7 maanden en vaak verslikken

7 maanden en vaak verslikken

anbos
anbos

July 14th, 2008, 9:10 pm #1

Vraagje. Mijn zoontje probeer ik nu sinds een maand bijvoeding te geven in de vorm van fruit, groente. de methode replay vond ik wel wat, maar mijn zoontje lijkt toch nog niet te snappen wat de bedoeling is van de stukjes die er vanaf komen. Hij zit dan met en stukje in zijn mond en doet er niets mee, schiet dan bijv ineens spontaan in de lach zodat het stukje naar achteren schiet. hij loopt dan rood aan en je ziet hem worstelen(best griezelig). Ik help hem dan door het stukje vlug uit zijn mond te halen. Dit gebeurt echter zo veelvuldig dat ik me afvraag dit kan toch niet de bedoeling zijn? Niet echt ontspannen eten zo. Weet iemand tips, want moet toegeven dat ik gepureerd eten ben gaan aanbieden???
groetjes anna
Share

July 15th, 2008, 3:20 am #2

Hoi Anna, het is heel normaal dat kindjes zich in het begin vaak verslikken. Dat hoort allemaal bij het leerproces.
Een bepaalde reflex moet zich langzaamaan van voor in de mond naar achter in de mond verplaatsen en daar hoort dat kokhalzen bij.
Het is soms inderdaad heel erg eng om te zien maar het gebeurt echt maar zelden dat een kindje stikt in het eten.
Vertrouw maar gerust op de mondmotoriek van je zoon en je zult zien dat hij het zelf iedere keer weer goed weet op te lossen. Dus ik zou zeggen: lekker weer stukjes gaan geven en 'laat de natuur z'n gang maar gaan'.

Groetjes van Antonieke, mama van Máron (4 juni 2006)

Like
Share

liset
liset

July 19th, 2008, 8:05 pm #3

Vraagje. Mijn zoontje probeer ik nu sinds een maand bijvoeding te geven in de vorm van fruit, groente. de methode replay vond ik wel wat, maar mijn zoontje lijkt toch nog niet te snappen wat de bedoeling is van de stukjes die er vanaf komen. Hij zit dan met en stukje in zijn mond en doet er niets mee, schiet dan bijv ineens spontaan in de lach zodat het stukje naar achteren schiet. hij loopt dan rood aan en je ziet hem worstelen(best griezelig). Ik help hem dan door het stukje vlug uit zijn mond te halen. Dit gebeurt echter zo veelvuldig dat ik me afvraag dit kan toch niet de bedoeling zijn? Niet echt ontspannen eten zo. Weet iemand tips, want moet toegeven dat ik gepureerd eten ben gaan aanbieden???
groetjes anna
Even voor et geval dat...
Als mijn dochter zich ersntig verslikt,
leg ik haar dan op zij of op haar buik?
En klop je dan tussen de schouderbladen?
Ik hoop niet dat ik het ooit nodig zal hebben,
mijn dochter is nu bijna 6 mnd en geniet volop
van alles uitproberen, zowel Rapley als potjes

Share

Ingrid, mv David
Ingrid, mv David

July 20th, 2008, 6:39 am #4

Eén van de antwoorden die ik toen kreeg was de volgende link:

http://www.jongegezinnen.nl/jongegezinn ... EA2BCF882D

Voor nu wens ik je vooral veel plezier met alles uitproberen.

Groetjes,

Ingrid
Share

July 20th, 2008, 10:57 am #5

groetjes anna
ha anna, jouw zoontje weet nog niet wat hij er mee moet doen en hij is zeven maanden... wel, dan is hij dus nog te jong om het te snappen, dat komt dan nog! niet elk kindje is er aan toe met zes of zeven maanden al eten weg te kunnen werken

als hij wat worstelt om het eten er uit te kokken, is dat geen verslikken [als het verslikken zou zijn, kon jij het er niet uithalen met je handen, toch?]

zorg dat hij goed rechtop zit, en laat het hem echt zelluf doen; ingrijpen door eten uit zijnmond te halen, werkt niet altijd goed omdat het spanning brengt die er niet hoort

groet,

Stefan Kleintjes, kinderdiëtist | http://www.borstvoeding.com/ | http://www.borstvoedingboek.com/
Like
Share

liset
liset

July 21st, 2008, 7:10 pm #6

Lincy verslikte zich vandaag een beetje in peer.
Ik stelde haar gerust (wat me veel moeite kostte)
en ze begon te kauwen! Goed he, wel fijn om op dit forum
en in vervolg op het nieuwe, je ei kwijt te kunnen. En te lezene
dat ze eigenlijk vana 9 mnd het echt allemaal pas gaan eten.
Ze hebben dus genoeg aan de borstvoeding.
Share