gepureerd voelde als proppen...

gepureerd voelde als proppen...

July 11th, 2007, 5:56 pm #1

Bente (3-1-7) heeft vandaag bij oma voor het eerst gepureerd eten met een lepeltje gekregen.
Mijn moeder is geen fan en staat niet geheel achter rapley.
En ik heb gezegd dat ze het zelf moest weten.
Toen ik Bente op kwam halen zat ze net aan de worteltjes en bloemkool: gepureerd. Bente vond het prima, maar ik moest even slikken. Het zag er erg uit als proppen (dat deed ze niet hoor, het ging heel vriendelijk en Bente had ook wel lol).

Hoe hebben jullie dat gedaan, toch aangedrongen op rapley? of het er bij gelaten.
Ik vind het echt lastig.

Groeten Christel
Like
Share

July 11th, 2007, 6:08 pm #2

Ja, ik heb wel vriendelijk doch dringend gezegd dat Jan à la Rapley eet (at, hij is nu bijna 1,5) en dat het ouderwetse prakken, pureren, voeren uit den boze was. Maar... Jan is dan ook drie dagen in de week bij zijn opa en oma bij wijze van kinderopvang en ik vind het gewoon erg belangrijk het op die dagen hetzelfde gaat als thuis (als het gaat om dit soort elementaire dingen, zoals eten, slapen, drinken, regels). Misschien dat het anders ligt als het om een enkel bezoekje gaat, dat weet ik niet.
Like
Share

moonchild
moonchild

July 11th, 2007, 6:09 pm #3

Bente (3-1-7) heeft vandaag bij oma voor het eerst gepureerd eten met een lepeltje gekregen.
Toen ik Bente op kwam halen zat ze net aan de worteltjes en bloemkool: gepureerd. Bente vond het prima, maar ik moest even slikken. Het zag er erg uit als proppen (dat deed ze niet hoor, het ging heel vriendelijk en Bente had ook wel lol).

Hoe hebben jullie dat gedaan, toch aangedrongen op rapley? of het er bij gelaten.
Ik vind het echt lastig.

Groeten Christel
hier gelukkig een oppasoma die helemaal achter rapley stond/staat. ik had haar over rapley verteld en op een dag kwam ik thuis nadat ze had opgepast en toen vertelde ze dat ze biologische bloemkool in de koelkast had gevonden en daar had ze een paar stronkjes van voor tara gekookt en haar gegeven ik hoefde haar dus helemaal niet te overtuigen, ze had maar meteen zelf het initiatief genomen.

het kdv kende rapley niet en die stonden er wat sceptischer tegenover. ik heb hen goed geïnformeerd, ook het een en ander voor hen uitgedraaid (wat ze inderdaad hadden gelezen!). vervolgens hebben ze daar gewacht met bijvoeden todat rapley thuis redelijk ging, tot die tijd kreeg tara alleen moedermelk op het kdv, net als de maanden daarvoor. maar ik neem dat dat geen optie is voor bij je moeder, die wíl haar kleinkind natuurlijk graag bijvoeden.

misschien dat ze alsnog enthousiast wordt als ze ziet dat het goed gaat. en anders zou ik er denk ik niet al te veel een punt van maken: als ze het gewoon voorzichtig doet en inderdaad niet propt. het gaat waarschijnlijk toch maar om één keer per week? het heeft geen zin om haar rapley te laten geven als ze er niet achter staat.
Share

July 11th, 2007, 7:23 pm #4

Toen Ruben 6 maanden was (eigenlijk al daarvoor geloof ik) heeft mijn schoonmoeder potjes gekocht voor als Ruben daar is. Ik vindt een potje voor nood niet zo erg maar niet als het niet hoeft. Ik geef dus elke keer stug vers fruit mee, wat elke keer stug gepureerd wordt. Ze probeert het niet eens. Nou ja, ik laat het maar zo want Ruben krijgt er niets van. Ik geef 1 soort fruit mee dus de smaak is wel puur. Vorige week zij ze dat ik maar geen fruit moest meegeven omdat ze nog een potje had staan. Nou ja zeg, daar begin ik dus niet aan he, het blijft voor NOOD.
Mijn moeder vindt het leuk en doet gezellig mee. Ze is zo trots dat Ruben al zo goed kan afhappen en kauwen. Ze zorgt ook alijd dat ze iets in huis heeft wat makkelijk te happen valt. Ben dan ook best een beetje trots op mijn moeder.
Ik maak er dus geen punt van maar vertel wel elke keer enthousiast over hoe goed Ruben stukjes kan eten. Misschien komt de boodschap nog eens aan.

