dringend vraagje:reflux

dringend vraagje:reflux

simonnea
simonnea

July 25th, 2007, 2:30 pm #1

Hoi,

ht dochtertje van mijn is nu 4 maanden en krijgt volledig bv. Nu heeft ze last van reflux, en het cb heeft haar aangeraden om te beginnen met bijvoeding. Nu weet ik dat dat niet nodig is voor 6 maanden, maar ik wou toch graag wat meer info. Waarom zeggen zoveel mensen dat bijvoeding kan helpen tegen reflux, en als het echt helpt, waarom is het dan toch beter om te wachten tot 6 maanden?
Share

Myrna
Myrna

July 25th, 2007, 6:06 pm #2

Het is beter om te wachten, omdat met 6 maanden de darmer rijper zijn en ze de bijvoeding beter kunnen verwerken. In een van de artikelen boven aan het forum staat vast de volledige motivatie, dit is even de verkorte versie.

Vast voedsel is dikker en geeft daarom minder makkelijk terug dan BV. Vergelijk het maar met een beker met water en een beker met bv appelmoes, als je ze allebei op z'n kop zet loopt de appelmoes langzaam terug en de beker met water is meteen leeg, zo werkt het ook in de maag.

Heb je al geprobeert om een papje van Johannesbroodpitmeel voor de voeding te geven? Dat zorgt ervoor dat de voeding in haar maag indikt en dan zou het ook minder makkelijk terug moeten komen.

Onze dochter heeft ook een reflux, maar wij hebben tot bijna 6 maanden gewacht. Wij lopen bij de kinderarts en die zei juist, om voorzichtig te zijn met fruit, aangezien dit al zuur is en in combinatie met het maagzuur is dit niet lekker voor de slokdarm. Verder heeft hij weinig gezegt over de bijvoeding en was hij meer gericht op de medicatie. Wij hebben eigenlijk weinig verschil gemerkt met of zonder bijvoeding, alleen de medicijnen geven hier echt verlichting en voor Johannesbroodpitmeel haalt mevrouw haar neus op (OK het is ook net behangplaksel en lepels vindt ze al helemaal niets).

Loop je met je dochter bij de kinderarts en zo, ja wat zegt die er van?

Groetjes Myrna mv Benthe (22-12-2006)
Share

July 25th, 2007, 7:15 pm #3

Hoi,

ht dochtertje van mijn is nu 4 maanden en krijgt volledig bv. Nu heeft ze last van reflux, en het cb heeft haar aangeraden om te beginnen met bijvoeding. Nu weet ik dat dat niet nodig is voor 6 maanden, maar ik wou toch graag wat meer info. Waarom zeggen zoveel mensen dat bijvoeding kan helpen tegen reflux, en als het echt helpt, waarom is het dan toch beter om te wachten tot 6 maanden?
Volgens mij is bijvoeding of voeding verdikken niet zo'n heel goed idee. Iig niet als je dit artikeltje leest: http://www.kellymom.com/babyconcerns/re ... uxsymptoms

Ik heb het als volgt begrepen: kindjes die reflux hebben, hebben een maagje dat nog niet goed genoeg afsluit. Dus zou je graag willen dat eten makkelijk door het maagje doorstroomt naar de darmen. Vanuit deze invalshoek is het het beste om vaak kleine beetjes te voeden. En om de voeding NIET te verdikken, door het verdikken blijft de voeding namelijk alleen maar langer in het maagje.

Groetjes,
Eva mv Berend (5-2-2005) & Fiene (13-11-2006)

Like
Share

July 25th, 2007, 7:28 pm #4

Hoi,

Hier ook ervaring met Reflux. Artsen hebben mij verteld dat reflux vaker voor komt bij (licht)allergische kindjes en juist voor hen is een late (ik bedoel min 6 mnd niet) en langzame start van bijvoeding extra zinvol.

Wij hebben een dochter met Reflux, die ook licht eczeem heeft en regelmatig ronkende bronchien/piepende longen en inmiddels met 9 mdn ook buisjes heeft gekregen omdat ze continue ontstoken oren had. O, en ze heeft behoorlijk veel krampjes gehad in het begin van de bv en bij de intro van bijvoeding. Heb al meerdere keren van artsen te horen gekregen dat al die dingen een beetje met elkaar verwant zijn. Hoe precies weet ik niet, maar ik zie hierin wel een reden om niet eerder te beginnen met bijvoeden. Vast voedsel zal minder makkelijk teruggeven, maar bv is het lichtst verteerbare wat er is. Vast voedsel ligt dus zwaarder op de maag (en darmen) en daarom zou ik zeker bij een refluxkindje niet eerder beginnen.

