11mnd baby weinig bijvoeding, veel BV. Net weer zwanger van 2de

11mnd baby weinig bijvoeding, veel BV. Net weer zwanger van 2de

Fage
Fage

October 21st, 2007, 7:37 pm #1

Hallo

Mijn dochter van 11 maanden eet weinig bijvoeding en krijgt nog veel BV (ongeveer 10 voedingen per dag, waarvan ongeveer 3 voedingen 's nachts. Ik maakte me nooit zorgen om dat ze weinig bijvoeding eet, omdat ze blijkbaar wel alles wat ze nodig heeft nog krijgt door de BV. Dit was altijd een geruststelling voor mij.

MAAR ik ben nu bijna 6 weken zwanger van ons 2de kindje. Ik
ben er heel blij mee, maar tegelijkertijd begin ik nu ook heel erg te
twijfelen aan de voedingen van mijn dochter van 11 maanden.

Ik wil tijdens en na mijn zwangerschap gewoon doorgaan met BV geven aan mijn dochter, maar ik wil wel sterk verminderen. Alleen ben ik zo bang om dit te doen omdat ze dus nog zo weinig binnen krijgt dmv bijvoeding. Ik heb ook al geprobeerd om haar geen BV te geven en eerst bijvoeding te geven, maar dat verandert niet veel. Ze eet gewoon weinig, daarna drinkt ze wel weer lekker bij mij.

Ik heb nu dus geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Kan ik gewoon minderen naar bijvoorbeeld 3 voedingen per dag (ik heb nog wel 7 maanden de tijd tot ik op 3 voedingen per dag wil zitten)? Of krijgt mijn dochter dan echt te weinig binnen? Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken zodat ze meer bijvoeding gaat eten en minder BV.

Hebben jullie hier ervaring mee en/of tips voor mij?

Groetjes,

Fage
Share

October 21st, 2007, 8:16 pm #2

Hallo Fage,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik heb niet echt advies voor je, want hier een beetje hetzelfde probleem. Alleen ik ben niet zwanger, wil om andere redenen graag minderen.
Mijn dochter is wel van de ene op de andere dag meer gaan eten van de week. Ik wil niet te vroeg juichen, weet nog niet of ze dit echt gaat doorzetten natuurlijk, maar ik hoor dit vaker. Het lijkt nooit te gaan gebeuren dat je kindje gaat eten en opeens ziet ze het licht en gaat het van de ene op de andere dag veel beter. Misschien geeft dit idee wat rust.

Ben je de hele dag met je kindje thuis? Misschien gaat ze dan beter eten als jij een paar dagen achter elkaar een paar uurtjes overdag niet in de buurt bent. Die lekkere melk doet al het andere eten natuurlijk verbleken
Is het een optie om overdag ook wat melk/yoghurt/karnemelk te drinken te geven? Wat doe je verder met drinken, geef je wel thee, diksap of iets anders?
Verder hielp het hier wel wat om toch te gaan pureren en dit met een lepeltje te geven terwijl zij zelf op bijv. een stuk brood mag knabbelen.

Toch nog wel wat tips. Maar verwacht geen wonderen hoor! Ik denk dat je hier en daar een klein zetje kunt geven, maar ze moet het toch zelf doen.

Ik lees met je mee!

groetjes,
Betje

mama van Emma - 7-11-2006
Like
Share

fage
fage

October 22nd, 2007, 7:45 am #3

Hoi Betje,

Dank je wel voor je tips. Hoeveel BV krijgt jouw dochter?

Ik werk 2 dagen per week (16 uur per week). Op de dagen dat ik werk krijgt ze 's ochtends rond 7.00 de borst, ze komt 's middags een keer langs op het werk voor een livevoeding (flesweigeraar) en krijgt dan rond 17:30 weer de borst als ik thuis kom. Als ik er niet ben doet ze het dus met veel minder BV dan dat ik thuis ben. Ze krijgt tussendoor water en kruidenthee (ook als ik thuis ben). dat drinkt ze ook wel goed. Sinds vorige week ben ik ook begonnen met haar een beetje volle koemelk en karnemelk te geven. Ik heb wel het gevoel dat ze beter eet als ik niet thuis ben.

