Advies consultatiebureau!?!

Advies consultatiebureau!?!

Nicole
Nicole

April 7th, 2008, 7:59 am #1

Hallo,

Ik kom net van het consultatiebureau vandaan en weet even niet wat ik van hun advies moet denken. Mijn zoontje is ruim zeven maanden en krijgt nog zes-zeven borstvoedingen op een dag/'s nachts. Ik wil ook graag nog even doorgaan met de borstvoeding. Als bijvoeding krijgt hij fruit en 's avonds iets aan tafel, bijvoorbeeld een rijstewafel of iets van groente.
Nu gaf ze als advies dat ik hem 's ochtends na de borst brood moet geven, iets later fruit en tussen de middag weer brood + borst (in die volgorde). In de middag sap met iets erbij en 's avonds groente en erna weer borst. Nu vraag ik me af of dit wel juist is als je je kind volledige borstvoeding geeft. Je geeft dan toch eerst de borst en daarna de BIJvoeding? Ik vind het erg veel maar ze drukte me op het hart dat hij toch echt alles nodig heeft.

Wat krijgen jullie kinderen van zeven maanden oud? En hoe zal het nu verder gaan met mijn borstvoeding? Dan krijg ik toch veel last van stuwing als ik hem veel andere dingen geef? Van mij hoeft het nog niet zo snel allemaal.

Heeft iemand tips?

Groetjes, Nicole
Share

mamaMarit
mamaMarit

April 7th, 2008, 8:18 am #2

Met 7 maanden bood ik mijn dochter wel vaak iets aan, maar nooit veel tegelijk. Sap heb ik nog nooit gegeven, is m.i. ook niet nodig. Fruit kun je beter eten dan drinken. Water geef ik wel, maar met 7 maanden was dat echt nog maar een paar slokjes uit een gewoon bekertje om te oefenen. Je kunt je wel voorstellen dat dat geen hoeveelheden zijn.

Met 7 maanden gaf ik bij het ontbijt (na de borst) een broodkorst. En eigenlijk eet ze nu, met 9 maanden, als ontbijt niet veel meer dan toen. Om een uur of 11, na haar ochtendslaapje krijgt ze fruit (ca een uur na het voeden). Hoeveel ze daarvan eet, dat is aan haar. Soms twee partjes mandarijn, soms bijna een hele banaan. Het ligt eraan hoe lekker ze het fruit vindt en hoeveel trek ze die dag heeft. In de loop van de middag krijgt ze vaak een soepstengel of een baby-rijstwafel (soms ook wel twee). Soms eet ze ook wat brood mee bij de lunch, maar opnieuw geen grote hoeveelheden. Als ze een kwart boterham eet, dan is het veel. Bij het avondeten krijgt ze groente en aardappel of pasta. Ook hierbij is de hoeveelheid die ze eet erg wisselend. De ene keer eet ze met smaak drie roosjes broccoli, de andere keer heeft ze na twee happen de groente wel gezien.

Verder drinkt Marit minimaal 8 keer aan de borst, helaas is haar interesse in de borst vooral 's nachts erg groot... Overdag moet de wereld ontdekt worden.

Mijn tip zou zijn: bied elke keer als jij iets eet gewoon iets aan, maar houd de hoeveelheden voorlopig een beetje beperkt. Van op een broodkorst sabbelen gaat ze echt niet opeens een voeding overslaan. Langzamerhand kan ze dan zelf meer gaan eten. Zo bouw je op een heel natuurlijke manier de vaste voeding op en de borstvoeding maar een klein beetje af. Voor de honger mag ze best leren om vast voedsel te eten, maar voor dorst is er nog steeds de borst.

Succes ermee!
Share

Merel
Merel

April 7th, 2008, 6:51 pm #3

Hallo,

Ik kom net van het consultatiebureau vandaan en weet even niet wat ik van hun advies moet denken. Mijn zoontje is ruim zeven maanden en krijgt nog zes-zeven borstvoedingen op een dag/'s nachts. Ik wil ook graag nog even doorgaan met de borstvoeding. Als bijvoeding krijgt hij fruit en 's avonds iets aan tafel, bijvoorbeeld een rijstewafel of iets van groente.
Nu gaf ze als advies dat ik hem 's ochtends na de borst brood moet geven, iets later fruit en tussen de middag weer brood + borst (in die volgorde). In de middag sap met iets erbij en 's avonds groente en erna weer borst. Nu vraag ik me af of dit wel juist is als je je kind volledige borstvoeding geeft. Je geeft dan toch eerst de borst en daarna de BIJvoeding? Ik vind het erg veel maar ze drukte me op het hart dat hij toch echt alles nodig heeft.

Wat krijgen jullie kinderen van zeven maanden oud? En hoe zal het nu verder gaan met mijn borstvoeding? Dan krijg ik toch veel last van stuwing als ik hem veel andere dingen geef? Van mij hoeft het nog niet zo snel allemaal.

Heeft iemand tips?

Groetjes, Nicole
Hallo!

Mijn zoontje Merlijn is nu ook 7 maanden.

