Borstvoeding 's nachts afbouwen?

Borstvoeding 's nachts afbouwen?

moedervanJacob
moedervanJacob

March 27th, 2008, 12:42 am #1

Onze zoon is 12 mnd en door verhuizing zijn wij bij een nieuw consultatiebureau gekomen. Antroposofisch dit keer. Zij gaven mij het advies 's nachts geen BV meer te geven, maar water, en hem ook niet meer bij ons in bed te laten slapen. De gedachte erachter is dat hij (en wij) meer slaap nodig heeft en op die manier beter daar aan toe zal komen. Het is een gevoelig mannetje en wij hebben op dit moment tijdelijk best een druk leventje. Ik sta ambivalent t.o. het advies, heb juist het gevoel hem geborgenheid en rust te geven door de nachtelijke voedingen en knuffels, maar door het advies ben ik gaan twijfelen. Wat vinden jullie?
Share

March 27th, 2008, 6:50 am #2

De eerste 2 maanden heeft die van ons naast mij in z´n wieg geslapen, daarna hebben we hem naar z´n bedje in z´n eigen kamer gelegd. Dat was idd rustiger voor hem en het was merkbaar een goeie verbetering. Maar ja, dat is die van ons.

Mijn advies is dat je moet doen wat je eigen intuïtie je ingeeft. Heb je al eens nagedacht tot welke leeftijd hij bij jullie in bed wil laten liggen?

M.b.t. de nachtvoeding. Als je 's nachts BV wil blijven geven totdat jullie het samen niet meer willen, dan is het verstandig om dat gewoon door te blijven zetten. Als je eenmaal ophoudt en je wil het naderhand toch weer terug invoeren, dan kan het moeilijk zijn om die productie weer terug te krijgen. Wie weet is het gewoon een lekker mamamoment van hem.
Ook hier is het een besluit van jullie en niet van de buitenwacht.
Ga bij jezelf na wat je wil en volg het instinct.

Like
Share

March 27th, 2008, 7:57 am #3

Onze zoon is 12 mnd en door verhuizing zijn wij bij een nieuw consultatiebureau gekomen. Antroposofisch dit keer. Zij gaven mij het advies 's nachts geen BV meer te geven, maar water, en hem ook niet meer bij ons in bed te laten slapen. De gedachte erachter is dat hij (en wij) meer slaap nodig heeft en op die manier beter daar aan toe zal komen. Het is een gevoelig mannetje en wij hebben op dit moment tijdelijk best een druk leventje. Ik sta ambivalent t.o. het advies, heb juist het gevoel hem geborgenheid en rust te geven door de nachtelijke voedingen en knuffels, maar door het advies ben ik gaan twijfelen. Wat vinden jullie?
Antroposofen geven dit soort advies vrij vaak. Je kunt erop antwoorden dat je juist in deze turbulente tijden rust en omhulling geeft door hem dicht bij jullie te laten (in jullie etherlichaam te houden). Dan slapen jullie allemaal beter.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Like
Share

Gabriella
Gabriella

March 27th, 2008, 8:17 am #4

Hoi, wij laten ons zoontje (nu 15 maanden) ook gewoon bij ons in bed slapen en hij krijgt 's nachts ook nog slokjes borstvoeding als hij huilt of zo. Aan het begin van de nacht ligt hij in zijn eigen bedje naast ons, maar als hij huilt en wakker wordt, dan neem ik hem bij me in bed zodat hij (en ik ook!) weer lekker verder kan slapen. Ik heb het zo ook bij onze andere twee kinderen gedaan en na verloop van tijd ben ik ze wel gaan leren om in hun eigen bedje te gaan slapen. Maar voorlopig laat ik het even zo. Gewoon op je eigen gevoel afgaan denk ik Groetjes, Gabriella
Share

moedervanJacob
moedervanJacob

March 28th, 2008, 10:13 am #5

Bedankt voor jullie adviezen!
Uiteindelijk weet ik wel dat ik gewoon kan vertrouwen op mijn prima werkende moeder-instinct. Vervelend dat je soms als jonge moeder aan het wankelen gebracht wordt terwijl een CB juist voor zelfvertrouwen zou moeten zorgen. Mocht ik bij een volgend bezoek weer een rotgevoel krijgen, dan gaan wij weer terug naar de reguliere zorg. En onze vrolijke jongen mag gewoon aan de borst blijven, óók 's nachts!
Share

March 28th, 2008, 8:00 pm #6

Misschien is het eens handig om voor jezelf (samen met je partner) op een rijtje te zetten wat je juist wel en niet wil in de opvoeding. Hoe je op bepaalde situaties van jullie kind wilt reageren, wat zijn de voors en wat de tegens. Mijn man noemt dat je landkaart in beeld brengen. Als die grenzen voor jullie duidelijk zijn, dan kan de buitenwacht je veel minder snel van je stuk brengen.

Het CB zal er nooit zijn om moeders en vaders op hun gemak te stellen en vertrouwen te geven. Zij zijn er om te kijken of je kind binnen een bepaalde norm valt. Doet het dat, dan heb je mazzel. Maar is dat niet het geval, dan moeten zij dat laten weten. Sommigen zijn communicatief beter dan anderen.

