Boter: met of zonder zout, wel en geen light??????? (stefan?)

Boter: met of zonder zout, wel en geen light??????? (stefan?)

May 14th, 2007, 1:59 pm #1

Misschien kan iemand mij hier helpen. Ik probeer namelijk zo goed mogelijk de richtlijnen aan te houden die Stefan hanteert, maar ik kom hier niet uit.

Ik heb pas gepost hoe het zat met vetten. Ik wil Hugo nu vaker boter op brood doen. Nu heb ik vandaag gezocht naar boter zonder zout. Gevonden: Becel met olijfolie. Ik heb gebeld met de fabricant en die zeggen dat het een halvarine is.
Nou dacht ik dat het nodig is om margarine te nemen (stond er niet op). Nu zeggen ze mij dat de B. light het meest in de buurt komt van magarine. Daar zit ruim 60% vet in en in deze 38%. In margarine zit 80%, maar die kan ik dus weer niet zonder zout vinden?????

HELP wat moet ik nu! en hoeveel moet hij ervan krijgen. Ik wil het zo graag goed doen.

Bij het kdv gebruiken ze een halvarine waar ook zout in zit. Ik heb ze erop geattendeerd en ze gaan er naar kijken. Wel leuk dat ze al eens contact met stefan hebben gehad.

Alvast bedankt!

Groetjes, Miriam

ps: hugo is alweer 11 maanden en krijgt nog 3x bv van mij en 1x fles naast zijn bijvoeding
Like
Share

May 14th, 2007, 3:18 pm #2

Halvarine met zout is ongeveer de slechtste keuze die ze kunne maken.
De beste keuze is ongezouten roomboter. volgens veel deskundigen zijn de vetten in koemelk slechte vetten, maar ik denk dat dat in een verder evenwichtig dieet van een jong kind heel erg meevalt. Tweede keuze is een plantaardige ongezouten margarine. Dit hoeft geen speciale margarine met speciale vetten te zijn, maar dat mag wel. Wel is belangrijk dat het volle margarine is met 80% vet. Kindjes hebben gewoon dat vet nodig voor groei en ontwikkeling..

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Mama van Hugo
Mama van Hugo

May 14th, 2007, 7:42 pm #3

Oke, ik had begrepen ergens dat ongezouten roomboter iedere keer geven ook niet goed was.
Ik had me trouwens vergist, het is niet de light versie waar ze het bij de fabrikant het overhadden, maar de dieet versie. Die heeft de 60%.

Kun je mij vertellen van welk merk er margarine is, zonder zout? En kun je mij vertellen hoeveel Hugo aan vetten binnen moet krijgen?

Tot nu toe kreeg hij geen extra vetten.

3x bv
1x fv
2 stuks fruit
1 boterham
1/2-1 soepstengel
300 grm warm eten: groente en aardappels of rijst

Dit is wat hij krijgt, wel in een andere volgorde natuurlijk

Dank je wel,

Miriam
Share

May 14th, 2007, 8:06 pm #4

Het is niet zo precies te zeggen hoe veel je hem bij moet geven, want hij krijgt ook binnen met de moedermelk, maar een smeer boter op die boterham en een likje boter of een scheutje olie door/over het warme eten en/of door de fles KV is voor de meeste kindjes genoeg om bijvoorbeeld ook de darmwerking te smeren (letterlijk!)

Plantaardige margarine heb je van bijv. Wajang, Gouda's Glorie, AH huismerk (wel goed op het pakje/kuipje kijken of je de goede hebt, want bijv. AH heeft heel veel soorten en de pakjes lijken allemaal op elkaar)

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

May 15th, 2007, 5:51 am #5

dat maakt het lastig. Ik heb gezocht maar nog niet gevonden.
Ik denk dat ik gewoon overstap op ongezouten roomboter.

is er nog een advies wat ik het kdv kan geven? Liever roomboter, of margarine met een beetje zout ipv de halvarine met een beetje zout die ze nu geven.

