mijn schoonmoeder denkt.....

mijn schoonmoeder denkt.....

May 7th, 2008, 4:20 pm #1

Hoi, ik heb een paar vraagjes m.b.t de bijvoeding in combinatie met borstvoeding.
Ik voed nog steeds op verzoek en mijn dochter is nu 7 maanden en 9 dagen oud.

Het bijvoeden schiet er soms bij in en mijn schoonmoeder denkt dat dat ten nadele is voor Selina, ook geef ik bijvoeding volgens rapley en daar is ze het ook totaal niet mee eens, ze wil dat ik bijvoorbeeld de banaan/appel ga pureren omdat ze denkt dat Selina anders niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt nu met het warme weer wil mijn schoonma ook dat ik Selina af en toe wat water geef maar dat is totaal overbodig, hoe leg ik haar dit allemaal uit? Ik word er gek van me elke keer te moeten verantwoorden, ik weet dat ik goed zit en dat mijn melk volstaat tot het eerste levensjaar van Selina, toch?!?

We spreken engels met elkaar en dat vermoeilijkt de communicatie iets.

Bedankt voor eventuele reacties.

Liefs Mandy en Selina
Like
Share

Annemiek
Annemiek

May 7th, 2008, 7:24 pm #2

is altijd lastig. Met mijn schoonmoeder praat ik er niet over en ze kan zich er ook niet mee bemoeien!
Maar zou niet weten hoe het zou moeten als Joris er bijvoorbeeld een dag heen zou gaan.
Weet niet of je schoonmoeder een deel van de zorg op zich neemt?
Zo niet zou ik er niet meer zelf over praten met haar en als zij erover begint niet in discussie gaan. Maar enkel elke keer vertellen dat het onderzocht is dat de voedingstoffen voldoende zijn het eerste jaar (elke keer hetzelfde zeggen!)
Als ze wel een dag (of meer) zorgt zou ik het wel uitgebreider uitleggen dat de borstvoeding echt voldoende is (misschien zijn er wat artikelen van Gill Rapley of op bv.com in t engels?) en daarbij aangeven dat het op jullie manier moet gebeuren en dat ze zich daarbij moet neerleggen.

Succes
Share

Marieke
Marieke

May 7th, 2008, 8:06 pm #3

Hoi, ik heb een paar vraagjes m.b.t de bijvoeding in combinatie met borstvoeding.

Het bijvoeden schiet er soms bij in en mijn schoonmoeder denkt dat dat ten nadele is voor Selina, ook geef ik bijvoeding volgens rapley en daar is ze het ook totaal niet mee eens, ze wil dat ik bijvoorbeeld de banaan/appel ga pureren omdat ze denkt dat Selina anders niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt nu met het warme weer wil mijn schoonma ook dat ik Selina af en toe wat water geef maar dat is totaal overbodig, hoe leg ik haar dit allemaal uit? Ik word er gek van me elke keer te moeten verantwoorden, ik weet dat ik goed zit en dat mijn melk volstaat tot het eerste levensjaar van Selina, toch?!?

Liefs Mandy en Selina
Halllo Mandy,

Je hoeft je niet te verantwoorden tegenover wie dan ook: jou keuze is goed voor je kindje dus dat is eigenlijk niet nodig.
Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik heb net zo'n schoonmoeder en mijn moeder is er ook niet helemaal fan van (alhoewel minder erg).

Je hebt volgens mij 2 keuzes: of je gaat het haar helemaal uitleggen, de discussie aan, voordelen uitleggen etc. Of je gaat de discussie niet aan.

Als je aan het eerste begint zal zij (en anderen) waarschijnlijk heel fel haar standpunten blijven verdedigen. Dit ook omdat zij (hele generaties) altijd te horen kregen dat "staafmixeren/prakjes/prutjes" etc. het beste waren om mee te starten.

Als je het tweede doet (en volgens mij doet het merendeel op dit forum dat, ik ook!) dan heb je de discussie niet telkens en zal je ook minder het idee hebben dat je je moet verantwoorden.

Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van hoe je band met je schoonmoeder is en of zij vaker op je kindje past etc.

Ik heb vooral in het begin (mijn zoontje is nu 11 maanden) de discussie gemeden en vooral ook "op den vreemden" eten. Gewoon om de discussie te vermijden. En daarnaast zijn mijn man en ik het er inmiddels helemaal over eens dat dit het beste is (en dat zie ik aan het blije gezichtje en de eet"resultaten" tijdens het eten).

Wij blijven tegen potjes/prutjes etc. in principe "nee" zeggen. En uiteindelijk (na veel smoesjes) wordt er wel naar ons geluisterd.

VEEL SUCCES. Ik denk dat velen hier al in jou schoenen gestaan hebben. (of hoe zeg je dat). Zoek hier steun, dat krijg je wel!!

