KMA: Dietiste adviseert 'stop met BV'

KMA: Dietiste adviseert 'stop met BV'

Talitha
Talitha

May 11th, 2008, 6:47 pm #1

Mijn zoontje is nu ruim 13 maanden en heeft KMA, Soja-allergie en tomaat- en waarschijnlijk ook gekookte aardappel-allergie. (Dat heb ik zelf ondervonden door provocatie-eliminatie).

Het is begonnen met bijvoeden (maar dan rond de 8 maanden pas), voorheen had hij alleen een droge ruwe huid hier en daar, niks bijzonders, hij regeerde dus niet op mijn melk.

Maar nu, tijdens het aanbieden van allergenen: waterige snotneus, urticaria in gezicht en handen, jeuk! en roodheid, eczeem in gezicht en handen en onderarmen.

En dan een week of 2 een slechte eczeemhuid. Tot het weer redelijk hersteld is. Maar het blijft altijd een beetje eczemerig.

Feit is: ik drink zelf graag melk. En ik denk ook echt dat hij via mij amper last heeft. Het jeukt niet, hij is vrolijk, ontwikkelt zich goed etc etc. Maar alleen als hij iets met melkbestanddelen etc direct heeft gekregen, dan is het echt sneu. Je ziet het gelijk ontstaan. Ook 's nachts is hij dan huileriger dan normaal. Overigens zie ik nooit iets aan zijn ontlasting.

Maar okee, hij is vorige meting wat afgevallen, maar heeft nu zijn lijntje gewoon doorgezet. En zit wat onder de middenlijn. Weegt nu 1040gr bij 79cm. Hij is geboren met 4300gr en leek een beer te worden, maar dat is niet meer zo.

Dietiste vond dat ik hem tekort doe als ik doorga met borstvoeding. Ze zegt: "Hij heeft er last van. En het kan zo niet overgaan.Of je moet op een streng dieet" Ik was het niet met haar eens en ben dus doorgegaan. Hij krijgt nog iets van 3 a 4 borstvoedingen naast bijvoeding, maar helaas eet hij gewoon erg weinig. Soort natuurlijke afweer?

Van de week vroeg ik de mening van de CB-arts. En die was het eens met de dietiste. Ik zou een KM-vrij dieet moeten gaan volgen of gewoon stoppen met BV. 'Hij had immers lang genoeg gehad'. :shock: Dat proefde ik ook uit de woorden van de dietiste.

Verder krijgt hij nog 3 keer in de week een fles Pepti (met wat Banana) op de dagen dat ik werk. Dat gaat redelijk, hij vindt het niet zo lekker. Geen last.

Wat denken jullie? Breng ik mijn kind echt schade toe en moet ik dus op dieet? Of toch stoppen met BV? Dat laatste geloof ik gewoon niet! (mijn oudste heeft ook 21 maanden gehad).

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik heb gewoon even een professionele mening nodig die verstand heeft van BV en allergie. En volgens mij zit ik hier dan helemaal goed.

Dank! Gr Talitha
Share

mamalien
mamalien

May 11th, 2008, 8:37 pm #2

Hoi,

Nou als ik je verhaal zo lees dan denk ik ook, op streng dieet, niet stoppen met BV. Borstvoeding is juist de beste voeding tegen allergie en eczeem. Maar als hij KMA heeft moet jij echt op dieet. Dat is niet leuk, maar wel het beste voor je kindje, anders komt hij er niet overheen.

Mijn zoontje was ook 7 maanden toen ik erachter kwam dat het KMA was, en ik laat nu alles staan waar melk (bestanddelen) inzit. Ik ben bij een homeopatisch arts onder behandeling en die kan precies doormeten waar hij allergisch voor is. En dat is puur alleen koemelk. Ik at ook graag yoghurt, ijs! en lasagne bijv. maar nu ga je gewoon op zoek naar alternatieven, en dat is best te doen. Je moet even wennen, maar als je je zoontje ziet opknappen is dat geweldig toch?

Succes!

Share

Inge
Inge

May 12th, 2008, 6:58 am #3

Gewoon doorgaan en jij inderdaad op een dieet. Dit zou ik wel doen in overleg met een arts, welke dan ook.
Jij geeft nog bv, en als je je andere kind ook zolang hebt gegeven dan gewoon proberen door te gaan.

Enne er zijn een heleboel alternatieven voor koemelk, zowel voor jou als je kind.

Succes ermee.

Inge
Share

May 12th, 2008, 7:45 am #4

Mijn zoontje is nu ruim 13 maanden en heeft KMA, Soja-allergie en tomaat- en waarschijnlijk ook gekookte aardappel-allergie. (Dat heb ik zelf ondervonden door provocatie-eliminatie).

Het is begonnen met bijvoeden (maar dan rond de 8 maanden pas), voorheen had hij alleen een droge ruwe huid hier en daar, niks bijzonders, hij regeerde dus niet op mijn melk.

