Varför är klockaffärernas internetsajter så dåliga?

Varför är klockaffärernas internetsajter så dåliga?

March 6th, 2012, 11:06 am #1

Jag tycker att det är otroligt märkligt att det är så få hemsidor som håller en bra kvalitét.
Då menar jag inte att det saknas fina miljöbilder eller vacker klassisk musik, utan att det är ofattbart dåligt när det kommer till huvudnumret, klockorna.

Inte ens de renodlade internetnasarna som uret.se och deras gelikar har enligt mig godkända sajter. Klickar man på en miniatyr av den klocka man är intresserad av dyker det allt som oftast upp en oskarp bild och dessutom alldeles för liten. Den bilden med bäst kvalitet brukar vara på boxen. Märkligt minst sagt.
Många av de stora återförsäljarna är till och med så lata att de bara länkar vidare till respektive märkes hemsidor och skriver inte ens ut priser.

Jag undrar varför man inte tycker att det är viktigare med info samt inbjudande bilder i rätt upplösning och storlek på klockorna?
För att skapa ett köpsug så borde man ta bilder a´la Jocke här på forumet i olika vinklar där man verkligen belyser alla detaljer. Det borde också finnas utrymme att skriva något mer specifikt om varje klocka, så många olika klockor finns det ju oftast inte i sortimentet så att det skulle vara en omöjlighet.

Nu går ju klockbranschen vad jag förstår bra, så man tycker kanske inte att det finns något behov av detta. Men även om det går bra borde man väl vilja att det ska gå ännu bättre, och att ha en väl fungerande hemsida borde då vara en självklarhet.
Like
Share

March 6th, 2012, 11:13 am #2

>>>> och om ni håller med mig eller inte.
Like
Share

March 6th, 2012, 12:06 pm #3

Jag tycker att det är otroligt märkligt att det är så få hemsidor som håller en bra kvalitét.
Då menar jag inte att det saknas fina miljöbilder eller vacker klassisk musik, utan att det är ofattbart dåligt när det kommer till huvudnumret, klockorna.

Inte ens de renodlade internetnasarna som uret.se och deras gelikar har enligt mig godkända sajter. Klickar man på en miniatyr av den klocka man är intresserad av dyker det allt som oftast upp en oskarp bild och dessutom alldeles för liten. Den bilden med bäst kvalitet brukar vara på boxen. Märkligt minst sagt.
Många av de stora återförsäljarna är till och med så lata att de bara länkar vidare till respektive märkes hemsidor och skriver inte ens ut priser.

Jag undrar varför man inte tycker att det är viktigare med info samt inbjudande bilder i rätt upplösning och storlek på klockorna?
För att skapa ett köpsug så borde man ta bilder a´la Jocke här på forumet i olika vinklar där man verkligen belyser alla detaljer. Det borde också finnas utrymme att skriva något mer specifikt om varje klocka, så många olika klockor finns det ju oftast inte i sortimentet så att det skulle vara en omöjlighet.

Nu går ju klockbranschen vad jag förstår bra, så man tycker kanske inte att det finns något behov av detta. Men även om det går bra borde man väl vilja att det ska gå ännu bättre, och att ha en väl fungerande hemsida borde då vara en självklarhet.
Jag håller med dig, skall man ha reda på vad en klocka kostar i affären så får man gå dit och kolla själv helt enkelt. Eller så får man kolla på ebay, där är det iaf bättre bilder på klockorna.
Like
Share

March 6th, 2012, 12:56 pm #4

Mmm, har också funderat på det fenomenet. Man får känslan av lite gammal överadlig stil från förr; "om du måste veta priset så har du inte råd"-ungefär. Rätt trist inställning.
Och det blir inte bättre av att det ofta är ganska snorkigt och oskön stämning hos en del av våra high end-återförsäljare. Eller är det bara jag som är övertrevlig av mig?
Like
Share

March 6th, 2012, 3:49 pm #5

Är ju alltid att åka till närmaste AD för att klämma och känna klockan. Självklart kan det vara svårt om man bor långt. Men i slutändan tror jag nog att det blir bäst så. Känslan och intryck man får när man ser den i verkligheten går aldrig att jämföra.

Innan ett klockköp gör sig aktuellt använder jag mig alltid google och samlar in reviews och bilder. Så priset för mig är det viktigaste och annat kul som ingår.

