diksap of gewoon sap of ranja.

diksap of gewoon sap of ranja.

Esther
Esther

October 24th, 2007, 5:46 pm #1

Hallo allemaal,

ik zit even met een dilemma,... of meer een stukje gebrek aan kennis. Ik ben ondertussen 14 weken zwanger en geef nog ongeveer 3 keer per dag bv. Tijdens de lunch krijgt ze nu nog bv uit de vriezer (mijn kostbare voorraad van.... 8 liter zijn we nu aan het opmaken). Verder krijgt ze de hele dag door van alles en nog wat te drinken, ranja, appelsap, drinkyoghurt en sindskort ook diksap. Ik zie het verschil niet echt tussen diksap en ranja en gewone appelsap, behalve dan dan mijn meis de diksap niet lekker vindt.

Hierbij moet ik vertellen dat ik toch ook graag wil voorkomen dat mijn meisje later overgewicht krijgt. Aan de ene kant vind ik deze leeftijd (13,5 maand) nog veel te jong om daaraan te denken...maar toch.

Wat adviseren jullie om als drinken aan te bieden?

liefs

Esther mama van Rêve 12-9-2006 en ivv pukje 17-4-2008
Share

October 24th, 2007, 6:07 pm #2

Ik geef mijn kinderen voornamelijk water en thee. Ik zie namelijk de toegevoegde waarde van al die suikerhoudende dranken. Appelsap is als je er goed naar kijkt gewoon suiekrwater. Zo ook diksap en ranja. Vruchtensap is wat dat betreft een zinvoller voedingsmiddel, maar als je genoeg fruit geeft is sap in mijn ogen ook niet nodig.

Voor de lekker krijgen mijn kinderen vanaf een jaar / anderhalf jaar wel ander drinken erbij. Maar meestal dus gewoon water of thee (soms met een beetje honing erdoor).

Sybine
Like
Share

marcelle
marcelle

October 25th, 2007, 8:09 am #3

Hallo allemaal,

ik zit even met een dilemma,... of meer een stukje gebrek aan kennis. Ik ben ondertussen 14 weken zwanger en geef nog ongeveer 3 keer per dag bv. Tijdens de lunch krijgt ze nu nog bv uit de vriezer (mijn kostbare voorraad van.... 8 liter zijn we nu aan het opmaken). Verder krijgt ze de hele dag door van alles en nog wat te drinken, ranja, appelsap, drinkyoghurt en sindskort ook diksap. Ik zie het verschil niet echt tussen diksap en ranja en gewone appelsap, behalve dan dan mijn meis de diksap niet lekker vindt.

Hierbij moet ik vertellen dat ik toch ook graag wil voorkomen dat mijn meisje later overgewicht krijgt. Aan de ene kant vind ik deze leeftijd (13,5 maand) nog veel te jong om daaraan te denken...maar toch.

Wat adviseren jullie om als drinken aan te bieden?

liefs

Esther mama van Rêve 12-9-2006 en ivv pukje 17-4-2008
Het verschil zit m in de suikers. Er is dap met alleen fruitsuikers, maar ook sap met echt suiker, zeg maar.

Diksap is gemaakt van fruit, dus fruitsuikers. Met ranja is de kans groot dat je suikerklontjes met water geeft, zeg maar..

Maar Appelsientje (sorry, merk, mag het??) heeft sap zonder toegevoegde suikers (met fruitsuiker dus). Volgens mij is dat bij al hun producten inmiddels zo, maar wij zijn echt fan van de varianten frisfruit en fruitsensatie.

Hopelijk heb je er wat aan!
groetjes Marcelle mv Jente (25 mnd)
Share

October 25th, 2007, 8:20 am #4

''vruchtensap'' bestaat uit puur sap van fruit, al of niet vers geperst of gemaakt uit geconcentreerd sap. Daaraan is geen suiker toegevoegd. Vruchtendrank, nectar, vruchtenlimonade(siroop) is allemaal water met vruchtensap en suiker in verschillende verhoudingen. Diksap is vruchtensapconcentraat zonder extra suikers. Als je er water aan toevoegt krijg je weer de samenstelling van het oorspronkelijke sap.
Ranja (dit is eigenlijk een merknaam, de soortnaam is limonadesiroop) is suikerwater met kleurstoffen en is eigenlijk een ongeschikte drank voor kinderen, evenals kant en klare frisdranken (die voornamelijk prikwater met suiker en kleur-, geur- en smaakstoffen zijn).