Ik heb in een bericht van dinsdag gezegd dat die van ons in z'n eigen bedje slaapt. Dat werkt voor ons alledrie het beste. Vanaf woensdag is hij echter een beetje ziek geworden en slaapt hij al 2 nachten tussen ons in. Het is schijnbaar nodig voor zijn veilige gevoel, warmte en nu kan hij iedere 1½ a 2 uur een kik geven om weer slaperig gevoed te worden en weer verder te slapen. Hij heeft ook dat iets meer nodig. Die regels zijn dus ook flexibel als je dat wil en als het nodig is. Doe wat het beste uit komt en het beste werkt. Niemand kan daar beter over oordelen dan jullie zelf.

Like
Share

gabriella
gabriella

March 29th, 2008, 8:13 am #7

Hoi allemaal Als ik bij het cb ben zeg ik altijd gewoon dat alles goed gaat en als ze vraagt of hij goed slaapt, zeg ik ook ja. Want als ik ze vertel van het voeden 's nachts en het bij ons slapen, krijg je weer gezeur aan je hoofd, en dan raak ik weer van slag, dus....... ik zeg gewoon niets meer hihi

Groetjes
Share

mamaMarit
mamaMarit

March 30th, 2008, 3:28 pm #8

Tja... aan de ene kant heb je geen zin in 'gezeur', maar aan de andere kant krijgt het CB zo ook wel een vertekend beeld. En dat vertekende beeld krijgen ze van veel moeders. Dat vertaalt zich dan weer in hun adviezen. Ik probeer op het CB toch eerlijk te zijn over hoe het met mijn dochter gaat. Maar goed, mijn CB valt af en toe behoorlijk mee. Als ze vragen of ze doorslaapt, zeg ik, nou nee. Vervolgens vraagt zij: heb je daar problemen mee? Zeg ik: nee. Nou, zegt de wvk, dan is het goed, zolang jij het goed volhoudt op de manier zoals jullie het doen, hoef je niets te veranderen.
Share

March 30th, 2008, 8:07 pm #9

Bij mij op K&G vallen ze eigenlijk ook best mee wat dat betreft. De wvk vroeg hetzelfde aan mij en gaf mij ook hetzelfde antwoord. Daar was ik wel blij om, want ze was er niet zo blij mee dat m'n dochter de eerste maanden bij ons in bed sliep.

Shirley mv Hannelore 10-6-2007
Like
Share

Trotse moeder
Trotse moeder

April 10th, 2008, 7:52 pm #10

Antroposofen geven dit soort advies vrij vaak. Je kunt erop antwoorden dat je juist in deze turbulente tijden rust en omhulling geeft door hem dicht bij jullie te laten (in jullie etherlichaam te houden). Dan slapen jullie allemaal beter.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net
Slapen
Mijn zoontje nu 7 mnd slaapt ook nog steeds bij ons in bed. Heb hem nu net wel in zijn eigen bed gelegd maar geheid hij straks weer bij ons ligt. Het hangt er voor mij altijd geheel vanaf hoe hij het doet, wat hij prettig vindt en dat kan heel erg verschillen. Hij is super aanhankelijk en heeft er van het begin af aan niet van gehouden om alleen te slapen. Dus hij slaapt sowiezo altijd bij ons in de buurt. Ledikant staat ook naast bed.

Nachtvoedingen
CB vond mijn zoontje s'nachts best minder kan drinken (evt oplossingen met rijstwater e.d.)maar zolang ik t volhou kan ik alles doen.
Vaker hoor je t advies, ook van dames vd zwangerschapsclub, laat maar huilen s'nachts of geef een speen dan houdt het vanzelf op want dorst kunnen ze niet hebben of iets dergelijks. Voor mij /ons voelt dat niet goed. Het klopt namelijk ook niet. Vaak wil hij s'nachts ook om de 2u, maakt niet uit of t snachts of overdag is. Verder krijgt hij nu wel ritme met slapen s'nachts. REgelmatig van 21u tot ong. 7.30u
Laatst heb ik een keer gehad dat ik de laatste voeding om 21 uur gaf en de volgende om 2u s'nachts. Daar haalde hij de ochtend mee tot 7u. Dat wass niet eerder voorgekomen. Wel moest ik enkele keren uit bed om hem die nacht gerust te stellen maar dat viel mee of ik wilde te graag dat het zou lukken een nachtvoeding. Hij kan s'nachts heel onrustig zijn. In de regel kan ik hem s'nachts om de 2u aanleggen, dat is t makkelijkste. Wat ik nu met de nachtvoedingen moet weet ik ook niet zo goed.
Mijn man is heel snel van geef hem nou maar.. want hij vindt het zielig anders. Zelf vind ik het opmerkelijk t laatst zo goed ging en hij alleen om 2u snachts hoefde,ik hem verder kon geruststellen. Daar moest ik echter wel wat voor doen. Andere nachten vond ik hem juist weer erg onrustig en heb ik wel gevoed.
Wat zal ik doen met de nachtvoedingen? Maandag weer naar cb.

Share