Maar nu, tijdens het aanbieden van allergenen: waterige snotneus, urticaria in gezicht en handen, jeuk! en roodheid, eczeem in gezicht en handen en onderarmen.

En dan een week of 2 een slechte eczeemhuid. Tot het weer redelijk hersteld is. Maar het blijft altijd een beetje eczemerig.

Feit is: ik drink zelf graag melk. En ik denk ook echt dat hij via mij amper last heeft. Het jeukt niet, hij is vrolijk, ontwikkelt zich goed etc etc. Maar alleen als hij iets met melkbestanddelen etc direct heeft gekregen, dan is het echt sneu. Je ziet het gelijk ontstaan. Ook 's nachts is hij dan huileriger dan normaal. Overigens zie ik nooit iets aan zijn ontlasting.

Maar okee, hij is vorige meting wat afgevallen, maar heeft nu zijn lijntje gewoon doorgezet. En zit wat onder de middenlijn. Weegt nu 1040gr bij 79cm. Hij is geboren met 4300gr en leek een beer te worden, maar dat is niet meer zo.

Dietiste vond dat ik hem tekort doe als ik doorga met borstvoeding. Ze zegt: "Hij heeft er last van. En het kan zo niet overgaan.Of je moet op een streng dieet" Ik was het niet met haar eens en ben dus doorgegaan. Hij krijgt nog iets van 3 a 4 borstvoedingen naast bijvoeding, maar helaas eet hij gewoon erg weinig. Soort natuurlijke afweer?

Van de week vroeg ik de mening van de CB-arts. En die was het eens met de dietiste. Ik zou een KM-vrij dieet moeten gaan volgen of gewoon stoppen met BV. 'Hij had immers lang genoeg gehad'. :shock: Dat proefde ik ook uit de woorden van de dietiste.

Verder krijgt hij nog 3 keer in de week een fles Pepti (met wat Banana) op de dagen dat ik werk. Dat gaat redelijk, hij vindt het niet zo lekker. Geen last.

Wat denken jullie? Breng ik mijn kind echt schade toe en moet ik dus op dieet? Of toch stoppen met BV? Dat laatste geloof ik gewoon niet! (mijn oudste heeft ook 21 maanden gehad).

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik heb gewoon even een professionele mening nodig die verstand heeft van BV en allergie. En volgens mij zit ik hier dan helemaal goed.

Dank! Gr Talitha
Weinig eten is inderdaad een natuurlijke afweer voor een kind met allergische aanleg. Borstvoeding geven en voortgezet borstvoeding geven is aantoonbaar de beste manier om om te gaan met allergieën bij kinderen. Dit is inmiddels ook de consensus in de advisering, ook door diëtisten.

Mijn beste advies voor jou zou zijn om tijdelijk te stoppen met alle bijvoeding en zelf op dieet te gaan en volop en meer borstvoeding te geven tot je zoontje helemaal schoon is (dat kan een paar weken duren). Dan kun je zelf weer geleidelijk allergenen in je eigen voeding toevoegen en hem vast voedsel aanbieden waarvan je zeker bent dat hij ertegen kan. Dan ga je vanaf dat punt heel voorzichtig verder met eerst zelf toevoegen aan je menu en vervolgens direct aan je zoontje. Dingen waarvan je zeker weet dat hij er allergisch voor is laat je nog zeker een half jaar weg.

Overigens is ook de droge ruwe huid ook al een allergie symptoom.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Talitha
Talitha

May 12th, 2008, 8:46 am #5

Dank! Gr Talitha
Dank voor deze reacties. Is het zo dat je echt alles moet uitbannen om je kind erover heen te laten groeien? Ik lees dat tegenstijdige berichten over. De een zegt dat dat moet, en de ander zegt juist dat het wenselijk is om sporen en zo niet uit te bannen, dat ze zo hun afweer juist kunnen laten werken.

Dus nog een vraag: moet hij echt helemaal vrij zijn van koemelk en andere allergenen om er overheen te groeien? Is dat geen 'achterhaald' advies (zonder waardeoordeel hoor ). Als het moet dan moet het hoor. Ik kan alleen niet meer kolven op het werk, dus terug naar volledige BV gaat helaas niet meer. Ik werk 3 dagen. Thuis krijgt hij wel zoveel mogelijk.
Share

May 12th, 2008, 10:51 am #6

Je kunt iemand die allergisch is niet ''trainen'' om er toch tegen te kunnen. De enige manier is echt om helemaal niet meer met het allergeen in aanraking te komen, anders blijf je de allergie uitlokken. En dan kan het gebeuren dat kinderen eroverheen groeien, zoals men zegt, dus dat sommige allergenen wel genomen kunnen worden zonder symptomen. Ik durf er echter niet zeker van te zijn dat de allergie dan echt weg is of alleen ''slaapt''.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Ingrid
Ingrid

May 12th, 2008, 6:22 pm #7

Wij hebben via de dietiste (weer via de allergoloog van onze middeltste) een schema meegekregen om de bijvoeding op te gaan bouwen. We zijn erg voorzichtig begonnen, omdat wij niet zeker wisten hoe het zat en nu blijkt gelukkig dat hij nergens last van heeft.

