijden. Ik had er nu repen van geprobeerd te maken, maar dat was dus niet helemaal handig gegaan.
Dat had ik voor komkommer al wel bedacht, vooral met de pitjes eruit heb je dan wel weer mooi houvast .

Bedankt voor de tips!
Share

C.
C.

April 7th, 2008, 11:43 am #8

Bij mijn zoontje (nu 8mnd) is courgette echt favoriet; ik denk ook omdat het makkelijk weghapt. In eerste instantie heb ik stukken gemaakt door de courgette in de lengte te snijden en dan nog een keer door te snijden (dan krijg je repen/partjes). Als het een dikke courgette is kun je het nog een keer snijden. De lengte ca 8 cm denk ik, zodanig dat hij het goed kon vastpakken. Hij slurpte het vruchtvlees van de schil af en heeft het zo leren eten. Nu eet hij inderdaad schijfjes, met schil en al.
Share

Nina
Nina

April 8th, 2008, 6:23 pm #9

Vanavond courgette gedaan, toch weer in repen, maar nu met de schil er nog aan en korter gekookt. Ging best goed. Repen houdt volgens mij toch iets makkelijker vast (dat idee heb ik althans) dan schijfjes.
Er druipt wel een hoop sap uit, maar van wat ze binnenkreeg heeft ze volgens mij zelfs eea doorgeslikt.
Gister kreeg ze zo'n klein rijstekoekje en daar lijkt ze toch ook eea van binnen te hebben gekregen.
Stoer kind .
Share

April 9th, 2008, 11:24 am #10

en dan ben je natuurlijk zo trots als een pauw.
Goed hoor.

Like
Share