Groetjes Marieke mv Jelle
Share

May 7th, 2008, 8:31 pm #4

Liefs Mandy en Selina
Moeders en schoonmoeders mogen best meedenken en mee bezorgd zijn. Maar ze mogen niet vergeten dat jij de moeder bent en jij hebt natuurlijk het aller-, allerbeste met je dochter voor. Ja, je hebt gelijk dat BV volstaat. Regel is... groeit Selina, ontwikkelt ze zich, is ze vrolijk en alert, dan volstaat de BV zonder twijfel. Een keertje iets minder bijvoeding of zelfs overslaan is absoluut niet erg en soms (bij moeilijk ontlasten) is het zelfs gewenst. Minder bijvoeding tot zich nemen, dat doen de kleintjes zelf ook met regelmaat. Dat verplicht doordrukken van voedsel is niet nodig en maakt het eten zeker niet leuker.

En als er mensen zijn die willen horen hoe het bijvoeden tegenwoordig in elkaar steekt, dan kun je het allicht uitleggen. Vroeger was echt niet altijd alles beter. Manieren en dingen zijn onderzocht en meningen zijn herzien. Daar zijn bijvoeden en borstvoeden geen uitzondering in.

Als je meisje straks wat ouder is, dan merk je vanzelf dat ze behoefte hebben aan de bijvoeding als voedsel en dan laten ze ook echt wel van zich horen, omdat ze vast voedsel willen hebben. Maar dan is de bijvoeding al een deel van de borstvoeding aan het vervangen.

Like
Share

C.
C.

May 7th, 2008, 8:33 pm #5

Liefs Mandy en Selina
Het is voor een oudere generatie een beetje wennen dat wij jonge moeders het nu soms zo anders doen en.. het soms beter (denken) te weten. Ik zou zeggen: houd vol, want je bent er zelf van overtuigd dat je het zo wilt doen en dan gaat het je ook lukken. Je ontmoet soms scepsis en moet vaker uitleggen waarom je doet wat je doet, maar het loont wel (volhouder wint hoor!). De twee strategieen hierboven genoemd werken beiden. In jouw geval helpt het misschien om papa het te laten uitleggen, zodat jij niet elke keer die discussie hoeft aan te gaan. Op de een of andere manier zijn het nog altijd moeders die zich moeten verantwoorden over het al dan niet bv geven, al dan niet raplay-en etc., en niet de vaders. Hij kan je misschien een beetje uit de wind houden en zijn moeder vragen te respecteren wat jullie manier van (op)voeden is.

Zelf ontmoette ik geen directe weerstand maar wel veel vraagtekens... Ik ben vooral informatie gaan geven. Uitleggen wat rapley inhoudt en ook consequent tussen neus-en-lippen-door de voordelen blijven herhalen en feitjes gaan strooien, niet gekoppeld aan eetmomenten. Verder vertel ik de succesverhaaltjes als ze er zijn, en: ik probeer te laten zien wat werkt (dat wat je kindje goed kan eten geven in bijzijn van (schoon)moeder zodat ze zien hoe leuk het eten met je kind is). Mijn ervaring is inmiddels met zowel moeder als schoonmoeder - dat ze na een eerste observatie van ons geklieder nu supertrots zijn op ons (ouders en kleinkind!). Mijn moeder wordt zowaar bijna Rapley- en bv-ambassadeur! En daar ben ik dan weer trots op.

Veel succes, enneh... vooral blijven genieten hoor van je kleintje en de kennismaking met al het lekkers!
Share

C.
C.

May 7th, 2008, 8:34 pm #6

Moeders en schoonmoeders mogen best meedenken en mee bezorgd zijn. Maar ze mogen niet vergeten dat jij de moeder bent en jij hebt natuurlijk het aller-, allerbeste met je dochter voor. Ja, je hebt gelijk dat BV volstaat. Regel is... groeit Selina, ontwikkelt ze zich, is ze vrolijk en alert, dan volstaat de BV zonder twijfel. Een keertje iets minder bijvoeding of zelfs overslaan is absoluut niet erg en soms (bij moeilijk ontlasten) is het zelfs gewenst. Minder bijvoeding tot zich nemen, dat doen de kleintjes zelf ook met regelmaat. Dat verplicht doordrukken van voedsel is niet nodig en maakt het eten zeker niet leuker.

En als er mensen zijn die willen horen hoe het bijvoeden tegenwoordig in elkaar steekt, dan kun je het allicht uitleggen. Vroeger was echt niet altijd alles beter. Manieren en dingen zijn onderzocht en meningen zijn herzien. Daar zijn bijvoeden en borstvoeden geen uitzondering in.

Als je meisje straks wat ouder is, dan merk je vanzelf dat ze behoefte hebben aan de bijvoeding als voedsel en dan laten ze ook echt wel van zich horen, omdat ze vast voedsel willen hebben. Maar dan is de bijvoeding al een deel van de borstvoeding aan het vervangen.