Als dorstlesser voor kinderen is water of thee meestal voldoende. Vruchtensap is geen vervanging voor fruit, want er mist te veel van de hele vrucht om volwaardig te zijn. Het voegt wel suikers toe aan het menu (en vruchtensuiker of witte suiker geven evenveel calorieën en gewenning aan zoete smaak!). Vruchtensap als dorstlesser geef je ook liefst verdund met water.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

saskia mv Jonas
saskia mv Jonas

October 26th, 2007, 10:12 am #5

Hoi!

Mijn zoon van 9 maanden krijgt nog geen andere drank dan bv, maar alsvast voor de toekomst heb ik volgende vraag: welke thee geven jullie dan aan jullie kleintjes en geven jullie die koud?

Groetjes,

Saskia
Share

Leonoor
Leonoor

October 26th, 2007, 11:07 am #6

in alle smaken! Kamille, sterrenmix en kindermix van de natuurwinkel is lekker zoetig, groene thee. Ik houd het wel een beetje rustig met de smaak, dus theemix met teveel kaneel en kruidnagel enzo geef ik haar dan weer niet.
Julia drinkt alle soorten thee, ik geef het warm, dus uit de theepot met een plens koud water erbij zodat het meteen drinkbaar is.
Share

Susan
Susan

October 26th, 2007, 11:15 am #7

Hallo,

Mijn dochter krijgt nog alleen BV te drinken. Ze is nu iets meer dan 8 maanden oud.
Ik probeer wel eens om haar wat anders te laten drinken, gewoon voor het oefenen. Maar bij alles (water, diksap met water, kabouterthee) trekt ze een vies gezicht en duwt fles/tuitbeker weg (na 1 a 2 slokjes). Heeft het bij jullie kindjes ook een tijdje geduurd voordat ze iets anders wilden drinken of niet? Hoe hebben anderen dit gedaan? Steeds blijven aanbieden of......
Moet ik het nog in een flesje geven of beter in bijv. tuitbeker. Tuitbeker weet ze helemaal niet wat ze daar meemoet. Ja er heel hard mee schudden......
Is een rietjesbeker een suggestie?
Share

October 26th, 2007, 3:00 pm #8

Je heoft je helemaalniet te haasten met ander drinken, moedermlek is voorlopig nog ruimvoldoende.
Als je drinken wil geven kan dat ook uit een gewone beker of kopje of dik glas. Dan moet je, zeker in het begin, natuurlijk wel helpen om te voorkomen dat het richting vloer en in stukken gaat. Een gewone open plastic beker kan natuurlijk ook.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Rose
Rose

October 27th, 2007, 8:02 pm #9

Niet elke kruidenthee is geschikt voor kinderen. Vaak kamillethee drinken is niet zo goed, kruidentheeën zijn vaak medicinaal dus daarmee voorzichtig zijn.
Ik geef of kabouterthee, of Dorathee(is van hetzelfde merk, andere smaak), er zijn van piramide nog meer soorten die speciaal geschikt zijn voor kinderen. Bij Caitlynn ging het drinken pas goed toen ik een zachte tuit in een flesje deed, dat vond ze fijn in haar mondje, een speen of gewone tuit wou ze in eerste instantie echt niet. Nu is ze 14 maanden en maakt het niet meer zoveel uit.
Rose
Share

marcelle
marcelle

October 27th, 2007, 8:44 pm #10

waarom is vaak kamillethee drinken niet goed? En is dat alleen voor (kleine) kinderen of ook voor volwassenen?

En hoe zit het eigenlijk met zoethoutthee? Mijn nieuwste verslaving op theegebied... Oppassen met een hoge bloeddruk, dat weet ik, maar kan het kwaad als je het veel drinkt?
Vooral in de winter lust ik dagelijks wel een flinke kop namelijk... En Jente vind het ook errug lekker.

Oh ja, en veroorzaakt thee trouwens ook een zuuraanval op je tanden??? Ik probeer bij Jente een maximum van 7 eetmomenten aan te houden ivm tandn, maar hoe zit dat dan met thee??

Groetjes Marcelle mv Jente (25 mnd)
Share