Ik geef altijd eerst borstvoeding en pas daarna bijvoeding. Als je wilt afbouwen met de borstvoeding dan doe je het andersom. Wil je nog door gaan met zelf voeden dan altijd eerst borstvoeding, anders loopt het snel terug.

Hier ons "schema":
07.00: Borstvoeding
09.00: fruit
11.30: Borstvoeding
13.00: broodkorstje/broodkapje
15.30: Borstvoeding
17.00: groenten/aardappeltje
19.30: Borstvoeding
22:30 Borstvoeding

Dit vind ik een fijn schema'tje en ik heb niet het idee dat ik nu minder melk heb. Ik kolf ook nog altijd best goed. Drinken geef ik niet bij, krijgt toch al bv, is naar mijn idee genoeg drinken.

Ik denk dat ik op deze manier nog een tijdje doorga. Brood zal misschien steeds meer worden. Dus na de 7 uur voeding nog wat brood en tussendemiddag een echte hele boterham. mar naar mijn idee is dit een prima schema en kan je hier nog maanden mee doorgaan. De 22.30 uur voeding mag er wel een keertje af van mij alleen, hihi. maar verder hoor je mij niet klagen, eindelijk slaapt Merlijn weer door (ssssst, afkloppen!)
Share

April 7th, 2008, 7:09 pm #4

Hallo,

Heeft iemand tips?

Groetjes, Nicole
Je hebt helemaal gelijk hoor. Wat je kindje op die leeftijd nodig heeft is BV. En daarna biedt je hem een broodje aan en/of fruit.
Dus steeds eerst BV en dan het andere eten. Dat andere eten kan ook tussen 2 BV in.

Ik geef zelf altijd eten als ik zelf ook iets eet. 's Ochtend ontbijten we samen en krijgt hij meestal een broodje, een beetje biogarde en een stukje fruit. Het gaat niet allemaal op en hij mag nemen wat hij lekker vindt en wil. Met de lunch ook weer een broodje en een stukje fruit of fruit op z'n brood. In de namiddag eten we dan altijd iets van een appeltje of een peertje samen en soms een zelf gemaakt fruitcakeje. En dan met het avondeten eet hij met ons mee wat hij kan en mag.

Mees is nu 8mnd en krijgt nog 7 tot 8 voedingen per etmaal. De BV is zijn eten, de rest is smikkelwerk en leuk.

Like
Share

Nicole
Nicole

April 8th, 2008, 7:36 am #5

Hallo!

Mijn zoontje Merlijn is nu ook 7 maanden.

Ik geef altijd eerst borstvoeding en pas daarna bijvoeding. Als je wilt afbouwen met de borstvoeding dan doe je het andersom. Wil je nog door gaan met zelf voeden dan altijd eerst borstvoeding, anders loopt het snel terug.

Hier ons "schema":
07.00: Borstvoeding
09.00: fruit
11.30: Borstvoeding
13.00: broodkorstje/broodkapje
15.30: Borstvoeding
17.00: groenten/aardappeltje
19.30: Borstvoeding
22:30 Borstvoeding

Dit vind ik een fijn schema'tje en ik heb niet het idee dat ik nu minder melk heb. Ik kolf ook nog altijd best goed. Drinken geef ik niet bij, krijgt toch al bv, is naar mijn idee genoeg drinken.

Ik denk dat ik op deze manier nog een tijdje doorga. Brood zal misschien steeds meer worden. Dus na de 7 uur voeding nog wat brood en tussendemiddag een echte hele boterham. mar naar mijn idee is dit een prima schema en kan je hier nog maanden mee doorgaan. De 22.30 uur voeding mag er wel een keertje af van mij alleen, hihi. maar verder hoor je mij niet klagen, eindelijk slaapt Merlijn weer door (ssssst, afkloppen!)
Hallo,

Bedankt voor jullie schema. Ik heb er veel aan, het is voor mij een soort uitgangspunt waar we naartoe willen gaan. Maar ik vraag me af wanneer jou zoon dan zijn slaapjes doet? In de ochtend na zijn fruit en in de middag na het brood?

Groetjes, Nicole
Share

Saskia
Saskia

April 9th, 2008, 3:15 pm #6

Hallo,

Heeft iemand tips?

Groetjes, Nicole
Hoi Nicole,

Ik was maandag 7 april ook op het CB en kreeg exact hetzelfde advies! Ze zijn in elk geval consequent, haha. Maar ik raakte er net als jij door in verwarring. Balen he. Ik heb zelf ook een bericht geplaatst en zag nu het jouwe.

Mijn dochtertje is 6,5 maand en heeft 6 maanden uitsluitend BV gehad en krijgt vanaf 6 maanden een combinatie van BV en KV en dagelijks een klein fruit/groentehapje (theelepeltjes). Ik zie dat schema van het CB helemaal niet zitten. Inderdaad te snel te veel nieuwe voedingsmiddelen. En nauwelijks ruimte voor BV.

Ik vind de tip om gewoon door te gaan met je BV-schema (in mijn geval dan BV+KV-schema) en als je zelf een maaltijd eet je kindje ook wat te laten proberen nog het beste.

Hoe ga jij nu met het advies van het CB om?
Share