Groetjes, Miriam
Like
Share

Kay
Kay

May 15th, 2007, 6:28 am #6

Ik moet ook zeggen dat ik in de war was met al die soorten boter. Heb ik net gekeken, blijkt dat we hem dus de 'slechtste keuze' hebben gegeven. Wel af en toe afgewisseld met ongezouten roomboter. Ik zal nu voor hem andere boter kopen. Maar moet ik me nu zorgen maken dat hij het verkeerde heeft gehad? Volgens mij heeft hij dan alleen teveel zout gehad? (verder eet hij volledig zoutloos, op brood na) Qua vetten krijgt hij nog wel genoeg via de borstvoeding denk ik. Tot voor kort nog wel 6 keer per dag.
Kay
Share

May 15th, 2007, 8:54 am #7

Hoi,

Ik heb ook gelezen dat je ongezouten roomboter en margarine kunt afwisselen. Over 2 weken kan ik er ook mee beginnen, dan is Phileine 7 maanden. Maar hoe bewaren jullie roomboter? Ik heb het zelf ook wel eens gebruikt omdat daar niet zoveel rotzooi inzit, zeker in de biologische niet. Maar zeker bij warm weer, smelt het altijd zo vies als je het niet in de koelkast bewaart. En doe je dat wel dan smeert die weer niet goed. En die smeerbare roomboter heeft dacht ik ook weer processen ondergaan die niet helemaal gezond zijn? Groetjes,

Suzan

Like
Share

Layla
Layla

May 15th, 2007, 9:23 am #8

Wij gebruiken eigenlijk altijd roomboter. Ik heb liever een natuurlijk product zonder al die bewerkingen en bovendien vinden we het veel lekkerder dan al dat "karrensmeer", zoals mijn oma zou zeggen

Bewaren gaat prima in een botervloot, als je een goede hebt (bijvoorbeeld een van aardenwerk) en je zet hem niet in de volle zon of in een kast waar de zon op staat dan blijft het best wel lang goed.
als het erg warm is dan snij ik een stukje af voor in de vloot, de rest blijft in de koelkast.
Share

May 15th, 2007, 12:11 pm #9

Halvarine met zout is ongeveer de slechtste keuze die ze kunne maken.
De beste keuze is ongezouten roomboter. volgens veel deskundigen zijn de vetten in koemelk slechte vetten, maar ik denk dat dat in een verder evenwichtig dieet van een jong kind heel erg meevalt. Tweede keuze is een plantaardige ongezouten margarine. Dit hoeft geen speciale margarine met speciale vetten te zijn, maar dat mag wel. Wel is belangrijk dat het volle margarine is met 80% vet. Kindjes hebben gewoon dat vet nodig voor groei en ontwikkeling..

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Is dat het blauwe kuipje of het groene? Wij hebben altijd het blauwe kuipje, daar zit qua allergenen alleen soja in. Het vetpercentage is 38%. Zou die wel goed zijn voor Emilio? Er is wel kans van een kma bij hem, zeker weet ik het niet. Hij heeft nog geen boter op brood gehad, ik begon er net vanmorgen aan te denken dus ik ben blij met dit draadje.

Mireille, mv Danilo (23-12-04) en Emilio (12-10-06)

Uitgeroepen tot Miss Sympathy èn WC-Houdini op het MDV!
Like
Share

May 15th, 2007, 2:40 pm #10

Misschien kan iemand mij hier helpen. Ik probeer namelijk zo goed mogelijk de richtlijnen aan te houden die Stefan hanteert, maar ik kom hier niet uit.

Ik heb pas gepost hoe het zat met vetten. Ik wil Hugo nu vaker boter op brood doen. Nu heb ik vandaag gezocht naar boter zonder zout. Gevonden: Becel met olijfolie. Ik heb gebeld met de fabricant en die zeggen dat het een halvarine is.
Nou dacht ik dat het nodig is om margarine te nemen (stond er niet op). Nu zeggen ze mij dat de B. light het meest in de buurt komt van magarine. Daar zit ruim 60% vet in en in deze 38%. In margarine zit 80%, maar die kan ik dus weer niet zonder zout vinden?????

HELP wat moet ik nu! en hoeveel moet hij ervan krijgen. Ik wil het zo graag goed doen.

Bij het kdv gebruiken ze een halvarine waar ook zout in zit. Ik heb ze erop geattendeerd en ze gaan er naar kijken. Wel leuk dat ze al eens contact met stefan hebben gehad.

Alvast bedankt!

Groetjes, Miriam

ps: hugo is alweer 11 maanden en krijgt nog 3x bv van mij en 1x fles naast zijn bijvoeding
Ik geef Kyan nog steeds droog brood, hij is nu 8,5 maand.
Hij krijgt nog volledig borstvoeding.
Heeft hij nu al boter nodig? Of heeft hij genoeg aan "mijn" vetten in de bv?
Eigenlijk krijgt hij helemaal geen zuivel producten als ik er nu over nadenk...
Hij krijgt droog brood, fruit, groente en aardappelen en rijstewafel.
Ben ik dan te langzaam met opbouwen misschien?

Groetjes Ageeth

Like
Share