Honger met Rapley

Honger met Rapley

Danielle
Danielle

July 17th, 2008, 8:20 am #1

Dagomar is nu 9,5 mnd oud. Zijn eerste tandjes zijn net doorgekomen.

Hij krijgt avondeten a la Rapley. Hij vindt het leuk en lekker, maar er gaat nog niet zo heel veel effectief in. Op een gegeven moment is hij er wel klaar mee (na een klein half uurtje) en dan ruimen we op. Een uur na het avondeten gaat hij naar bed en blijft hij maar huilen.

Nu heb ik door waar het aan ligt: hij heeft gewoon nog honger, maar de borst (die hij een half uurtje vóór het eten krijgt) hoeft hij dan niet meer.

De laatste paar dagen pureer of prak ik dan nog maar wat van het eten en geef hem dit. Dat eet hij smakelijk op. Daarna huilt hij nog wel in bed, maar valt na 20 minuutjes in slaap

Eigenlijk wil ik niet pureren of prakken: bij de gastouders krijgt hij nl. ook al gepureerde homecooking.

Is dit een fase? Is het echt honger? Toch even blijven prakken? Of heeft het met zijn tandjes te maken?

Share

Merlijn
Merlijn

July 17th, 2008, 9:47 am #2

Hannah heeft ook zo`n fase gehad dat haar motoriek haar hongergevoel niet bij kon benen. Nu ook nog weleens, ze wil perse (19 maanden oud) met vork en lepel eten, alleen yoghurt enz is wat lastig, de frustatie spat ervan af, en ze wil niet geholpen worden. Wij hebben haar altijd gelaten en zo haar door frustatie laten leren. Dit was de snelste manier. Het was bij ons een fase, kort en zo ver over, en dan staat de volgende fase weer te wachten.

Bij de gastouders hebben wij ook rapley laten doen. Kostte even wat moeite, maar het is een zakelijke overeenkomst, het is jouw kind en jouw manier van opvoeden. Als de kleine overal op dezelfde manier te eten krijgt, is het makkelijker. Zo zou hij ook kunnen gaan dreinen omdat hij het bij de gastouders makkelijker heeft. Terwijl deze manier van eten niet jouw voorkeur heeft. Ik zou er bij de gastouders erop aandringen hem op jouw manier eten te geven. Het is jammer als rapley mislukt doordat iemand anders die je ervoor betaalt, niet eens is met jouw manier van opvoeden.
Share

July 17th, 2008, 9:50 am #3

Hij krijgt avondeten a la Rapley. Hij vindt het leuk en lekker, maar er gaat nog niet zo heel veel effectief in. Op een gegeven moment is hij er wel klaar mee (na een klein half uurtje) en dan ruimen we op. Een uur na het avondeten gaat hij naar bed en blijft hij maar huilen.

Nu heb ik door waar het aan ligt: hij heeft gewoon nog honger, maar de borst (die hij een half uurtje vóór het eten krijgt) hoeft hij dan niet meer.

De laatste paar dagen pureer of prak ik dan nog maar wat van het eten en geef hem dit. Dat eet hij smakelijk op. Daarna huilt hij nog wel in bed, maar valt na 20 minuutjes in slaap

Eigenlijk wil ik niet pureren of prakken: bij de gastouders krijgt hij nl. ook al gepureerde homecooking.

Is dit een fase? Is het echt honger? Toch even blijven prakken? Of heeft het met zijn tandjes te maken?
Ik vraag me af of het honger is. Hij heeft dan toch ook net de borst gehad en die wil hij niet meer als hij naar bed gaat. Mijn ervaring is dat een kind dat honger heeft maar al te graag de borst wil.
Is hij op zijn bedtijd wel toe aan slapen?

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

liset
liset

July 17th, 2008, 9:56 am #4

onze dochter (6mnd) eet eerst met ons mee aan tafel,
dan in bad en voor het slapen gaan borstvoeding.
Misschien dat dat ook bij jullie werkt?
Share

Danielle
Danielle

July 17th, 2008, 7:41 pm #5

Yep Gonneke, hij wil inderdaad ook gewoon niet slapen. Wel in zijn oogjes wrijven, maar slapen ho maar. Zojuist bijv. hebben we hem er ook maar weer uit gehaald voor nog wat geraspte appel. Dat ging er goed in, maar nu ligt hij in zijn bed te kletsen (wel niet meer huilen.)
Mme, maar eens even aankijken hoe het loopt.... 20 uur 's avonds is toch een redelijke bedtijd. (Net ging ik kijken en zat meneertje rechtop in zijn bed... en het is al bijna 22 uur...)

Hij is in ieder geval niet gefrusteerd met Rapleyen, hij vindt het hartstikke leuk. Alleen gaat er niet zoveel in... Misschien inderdaad eerst eten en dan pas de borst... Maar volgens mij heeft het meer met handigheid te maken, dan met geen honger. Komt misschien ook omdat hij nog geen tanden heeft...
Share

merel
merel

July 17th, 2008, 7:47 pm #6

Hallo!

Merlijn heeft rond de 9 maanden een periode gehad dat hij savonds niet wilde slapen. Denk omdat hij toen pas door had dat wij weg gingen uit zijn kamertje, hij in het donker achter blijft etc.

Een nachtlampje werkte toen best wel. Ook ben ik wel eens gewoon naast zijn bedje gaan zitten zonder contact te maken. Gewoon het vertrouwen geven dat ik er ben.

Ik zeg nu ook savonds dat ik echt de volgende morgen terug kom. Of ie het begrijpt is een volgende maarja, baat het niet, het schaad zeker ook niet!

Sterkte met de kleine man!

Merel.
Share

Danielle
Danielle

July 17th, 2008, 7:58 pm #7

Ja, misschien is het dat wel... en heeft het helemaal niets met eten te maken.
Hij is verder nog niet eenkennig, dus nog niet aan gedacht dat hij gewoon moeilijk in slaap komt.
Ga je tips maar eens uitproberen.
Share

Tee
Tee

July 18th, 2008, 7:43 pm #8

hier ook een 9 maandertje. om 8u krijg ik haar echt niet in bed hoor. honger of geen honger. ze doet nog wel een dutje tot een uur of 5 of 6 en dan is ze nog niet moe om 8. eerder 9u, half 10. ze trekt het niet zonder haar twee dutten van twee uur overdag en zo is het 's avonds al snel wat later.
Share

July 19th, 2008, 5:59 am #9

Mijn zoontje is 7 maand (en een beetje). Rapley vindt hij onwijs leuk en eten erg lekker. maar er gaat idd niet veel naar binnen. Als ik hem kleine hapjes met de hand voer, gaat er ineens heel veel in. Zoveel dat ik denk 'past dat allemaal wel'. En daarna vrolijk weer aan de borst drinken....
Sinds ik hem met de hand aanreik (hij slaat op het blad van de kinderstoel of pakt mijn hand om aan te geven dat hij nog een hap wil)slaapt hij 's avonds beter in. Volle buik doet toch wonderen.....

Succes!
Like
Share

July 20th, 2008, 6:54 am #10

Ik heb Máron veel met een lepeltje gegeven en vaak stamppot, dat vond hij het lekkerst. Elk kind is weer anders.
Hier heeft het nooit enig verschil gemaakt of hij nou wel of niet 's avonds warm at. Na een voor hem 'grote maaltijd' was het slapen echt niet anders. Maar ook daarvoor geldt: geen kind gelijk.

Groetjes van Antonieke, mama van Máron (4 juni 2006)

Like
Share