Pureren en met een lepeltje geven helpt ook niet echt. Ze eet heel graag zelf en wil alleen met mate met de lepel eten van mij krijgen. Ze draait haar hoofd gewoon weg.

Mijn dochter is wel gek op water, maar mijn angst is juist dat ze niet genoeg voedingsstoffen en vitaminen binnen krijgt als ik de borst ga vervangen met water en thee. Ze moet toch echt wat eten zodat ze genoeg vitaminen binnen krijgt denk ik dan?? Misschien zit ik wel verkeerd, maar dat zou ik dus graag willen weten. Komt mijn dochter te kort op deze manier?

Groetjes,

fage
Share

karlien
karlien

October 22nd, 2007, 8:14 am #4

Hallo

Mijn dochter van 11 maanden eet weinig bijvoeding en krijgt nog veel BV (ongeveer 10 voedingen per dag, waarvan ongeveer 3 voedingen 's nachts. Ik maakte me nooit zorgen om dat ze weinig bijvoeding eet, omdat ze blijkbaar wel alles wat ze nodig heeft nog krijgt door de BV. Dit was altijd een geruststelling voor mij.

Ik wil tijdens en na mijn zwangerschap gewoon doorgaan met BV geven aan mijn dochter, maar ik wil wel sterk verminderen. Alleen ben ik zo bang om dit te doen omdat ze dus nog zo weinig binnen krijgt dmv bijvoeding. Ik heb ook al geprobeerd om haar geen BV te geven en eerst bijvoeding te geven, maar dat verandert niet veel. Ze eet gewoon weinig, daarna drinkt ze wel weer lekker bij mij.

Ik heb nu dus geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Kan ik gewoon minderen naar bijvoorbeeld 3 voedingen per dag (ik heb nog wel 7 maanden de tijd tot ik op 3 voedingen per dag wil zitten)? Of krijgt mijn dochter dan echt te weinig binnen? Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken zodat ze meer bijvoeding gaat eten en minder BV.

Groetjes,

Fage
hai,

ik heb een dochter van 8 maanden en ik ben 12 weken zwanger. Ik wou nu ook al minderen met borstvoeding maar dat lukt niet zo goed; Elvira eet wel behoorlijk bijvoeding maar zit vaak ook nog aan 7 tot 10 borstvoedingen;

Ik dacht eerst dat ik ook moest minderen met borstvoeding tegen dat die tweede baby er zal zijn. Maar uiteindelijk denk ik nu dat alles wel zijn weg zal wijzen. Elvira zal dan 14 maanden zijn, en normaal gezien wel al wat minder hoeven te drinken bij mij. Eerlijk gezegd heb ik een email gestuurd naar Stefan Kleintjes met al mijn vragen en onzekerheden en ik heb heel heldere en geruststellende antwoorden teruggehad.

Wat betreft jouw situatie, denk ik dat jij nog behoorlijk veel tijd hebt om af te bouwen, en misschien gaat het wel helemaal vanzelf? Je kindje zal 18 maanden? zijn als die tweede baby er komt. Tegen dan eet ze misschien al vanzelf meer bijvoeding? Uiteindelijk lees ik toch overal dat het eerste jaar de BV zoveel belangrijker is dan de bijvoeding, en dat het evenwicht vanzelf verschuift.. Tenzij je echt wil dat ze nu al meer bijvoeding eet en minder borst..

Ik denk soms ook dat het is omdat wij(de mama's )in de buurt zijn, dat ze meer borst willen en minder ander voedsel. Als mijn vriend bij Elvira zit dan eet ze vaak goed, kom ik langs dan wordt ze als het ware wild, stopt ze met eten en wil ze de borst...

O ja, nog een dikke proficiat met je zwangerschap hee, misschien moeten we tegen dan een oproep plaatsen voor alle tandem-moeders?

gr,

karlien

Share

October 22nd, 2007, 9:50 am #5

Hoi Betje,

Dank je wel voor je tips. Hoeveel BV krijgt jouw dochter?