Corrine, trotse mama van Ruben,
geboren 10-11-2006
Like
Share

marcelle
marcelle

July 11th, 2007, 7:29 pm #5

hier gelukkig een oppasoma die helemaal achter rapley stond/staat. ik had haar over rapley verteld en op een dag kwam ik thuis nadat ze had opgepast en toen vertelde ze dat ze biologische bloemkool in de koelkast had gevonden en daar had ze een paar stronkjes van voor tara gekookt en haar gegeven ik hoefde haar dus helemaal niet te overtuigen, ze had maar meteen zelf het initiatief genomen.

het kdv kende rapley niet en die stonden er wat sceptischer tegenover. ik heb hen goed geïnformeerd, ook het een en ander voor hen uitgedraaid (wat ze inderdaad hadden gelezen!). vervolgens hebben ze daar gewacht met bijvoeden todat rapley thuis redelijk ging, tot die tijd kreeg tara alleen moedermelk op het kdv, net als de maanden daarvoor. maar ik neem dat dat geen optie is voor bij je moeder, die wíl haar kleinkind natuurlijk graag bijvoeden.

misschien dat ze alsnog enthousiast wordt als ze ziet dat het goed gaat. en anders zou ik er denk ik niet al te veel een punt van maken: als ze het gewoon voorzichtig doet en inderdaad niet propt. het gaat waarschijnlijk toch maar om één keer per week? het heeft geen zin om haar rapley te laten geven als ze er niet achter staat.
Als je moeder niet achter Rapley staat zou ik het haar ook niet laten doen. Zolang ze de regie bij Bente laat (dus inderdaad niet propt) zou ik van het pureren geen probleem maken. Misschien heeft ze er wat meer vertrouwen in als ze het een paar keer gezien heeft (als jij mee-eet en Bente laat Rapleyen), tot die tijd kan pureren toch prima? Je zegt zelf dat Bente (mooie naam trouwens!!!) het niet erg vind.

Succes!
Groetjes MArcelle mv Jente (21 mnd)
Share

July 11th, 2007, 9:12 pm #6

Ik vind het echt lastig.

Groeten Christel
Bedankt voor jullie tips.
Mijn moeder past 2 dagen op en mijn schoonmoeder 1. Ik had bij de laatste de problemen verwacht, maar daar gaat het dus juist heel goed. Die vind het heerlijk om te experimenteren. Zij heeft het ook eerst bij ons thuis gezien. En ik heb meteen foto's gemaakt en naar mijn moeder gestuurd. Vorige week heeft zij dat ook nog geprobeerd, maar vandaag heeft ze dus eerst appel en toen ik haar opkwam halen groente gekregen, gepureerd maar wel vers. Ik had gezegd dat ik het geen probleem vond, maar toen ik het zag voelde het toch niet fijn.

Net alsof de energie die wij al in het 'rapleyen' gestoken hebben, helemaal voor niets was.
En ze deed het gewoon hoor, met veel liefde en aandacht. En Bente zat te lachen in de kinderstoel, dus niks aan de hand, zou je zeggen. Maar het verbaasde me dat ik dat gevoel had.

Ik ga het weekend gewoon een keer met Bente naar hun en geef haar dan een keer daar wat fruit of groente, op onze manier. Misschien helpt het.

Even off topic:
Leuke naam, Jente, haha. Bente heeft veel kleertjes van haar overbuurmeisje Jenthe, van Jenthe voor Bente zegt de buurvrouw dan weer!

Groeten Christel

Like
Share

jojo mv dimitri
jojo mv dimitri

July 12th, 2007, 6:33 pm #7

mijn oederen schoonouders waren ook niet zo voor de rapley.

Ik had ook echt het gevoel ze te moeten overtuigen.

mijn moeder had ook potjes in huis voor geval van nood.

we hebben ze pas gebruikt toen ie anderhalf was! Idd als noodoplossing.

Ik heb dimitri fruit en groente ala rapley gegeven waar ze bij waren en ze verbaasde zich toen hoe goe dat ging en toen ware ze er helemaal voor.
Share

jojo mv dimitri
jojo mv dimitri

July 12th, 2007, 6:34 pm #8

oja ik zei tegen mijn (schoon)ouders.
als jullie niet willen rapleyen dan komt ie niet logeren.....

Share

July 13th, 2007, 7:27 pm #9

Ik vind het echt lastig.

Groeten Christel
De dag nadat mijn moeder gepureerd had geprobeerd is ze weer terug bij Rapley.

Ja, zei ze, dat gepureerd vond ze ook niks, dus dan toch maar op jouw manier.

Hahaha, ze vindt het gewoon leuk als Bente geniet van het eten, en ze zag ook dat dat pureren ook niks was (ik heb maar niet gezegd dat het misschien niet eens het pureren was, maar de smaak, hihi). En met Rapley zit ze wel te genieten van het eten, in de zin dat ze het leuk vind om te pakken en naar haar mond te brengen. Ze eet nog niet echt, maar dat komt vanzelf!

Vandaag hebben we een filmpje gemaakt van de brocolli en aardappel braspartij! haha, het was echt een zooitje, maar ze deed het prima! Dit filmpje sturen we even naar oma, misschien dat het nog een beetje helpt.

Groeten Christel
Like
Share

Myrna
Myrna

July 13th, 2007, 8:56 pm #10

Hé wat goed!!! Lekker dat ze zelf het initiatief heeft genomen, omdat ze het pureren toch ook niet zo'n succes vindt . Ik kan me voorstellen dat je het niet wilt afdwingen, maar als het zo spontaan gaat is dat toch wel erg lekker.

Groetjes Myrna mv Benhte (22-12-2006)
Share