Däremot är det helt annat när det gäller begagnat. Då ställer man så klart högre krav på bilder från alla håll, om man inte har möjlighet att göra affären f2f.

http://time2catch.blogspot.com/
Like
Share

March 7th, 2012, 10:14 am #6

...därför att tillverkarna själva har fantastiska hemsidor? Varför ska man lägga ner otroligt mycket tid på att fotografera alla sina ur när det redan är gjort av proffs hos tillverkarna? Du vill alltså att alla uraffärer ska skaffa professionell kamerautrustning och lägga ner sjukt mycket tid på att fotografera och sen dessutom ha kompetensen att snyggt lägga upp dom på en hemsida. Och nej klockbranschen går inte så bra

Det kommer inte att hända så länge:
1. Tillverkarna inte tillåter internetförsäljning.
2. I stort sett alla kunder ändå kommer in för att testa uret innan ett köp.
Like
Share

March 7th, 2012, 11:17 am #7

>>>> som visar att klockbranschen inte går bra? Följande stod i DI 12-02-02.
"Schweiz klockindustri tickar på. I fjol såldes klockor för 19,3 miljarder schweizerfranc, motsvarande 142 miljarder kronor eller ungefär tre gånger den svenska försvarsbudgeten. Det är en försäljningsökning med 19,2 procent från föregående år. Med undantag för 2010, som följde på en kraftig nedgång, har tillväxten inte varit så stark de senaste 20 åren”, skriver branschorganisationen Federation of Swiss Watch Industry i ett pressmeddelande."

Självklart är det inte likställt med att klockförsäljningen i Sverige ökar i samma grad men jag är tämligen säker att jag relativt nyligen även läste en artikel om just exklusiva klockor i Sverige och att försäljningen samt intresset ökat markant under de senaste åren. Jag ser heller inte någon tendens på att lyxkonsumtion i stort minskar i Sverige. Tvärtom, åtminstone i Stockholm så öppnar fler och fler butiker med high-endsortiment i olika branscher.

Och ja, jag tycker att man borde göra mesta möjliga för att på sin egen hemsida skapa ett köpbegär hos besökaren. Jag kan inte på rak arm komma på någon annan bransch där man hänvisar vidare till tillverkarna i samma utsträckning som här. Jag vill inte klicka upp tio extra länkar utan jag vill vara kvar på en och samma sida om det nu är så att jag har hittat en butik jag vill handla från. Kan varenda klädföretag som säljer på nätet ta kort på precis varenda litet plagg, dessutom med egna fotomodeller som visar upp kläderna borde det knappast vara en omöjlighet för klockbutikerna att ta egna bilder på en extremt mycket mindre kollektion.

Och om man nu är auktoriserad återförsäljare och inte anser sig ha tid eller råd att ta egna bilder, varför inte begära att man får tillgång till en större del av pressmaterialet än en simpel bild rakt framifrån. Jag kan bara tala för hur jag skulle göra, men självklart vill man behålla den presumtive köparen på sin egen hemsida precis så länge som det är möjligt.
Sen är det självklart så att hur bra hemsidan än är kommer man inte ifrån att det sista steget är att komma till butiken för att prova den klocka man är intresserad av. Men jag är övertygad om att man skulle få en större tillströmning av potentiella kunder med bättre info och bättre bildmaterial på hemsidorna.
Så jag har fortfarande svårt att se varför man inte gör det bästa möjliga av sina hemsidor. Jag vet inte om det handlar om tradition eller att man helt enkelt inte är uppdaterade. Argumentet att tillverkarna inte tillåter internetförsäljning är ju tvärtom ett lysande skäl just för att skapa en så pass outstanding och lockande hemsida att man nästan känner sig tvungen att besöka butiken.

Like
Share

March 7th, 2012, 7:51 pm #8

Ja, jag har siffror på att den inte går SÅ bra (väldigt många butiker som tappat). Visst, Nymans verkar gå fantastiskt men om du tittar på antalet butiker idag som för en fem år sen som säljer highend märken så ska du se att det är VÄÄÄÄÄÄLDIGT många som tappat dom märkena. Anledningen till varför Schweizarna är glada stavas Kina.