Ik werk 2 dagen per week (16 uur per week). Op de dagen dat ik werk krijgt ze 's ochtends rond 7.00 de borst, ze komt 's middags een keer langs op het werk voor een livevoeding (flesweigeraar) en krijgt dan rond 17:30 weer de borst als ik thuis kom. Als ik er niet ben doet ze het dus met veel minder BV dan dat ik thuis ben. Ze krijgt tussendoor water en kruidenthee (ook als ik thuis ben). dat drinkt ze ook wel goed. Sinds vorige week ben ik ook begonnen met haar een beetje volle koemelk en karnemelk te geven. Ik heb wel het gevoel dat ze beter eet als ik niet thuis ben.

Pureren en met een lepeltje geven helpt ook niet echt. Ze eet heel graag zelf en wil alleen met mate met de lepel eten van mij krijgen. Ze draait haar hoofd gewoon weg.

Mijn dochter is wel gek op water, maar mijn angst is juist dat ze niet genoeg voedingsstoffen en vitaminen binnen krijgt als ik de borst ga vervangen met water en thee. Ze moet toch echt wat eten zodat ze genoeg vitaminen binnen krijgt denk ik dan?? Misschien zit ik wel verkeerd, maar dat zou ik dus graag willen weten. Komt mijn dochter te kort op deze manier?

Groetjes,

fage
Feest der herkenning hier; tot voor kort was het bij Emma precies hetzelfde. Ook alles zelf willen doen en maar niet eten. En water drinkt ze ook graag. Emma krijgt nog zo'n 6/7 keer per dag de borst. Heb je al eens geprobeerd het lepelen en 'zelf doen' tegelijk te doen?

Water is geen goede vervanger voor de borst, maar het zou wel kunnen dat als je kindje meer ander drinken krijgt, ze ook meer vast voedsel gaat eten. Vruchtensappen (vers) en zuivel bevatten natuurlijk wel vitaminen en mineralen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je de borstvoeding wilt minderen. Mijn dieetist zei dat je bij een gezond kind dat goed op gewicht is, best eens kan kijken wat er gebeurd als je de borst minder vaak aanbiedt. Het is toch ook wel een beetje een kip-ei verhaal denk ik. Ze heeft liever de borst, dus waarom vast voedsel eten? En misschien is het ook wel een beetje gewoonte geworden.

En, probeer niet te wanhopen. Zelf heb ik al een aantal 'noodkreten' op dit forum geplaatst, en zojuist at mijn dochter tot mijn grote verbazing een hele boterham! Het kan zo opeens omslaan, als je dat bedenkt heb je nog heeeeel veel tijd voordat de tweede er is.

mama van Emma - 7-11-2006
Like
Share

Fage
Fage

October 22nd, 2007, 1:24 pm #6

hai,

ik heb een dochter van 8 maanden en ik ben 12 weken zwanger. Ik wou nu ook al minderen met borstvoeding maar dat lukt niet zo goed; Elvira eet wel behoorlijk bijvoeding maar zit vaak ook nog aan 7 tot 10 borstvoedingen;

Ik dacht eerst dat ik ook moest minderen met borstvoeding tegen dat die tweede baby er zal zijn. Maar uiteindelijk denk ik nu dat alles wel zijn weg zal wijzen. Elvira zal dan 14 maanden zijn, en normaal gezien wel al wat minder hoeven te drinken bij mij. Eerlijk gezegd heb ik een email gestuurd naar Stefan Kleintjes met al mijn vragen en onzekerheden en ik heb heel heldere en geruststellende antwoorden teruggehad.

Wat betreft jouw situatie, denk ik dat jij nog behoorlijk veel tijd hebt om af te bouwen, en misschien gaat het wel helemaal vanzelf? Je kindje zal 18 maanden? zijn als die tweede baby er komt. Tegen dan eet ze misschien al vanzelf meer bijvoeding? Uiteindelijk lees ik toch overal dat het eerste jaar de BV zoveel belangrijker is dan de bijvoeding, en dat het evenwicht vanzelf verschuift.. Tenzij je echt wil dat ze nu al meer bijvoeding eet en minder borst..

