Niet meer zelf eten, maar liever laten voeren

Niet meer zelf eten, maar liever laten voeren

August 10th, 2007, 10:53 am #1

We zijn rond 6 maanden begonnen met Rapley en dat ging best goed.
Inmiddels is Hannah bijna 9 maanden (ze is van 20 november) en inmiddels laat ze zich liever door ons voeren. Ze krijgt wel altijd stukjes, nooit geprakt of uit een potje (ik heb iets tegen dat vloeibare...da's toch geen eten...).
Het is denk ik langzaam zo gegroeid doordat we haar glibberig fruit (peer, meloen, abrikoos, pruim) wilden geven en haar dan maar hielpen (voerden dus) omdat ze de stukken zelf niet kon pakken (waarbij we wel zo veel mogelijk de regie bij haar lieten, door goed op te letten of ze nog meer wilde).
Ik vind het ook wel erg fijn dat ze nu behoorlijk wat binnenkrijgt aangezien m'n kolfrecht bijna afloopt. Ze vindt tot nu toe alles lekker.

Hoe krijgen we haar zelf weer aan het eten? Want dat is toch een beetje het idee van Rapley, dat je kind zelf eet en je niet hoeft te voeren terwijl je eigen eten koud staat te worden...
We bieden haar wel bijna altijd de mogelijkheid om zelf te eten en ze pakt wel stukjes brood bijvoorbeeld, maar stopt niks meer in haar mond (die fase is dus duidelijk voorbij, want ook speeltjes gaan nog nauwelijks naar haar mond). En als ze niet snel genoeg van ons een volgend stukje krijgt gaat ze gewoon schreeuwen (ze heeft sinds kort haar eigen willetje ontdekt...).
Iemand een idee hoe we dit aan kunnen pakken?

Groetjes, Karin
Like
Share

August 10th, 2007, 10:59 am #2

Rosalie heeft hetzelfde....en het hangt een beetje van haar en mijn bui af hoe we het doen.
Een broodje eet ze bijv. altijd zelf en avondeten is wisselend.

Maar Rapley is er op zich op gericht dat je de regie bij je kindje houdt. Dus als ze iets op een lepeltje krijgt en ze mag zelf bepalen wanneer en hoeveel, dan is het nog steeds volgens de Rapley methode.
Is het een idee om haar zelf wat kinderbestek te geven, het eten op een lepeltje of aan een vorkje te prikken en het dan aan haar te geven? Misschien wil ze ook gewoon graag met bestek eten....

gr
Mariska

P.s. voor de vaste mensen op dit forum: kijk eens naar mijn handtekening!!!

Mama van Rosalie Sarah, geboren op 17 september 2006. En in verwachting van nummer 2!!! (April 2008)
Like
Share

August 10th, 2007, 12:27 pm #3

Hey gefeliciteerd he!
Like
Share