Bij ons hebben vooral veel rechtop houden, medicatie (maagzuurremmers) en (ik denk ook) bezoek aan de osteopaat geholpen. Elize had het best heftig maar was er met een maand of 5 echt overheen gegroeid. Dat viel trouwens ongeveer samen met het moment dat ze zelf kon (blijven) zitten.

Veel succes voor jou en voor je baby, reflux is geen lolletje ;-(
Er komen betere tijden, echt!

Groet, Esther mv Elize (20-08-2006)
Like
Share

July 25th, 2007, 8:45 pm #5

Hé Esther,

Ik dacht al, eigenlijk zou jij deze vraag moeten beantwoorden, jij hebt er zelf veel ervaring mee, helaas
Like
Share

July 26th, 2007, 7:58 am #6

Hoi,

Als eerste even de opmerking dat de diagnose reflux tegenwoordig heel snel wordt gesteld, zonder dat dat echt onderzocht is. Echte reflux is een zeer ernstige aandoening die gelukkig niet erg veel voorkomt. Aan de andere kant zijn er heel veel baby's die spugen of zelfs veel spugen. Dit is meestal geen reflux, maar bijvoorbeeld het gevolg van een onvervulde maag in combinatie met een maag-slokdarm afsluiting die van nature nog niet erg stak is (dat hoort namelijk zo bij kleine kindjes) en veel horizontale lichaamshouding.
Kindjes die meestal rechtop gehouden worden (bijvoorbeeld in een draagdoek) in plaats van grote delen van de dag in bed of box te liggen en kindjes die veel kleine voedingen krijgen spugen veel minder.

Wanneer er echt sprake is van reflux, dan helpt vaste voeding niet. De maag kan helemaal nog geen weg met ander voedsel dan melk en dit is dus een extra belasting. Wat helpt is: veel kleine maaltijden, waarbij je zorgt dat het maagje nooit helemaal leeg en en zeker nooit helemaal opgepropt vol, en zoveel mogleijk in verticale houding laten, dus veel dragen. Bij neerleggen zorgen dat de ondergrond schuin is, met het hoofd hoger. Bij schuin leggen is het belangrijk dat de rug en nek wel recht liggen, om de druk op de maag niet te hoog te maken. Dus liever de hele ondergrond schuin zetten en niet alleen het hoofdeind deel.
Indien dit allemaal niet helpt kan medicatie helpen.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Esther
Esther

July 26th, 2007, 8:37 am #7

Hoi,

Ik heb je bericht nog even terug gelezen en zie dat je schrijft 'ze heeft veel last van reflux'. Aansluitend bij wat Gonneke al schreef: alle babys spugen, sommige zelfs heel veel. Dat is ongemakkelijk en lastig, maar zelfs de overmatige spugers kunnen gewoon heel blij zijn. Als je baby verder goed groeit is er dan nog niks aan de hand.

Als je baby er zelf echt last van heeft / zich merkbaar ellendig voelt van het spugen, is het natuurlijk een ander verhaal. Als dit voor jullie geldt, en je baby met het advies van Gonneke - veel rechtop houden, ook bedje 'stutten', niet in de box, etc en zoveel mogelijk kleine voedingen - nog last houdt, dan zou ik zeker verder gaan dan het cb. Ha of Ka kunnen beoordelen of medicatie nodig is. Bv blijft volgens alle artsen die ik tegenkwam het beste, zeker voor een baby met Reflux.

De artsen hebben overigens ook mij het gebruik van Johannesbroodpitmeel geadviseerd, maar ik heb altijd twijfels gehouden bij de werking ervan (zie ook het bericht van Eva). Het enige wat echt hielp was medicatie: toen werd ze een 'blije spuger' en naarmate haar maagje zich ontwikkelde, groeide ze er vanzelf overheen.

Hoop dat je hier iets aan hebt, nogmaals succes,

Esther mv Elize (20-08-2006)
Share