Upp i det blå! (Lite OT)

Upp i det blå! (Lite OT)

July 5th, 2012, 11:31 am #1

För någon vecka sedan fick jag nöjet att få följa med upp i en SK60 när piloterna skulle öva luftstrid mot JAS39 Gripen. Var nog det coolaste jag någonsin gjort eller kommer få göra. (Om jag inte får möjligheten att följa med en JAS längre fram i kärriären dvs.)

Självklart fick Alpinisten följa med, på matchande ZULU såklart!

Obligatorisk mytobild på mig själv!

Och en närbild på favoriten

Like
Share

July 5th, 2012, 11:52 am #2

...det där skulle man ju som skrivbordsråtta offra en del för att få vara med om!

Efter hur många G börjar dinkan gå baklänges??

BLAM
Like
Share

July 5th, 2012, 12:02 pm #3

Jo, det var väl lite av en barndomsdröm för mig med. Man känner sig ganska liten i en dogfight mot två Gripen-plan samt aningen förvirrad.

Vi flög i tre dagar och var uppe i 6G lite titt som tätt och Seikon klarade det galant, jag märkte i alla fall inte av någon större tidsavikelse än vanligt.

/Douglas
Like
Share

July 5th, 2012, 12:03 pm #4

För någon vecka sedan fick jag nöjet att få följa med upp i en SK60 när piloterna skulle öva luftstrid mot JAS39 Gripen. Var nog det coolaste jag någonsin gjort eller kommer få göra. (Om jag inte får möjligheten att följa med en JAS längre fram i kärriären dvs.)

Du borde ju ha en IWC Top Gun
Like
Share

July 5th, 2012, 12:03 pm #5

...det där skulle man ju som skrivbordsråtta offra en del för att få vara med om!

Efter hur många G börjar dinkan gå baklänges??

BLAM
Dröm!!!!

När jag ser på klockan stannar tiden för ett ögonblick, trots att jag just då blir påmind om att tiden går.

Citat taget ifrån Uffe
Like
Share

July 5th, 2012, 12:26 pm #6

Gjorde samma sejour i mitten av 90-talet, var dock för lång/tung så jag fick nöja mig med att åka 4-sits.
I kullen efter min var det en 60:a som tyvärr gick ned i spat under detta skede av kadettpraktiken.

Like
Share

July 5th, 2012, 12:27 pm #7

Du borde ju ha en IWC Top Gun
Saknar bara lite cash för det inköpet.

Kan dock tilläggas att de gamla rävarna på stridsflygdivisionen flög med Breitling Emergencys medans de yngre hade Sjöö Sandströms nya dinka.

/Douglas
Like
Share

July 5th, 2012, 12:47 pm #8

...så var ju denna popular...

Visste inte att Emergency Mission ens hade varit "issued" i luftvapnet. De civila varianterna kan i alla fall inte ha annat än sentimentalt värde eftersom 121,5 MHz upphörde att övervakas via satellit för snart 10(?) år sedan.

Dogfight mot Gripen? Är du go eller? Låter som helt bortkastade skattepengar...
Härlig upplevelse dock!
/J
Like
Share

July 5th, 2012, 12:50 pm #9

Muckade från flygvapnet (F16) Uppsala. Hade möjligheten att åka DRaken, helekopter och något till plan om jag inte missminner mig.

Allt eller inget!
Like
Share

July 5th, 2012, 1:09 pm #10

...tackar man nej till sånt? Eller muckade du pga psykisk instabilitet/otillräknelighet?
/J
Like
Share