Ik denk soms ook dat het is omdat wij(de mama's )in de buurt zijn, dat ze meer borst willen en minder ander voedsel. Als mijn vriend bij Elvira zit dan eet ze vaak goed, kom ik langs dan wordt ze als het ware wild, stopt ze met eten en wil ze de borst...

O ja, nog een dikke proficiat met je zwangerschap hee, misschien moeten we tegen dan een oproep plaatsen voor alle tandem-moeders?

gr,

karlien
Hoi karlien,

Jij ook van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Mijn dochter zal 19 maanden zijn tegen de tijd dat de 2de er is. Ze hoeft van mij nu nog even niet te minderen. Ik ben zelf ook voorstander van het eerste jaar BV als belangrijkste (en bijvoeding als bijzaak), maar nu ze de 1 jaar begint te naderen begin ik me toch wel af te vragen of ik niet iets moet veranderen? Na haar 1ste jaar vind ik toch echt dat het evenwicht wel moet verschuiven van borst naar bijvoeding. Alleen zie ik daar nu nog geen enkele intentie toe.

Misschien een rare vraag, maar zou je die mail van Stefan ook naar mij kunnen sturen? Of staan er andere vragen op? Ik zit namelijk ook vol onzekerheden op dit gebied (zoals je wel zal merken). Al weet ik in theorie wel dat het vanzelf goed moet komen. Ik denk dat ik die geruststelling toch echt nodig heb. Jeetje, ik snap zelf ook niet waarom ik zo onzeker ben geworden nu ik zwanger ben. Zou dit bij de zwangerschap horen?

Groetjes,

Fage

Share

October 23rd, 2007, 7:57 pm #7

Hallo

Groetjes,

Fage
Volgens mijn huisarts vanochtend: kan je niet zwanger worden als je zoveel bv geeft (de verbazing was van zijn gezicht te lezen toen ik meldde dat ik nu nog steeds ongeveer 6 voedingen per dag geef)...argggggggg, ik heb het maar zo gelaten en meld me wel als het zover is, want wij hopen dus ook snel op nr 2! (Bente is nu 9,5mnd). Maar jullie zijn het levende bewijs dat het wel kan (wat een sukkel zeg! Ben blij dat ik zelf meer verstand heb!)

Hier is het ook heel wisselend wat Bente eet aan bijvoeding en wat ze gisteren nog absoluut niet deed, is vandaag ineens 'hot'. Dus ik herken wel van de anderen dat het snel kan veranderen.
Bente heeft in het begin de fles ook geweigerd en heeft daar nu nog af en toe een handje van, maar gelukkig vindt ze dan fruit, brood, yoghurt wel interessant, of bv uit een oefenbeker. (wat overgegoten is uit de fles, maar dat heeft ze dan niet door, haha). Vanaf een jaar mag ze ook zuivel en heeft ze minder zuivel nodig, dus zou je kunnen proberen om bv af te bouwen en te vervangen door een ander zuivel product.

Heel veel succes en gefeliciteerd met je zwangerschap (ik ben geneigd om mijn huisarts op bijscholing te sturen, wat een sukkel zeg!)
Like
Share

Fage
Fage

October 23rd, 2007, 8:20 pm #8

Hoi Christel,

Dank je wel!

Ik ben benieuwd wat zijn reactie zou zijn als hij zou horen dat ik met ongeveer 10 voedingen (incl. nacht) nu zwanger ben. Zal ik hem eens bellen met mijn verhaal . Hihi, en lang heeft het niet geduurd voordat het raak was! Maar ja, ik had dan ook ongeveer 6 weken na mijn bevalling weer mijn menstruatie terug.

ja, dat wisselende van hot eten herken ik ook. Maar bij mijn dochter lijkt het nu juist allemaal minder te worden. In plaast van dat ze meer gaat eten lijkt ze wel minder bijvoeding te eten en wat tot nu toe hot was daar draait ze haar hoofd nu voor om.

Ik denk dat ik een tijdje even ga opletten op hoeveel ze nou eigenlijk binnen krijgt aan bijvoeding. Dan kan ik mijn vraag (of ze tekort komt) hier beter stellen.

Ik hoop dat nr 2 snel komt!

Groetjes,
fage

Share