Liga

Liga

Rientje
Rientje

May 29th, 2007, 10:12 am #1

Een kort vraagje, is liga eigenlijk gezond?
Mijn zoontje is 7.5 maand en heeft vorige week een liga op de kinderopvang gekregen.
Ik was er niet echt blij mee want dit was niet in overleg en ik heb het idee dat het wel heel zoet is.
Maar nou hoorde ik laatst van een vriendin dat er helemaal geen suiker in zit en dat het ook niet ongezond is.
Groetjes
Share

May 29th, 2007, 10:29 am #2

Zo'n koekje bestaat voor ongeveer een kwart uit suikers, en die zijn ook echt wel toegevoegd. De fabrikant zegt dat er minder suiker in zit, maar minder dan wat staat er niet. Minder dan een gevulde koek zou ik denken. Wel zoet dus, en niet echt aan te raden.

Vraagje aan het forumteam: hoe zit het in dit soort vragen eigenlijk met merknamen? Ik heb expres niet gelinkt naar de merksite hoewel ik daar wel m'n informatie vandaan heb, maar de vraag gaat natuurlijk wel over dat specifieke koekje. Ik zou niet weten hoe je de vraag moet stellen zonder de merknaam te noemen.
Like
Share

May 29th, 2007, 10:35 am #3

Merknamen die over dingen van bijvoeding gaan (zoals liga, bambix, biobim enzo, ik noem maar wat) mag je noemen.

Christel mv Pauline (06-03-06)

Like
Share

May 29th, 2007, 10:37 am #4

Mijn zoontje is 7.5 maand en heeft vorige week een liga op de kinderopvang gekregen.
Ik was er niet echt blij mee want dit was niet in overleg en ik heb het idee dat het wel heel zoet is.
Maar nou hoorde ik laatst van een vriendin dat er helemaal geen suiker in zit en dat het ook niet ongezond is.
Groetjes
Ik twijfel daar over. Ik denk namelijk wel dat er veel suiker inzit.

Maar los daarvan: als jij niet wil dat je zoontje dat krijgt en hij krijgt het toch zonder overleg, dan zou ik er wat van zeggen. Je kan eventueel iets meegeven aan het KDV wat hij wel mag?

Like
Share

May 29th, 2007, 10:40 am #5

Zo'n koekje bestaat voor ongeveer een kwart uit suikers, en die zijn ook echt wel toegevoegd. De fabrikant zegt dat er minder suiker in zit, maar minder dan wat staat er niet. Minder dan een gevulde koek zou ik denken. Wel zoet dus, en niet echt aan te raden.

Vraagje aan het forumteam: hoe zit het in dit soort vragen eigenlijk met merknamen? Ik heb expres niet gelinkt naar de merksite hoewel ik daar wel m'n informatie vandaan heb, maar de vraag gaat natuurlijk wel over dat specifieke koekje. Ik zou niet weten hoe je de vraag moet stellen zonder de merknaam te noemen.
Op de site wordt wel vergeleken met dingen die meer suiker leveren: rozijntjes en appelsap. Daar is inderdaad geen suiker aan toegevoegd maar het is wel heel erg zoet.

Wat een afschuwelijke site trouwens. Er wordt echt helemaal vanuit gegaan dat je kindje op 4 maanden al bijgevoed moet worden. En dan staat er ook weer dat het nodig is voor de ijzervoorraad en al dat soort dingen. En wat bevat er dan extra ijzer? Precies, hun biscuitjes. Bah.
Like
Share

moonchild
moonchild

May 29th, 2007, 10:45 am #6

heel toevallig zat ik gisteren ook op de liga-site te kijken en stond versteld van de achterhaalde informatie die erop stond. zij adviseren inderdaad bijvoeding vanaf 4 maanden, terwijl het voedingscentrum 6 maanden adviseert. bovendien is het voor hen een gegeven dat je kind met prakjes met beginnen. nou ja, gelukkig hebben we dit forum
Share

Rientje
Rientje

May 29th, 2007, 11:52 am #7

Ik twijfel daar over. Ik denk namelijk wel dat er veel suiker inzit.

Maar los daarvan: als jij niet wil dat je zoontje dat krijgt en hij krijgt het toch zonder overleg, dan zou ik er wat van zeggen. Je kan eventueel iets meegeven aan het KDV wat hij wel mag?

Nu krijgt hij vaak een stukje rijstenwafel of een cracotte. Zijn er nog andere dingen die geen suiker bevatten maar wel lekker voor tussendoor zijn?
Share

moonchild
moonchild

May 29th, 2007, 5:25 pm #8

soepstengel, gedroogde appeltjes (zonnatura heeft hele dure, maar superlekkere zakjes met gedroogde appeltjes zonder toegevoegde suiker, in de natuurwinkel koop je voor bijna hetzelfde bedrag een hele zak), gedroogde mango (te koop op de biologische markt)... er is vast veel meer, maar het schiet me even niet te binnen.
Share

IlseD
IlseD

May 29th, 2007, 5:47 pm #9

Groetjes
Mijn dochter heeft vorige week dus ook zonder overleg liga gekregen op het kdv. (ook toevallig in Emmen?) Toen ik haar ophaalde kreeg ik de opmerking: ow ja ze lust ook liga, ja ze heeft liga eerste stap gehad, want ons fruit was op..... Met stomheid geslagen heb ik gereageerd: dat krijgt ze thuis niet. Moet je horen, mijn meis eet alles wat je haar voorzet, dus als ik haar speculaas voorzet eet ze dat ook met smaak op, maar dat wil ik ook niet dat ze dat eet.

Ik ben eigenlijk behoorlijk geraakt (beetje boos zelfs) dat ze dat zonder mijn toestemming doen en dan die opmerking.... was ik niet gelukkig mee. Als ik haar weer breng zal ik ze dit ook voorzichtig vertellen (het ontbreekt me nl nogal ns aan een beetje tact, dus ik moet voorzichtig zijn). Maar de volgende keer moeten ze toch maar even bellen, want dan kom ik persoonlijk fruit oid brengen of ik geef de volgende keer gewoon haar eten mee.

Maar goed alles relativerend, de wereld draait wel door, ze houdt er niets aan over natuurlijk en voor een keer ach, dat overkomen we wel. Maar ik vind het niet leuk!.

mama van Rêve bijna 8,5 maand
Share

Urielle
Urielle

May 31st, 2007, 3:51 am #10

Hier ging het dan niet om een Liga, maar ze wilde haar broccoli niet eten en had dus maar daar met de pot meegegeten met het prakje van worteltjes en aardappelen. Laat ze nou nog geen aardappelen gehad hebben (en bovendien hoeft ze van mij niet tegen heug en meug te eten en krijgt ze geen alternatieven, wil ze niet, dan niet! Ze was pas 7 maanden, net begonnen eigenlijk dus).

Maar een goed gesprek doet wonderen. Ze waren er best van ondersteboven op het KDV dat dit niet mijn bedoeling was, maar inmiddels is duidelijk dat ze alleen eten hoeft dat ik zelf meegeef.
Share