Klädmärkena gör så för att dom säljer så mycket online. Men klädbutikerna däremot gör absolut inte så. Visst finns det ett par exempel, men det är absolut inget som är standard. Bilbranschen har det som standard, men å andra sidan så har dom så sjukt långa leveranstider och så litet sortiment.

Angående pressmaterialet så är i princip alla bilderna datoranimerade och finns i 1-3 vinklar som standard. Det här gäller även klockorna på majoriteten av tillverkarnas hemsidor. I princip allt är datoranimerat (vilket du framför allt ser på stålet och färgerna).

En till stor anledning till varför det är svårt att ha en bra egen hemsida är variationen hos modellerna. Visst du kan planka tillverkarnas bilder rakt av, men ska du ta egna bilder så måste du ha alla olika tavlor, alla olika band, två-ton, gulguld, roséguld. Dessutom blir det extremt svårt med det nya som kommer, som kanske t.om är restnoterat.

Slutligen så finns det ingenting som säger att du kommer gå till just den butiken som har den fina hemsidan, utan du går förmodligen till butiken som är närmast/har kunnigast personal/har den versionen av klockan i sortiment.
Like
Share

March 7th, 2012, 8:59 pm #9

>>>> Jag vill nog gärna ha något med mer substans än ditt ord även om du verkar initierad, no offence.
Om jag skulle gissa så är antalet klockor som säljs idag fler än för fem år sedan. Visst är det butiker som har fallit bort från men de butiker som fortfarande säljer har ökat sina volymer så att det kompenserar och mer därtill, det är jag helt säker på.

Visst, det är inte oproblematiskt att tillhandahålla bra bilder men om butikerna åtminstone kunde presentera tre bilder istället för den ofta ensamma så skulle det bli en stor skillnad.
Det är svårt att tänka sig att en high-end klocktillverkare endast har en bild på respektive klocka. Du skriver en till tre men det låter väldigt lite.
Även personliga reflektioner och tankar om respektive klockor från butikssäljarna skulle åtminstone jag uppskatta enormt.

Gällande det sista du skriver så är det ju med stor sannolikhet att du surfar in hos just den butik som ligger närmast dig geografiskt alternativt har klockan i sortimentet, och självklart ökar ju sannolikheten att jag ska besöka butiken om hemsidan inger förtroende, är informativ och vackert utformad. Är det en suddig bild, dålig info om klockan och ingen prisinfo är ju risken stor att man letar upp en annan återförsäljare. Speciellt jag som bor i Stockholm med flera alternativ inom ungefär samma resväg.
Men för att sy ihop det hela så är det åtminstone så för mig att min köpprocess startar redan vid internetsurfandet och då är det viktigt att man får ett gott intryck samt bra produktinformation av det företag man ska göra affärer med, oavsett bransch.

Like
Share

March 7th, 2012, 10:18 pm #10

Antalet klockor som säljs idag jämfört mot fem år sen är färre (i Sverige), dock är summorna högre. Jag får faktiskt inte ge ut exakta siffror (förlåt om det låter larvigt och dessutom finner du ändå inte siffrorna publikt om du skulle vilja dubbelkolla) men om du är lite klockintresserad och bor i Stockholm så vet du att det endast finns två butiker som säljer Rolex och att det inte dyker upp några nya butiker som får varken sälja Rolex, Omega eller Breitling (jag nämner de tre stora drakarna för att du lär ha koll på dom). Däremot har några redan existerande butiker blivit av med märkena som du förmodligen också har märkt.

Det jag verkligen kan hålla med dig om är däremot priserna. Det finns ingen anledning till varför det ska vara så svårt att visa priser, både på klockor och dess tillbehör. Tillbehören får dessutom inte ens butikerna prislistor på, det måste man ha i huvudet hos majoriteten av märkena...

Önskvärt vore om alla tillverkare åtminstone hade som Breitlings hemsida där man har en konfigurator där du kan välja band, tavla och boettmaterial samt sedan i år ha priser på hemsidan. Ännu bättre vore om modellerna fanns i 3D ungefär som sportbilstillverkarna har så man kan rotera klockorna också.

Jag förstår att du som konsument vill ha en samlingssida med de flesta märkena så du kan jämföra både utseende, storlek, priser och lite mekaniskt info, men det är snudd på omöjligt att fixa det så bra du vill ha om man ska använda egna bilder. Du får helt enkelt gå in till butikerna efter Baselmässan och fråga efter kataloger

Like
Share