Maar is de kma aangetoond?
Als het aangetoond is dan is een dieet het beste, ook al is het pittig voor je.

Succes, Ingrid
Share

Grover
Grover

May 12th, 2008, 7:09 pm #8

Je kunt iemand die allergisch is niet ''trainen'' om er toch tegen te kunnen. De enige manier is echt om helemaal niet meer met het allergeen in aanraking te komen, anders blijf je de allergie uitlokken. En dan kan het gebeuren dat kinderen eroverheen groeien, zoals men zegt, dus dat sommige allergenen wel genomen kunnen worden zonder symptomen. Ik durf er echter niet zeker van te zijn dat de allergie dan echt weg is of alleen ''slaapt''.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Geen advies over dit topic, maar je kan iemand met een allergie wel trainen om er minder/geen last van het hebben. Dat doen ze tegenwoordig (bij volwassenen hoor!) met pollenallergie en ik ben bijvoorbeeld allergisch voor poezen en honden, maar van mijn eigen dieren heb ik nooit last gehad (behalve als ik ze borstel, maar dat laat ik dus door iemand anders doen ).

Volgens de allergoloog klopt dit, en omdat dit zo is, hoef ik ze dus ook niet weg te doen. Juist niet, omdat dit ook mijn reaktie bij andere dieren dempt.
Share

Talitha
Talitha

May 12th, 2008, 7:44 pm #9

"Bij voedselallergie is gebleken dat het 100% vermijden van het allergeen juist tot een toename van de klachten kan leiden, indien de patiënt weer per ongeluk met de stof in aanraking komt (aangeraden wordt kleine hoeveelheden bij gelegenheid niet uit de weg te gaan)."
http://www.intolerantie.info/voedselint ... s-allergie

En iemand die erop gepromoveerd is:

Behandel koemelkallergie met koemelk

Een therapie met eiwitten uit koemelk kan helpen bij een koemelkallergie. Dat zegt medisch bioloog Bert Ruiter, die vandaag promoveert aan de Universiteit van Utrecht.
Behandel koemelkallergie met koemelk

Ruiter ontdekte dat het immuunsysteem bij kinderen met een allergie hetzelfde reageert op eiwitten van koemelk, als het immuunsysteem bij gezonde kinderen. Alleen komen er bij allergische kinderen stoffen vrij die een allergische reactie veroorzaken.

Als deze mensen kleine beetjes koemelk krijgen, komen deze stoffen niet vrij. Ruiter vermoedt dat ze zo tolerantie op kunnen bouwen. Bovendien ontdekte hij dat het toevoegen van bepaalde stoffen in babymelk de groei van darmbacteriën bevorderen. Dit kan een overgevoeligheid voor koemelk tegengaan.

Bron: Novum/GezondheidsNet

Door: Redactie GezondheidsNet.nl
Bron: Novum - 20-06-2007
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/ni ... et-koemelk

Dat geeft mij dan toch het idee dat er iets aan het veranderen is in de denkwijze, toch?

Gr Talitha
Share

May 12th, 2008, 8:36 pm #10

Het is tegenwoordig wel degelijk mogelijk om mensen met een (voornamelijk) hooikoorts-achtige allergie te behandelen met een 'kuur' waarbij in zeeeeeer kleine hoeveelheden allergenen worden 'gevoerd'.

Een paar kanttekeningen daarbij:
- het werkt niet bij iedereen
- het werkt soms slechts gedeeltelijk (de allergie wordt minder)
- het kan wel een aantal jaar duren, zo'n kuur

De graspollen/bomen kuren van bv Oralgen zijn niet in een vloek en een zucht ontwikkeld. De industrie heeft daar lang over gedaan.

Dus, voordat er uberhaupt iets op de markt is voor koemelk allergie of welke allergie dan ook..... (en dan moet de farmaceutische industrie er ook nog brood in zien natuurlijk!)

Om even voor mezelf te spreken. Ik ben allergisch voor pinda's en als ik al met een stukje pinda over mn lip wrijf, wordt mn hele mond dik!!!
Ik hoef er sowieso niet aan.

Daarnaast, het lijkt mij een 'don't try this at home'
Ga niet zelf zitten uitvogelen hoeveel je nog net binnen mag krijgen.
Een ernstige allergische reactie kan gevaarlijk zijn en soms merk je het niet direct, maar na een uur of 4. Ik heb het eens meegemaakt... nou, dat is niet fijn.

Wat wil ik eigenlijk zeggen. Als je er graag iets aan wilt doen, rustig afwachten tot er iets op de markt komt, als er iets op de markt komt.
Verder gewoon vermijden, is mijn advies.

groetjes
Like
Share