Toevallig hebben we tegelijkertijd zitten typen... maar ik ben het helemaal met je eens!
Share

moedervanJacob
moedervanJacob

May 7th, 2008, 8:42 pm #7

Liefs Mandy en Selina
Onze zoon gaat 1 dag in de week naar mijn schoonouders. Ik heb hun duidelijk uitgelegd hoe en wat met de Rapley methode en ze hebben ook de printjes van bv.com gelezen. Ondanks dat vindt mijn schoonmoeder het toch erg lastig om Jacob (14 mnd) via de methode eten aan te bieden, en ik moet zeggen dat ik dat respecteer. Ze moeten zich goed voelen bij de manier hoe ze voor hem zorgen en hem bang stukken geven heeft ook weinig zin en brengt een verkeerde boodschap aan Jacob over.
Hij krijgt daar dus prutjes, hele kleine stukjes brood en af en toe een natuurvoedingswinkel 'liga'. Niet mijn keuze maar ik kan er goed mee leven. Jacob vindt het het erg fijn en ze zijn vreselijk gek met hem. Ze weten hoe ik erover denk en thuis, of als ik erbij ben, doen we het gewoon weer op onze manier. Misschien kun je een middenweg vinden waar julle je allebei prettig bij voelen?
Share

May 8th, 2008, 5:24 am #8

Mijn schoonmoeder past nooit op, maar we zijn vaak met haar boodschappen doen of winkelen en dan zitten we veel in de auto, Selina vindt gewoon echt verschrikkelijk in de maxicosi en in de kinderwagen en dan huilt ze veel.

Daarom denkt mijn schoonmoeder continu dat ze iets tekort komt omdat ze bij haar zo veel huilt, thuis huilt ze heel weinig, ok nu wat meer omdat ze kan lopen maar nog niet alleen en ze wil meer dan ze kan en dat maakt haar gefrustreerd maar dat ten zijde.

Ook drinkt Selina nog veel bij mij maar mijn schoonmoeder snapt volgens mij ook niet echt dat ze dat ook doet uit geborgenheid en niet alleen maar om te drinken.

Uitleggen heb ik al veel gedaan maar ik denk dat het grootste probleem daarvan ligt bij het feit dat ik alles van het internet (fora voornamelijk) heb en dat maakt het voor haar onwaar omdat ze dit niet snapt, ik heb haar ook al vaak uitgelegd dat we allemaal moeders zijn en adviezen en tips met elkaar uitwisselen, dat snapt ze blijkbaar niet.

Ik hoop dat ik alle vragen heb beantwoord, liefs Mandy en Selina
Like
Share

Kristel
Kristel

May 8th, 2008, 11:06 am #9

Niet zeggen dat je het van internet hebt. Oudere generaties, als ze geen internet-ervaring hebben, snappen dit niet. Hebben ze wel internet-ervaring, dan gaan ze het dubbelchecken en komen tegenovergestelde meningen tegen (wil je ook niet
Zeg gewoon dat het van een kinderarts komt. Is niet helemaal onwaar hé
Share

C.
C.

May 8th, 2008, 1:53 pm #10

Mijn schoonmoeder past nooit op, maar we zijn vaak met haar boodschappen doen of winkelen en dan zitten we veel in de auto, Selina vindt gewoon echt verschrikkelijk in de maxicosi en in de kinderwagen en dan huilt ze veel.

Daarom denkt mijn schoonmoeder continu dat ze iets tekort komt omdat ze bij haar zo veel huilt, thuis huilt ze heel weinig, ok nu wat meer omdat ze kan lopen maar nog niet alleen en ze wil meer dan ze kan en dat maakt haar gefrustreerd maar dat ten zijde.

Ook drinkt Selina nog veel bij mij maar mijn schoonmoeder snapt volgens mij ook niet echt dat ze dat ook doet uit geborgenheid en niet alleen maar om te drinken.

Uitleggen heb ik al veel gedaan maar ik denk dat het grootste probleem daarvan ligt bij het feit dat ik alles van het internet (fora voornamelijk) heb en dat maakt het voor haar onwaar omdat ze dit niet snapt, ik heb haar ook al vaak uitgelegd dat we allemaal moeders zijn en adviezen en tips met elkaar uitwisselen, dat snapt ze blijkbaar niet.

Ik hoop dat ik alle vragen heb beantwoord, liefs Mandy en Selina
Hoi! Mijn consultatiebureau is ook positief over bv en rapley (en de combi), kreeg rond de 6 mnd ook een foldertje mee van LLL over het introduceren van bijvoeding, en hierin staat e.e.a. heel goed beschreven (als keuzes). Dus... je zou die folder kunnen achterhalen, of gewoon zeggen dat het cons.bureau tegenwoordig ook promoot dat je lang bv geeft, in combinatie met rapley. Meestal wordt door een oudere generatie het cb wel als relevante 'bron'geaccepteerd.
Share