Ugnsbakrecept med trevligt utfall

Ugnsbakrecept med trevligt utfall

May 28th, 2012, 5:56 pm #1

Fick för mig att bättra på min SKX007 nyligen, började såklart med att montera ner i alla beståndsdelar.
Därefter fick sig vridringen och indexringen ett litet klorinbad, därefter åkte visare, tavla, och dykarring in i ugnen.
Körde på runt 240 grader, tavlan och dykarringen till och från i ca. 20 minuter, visarna omkring 40 minuter (tålde en hel del). Nu är det bara att ta efter, resultatet blev i mina ögon riktigt tilltalande. Ursäkta den lite halvtaskiga och mobilmeckade bilden, men det får ni leva med.

Like
Share

May 28th, 2012, 6:42 pm #2

Härligt, det där blev riktigt bra.
Like
Share

May 28th, 2012, 7:07 pm #3

Funderar på att baka en hel Seiko i 200 grader, 20 minuter.
Har utsatt dem för allt möjligt lustigt så det kanske går!
Like
Share

May 28th, 2012, 7:16 pm #4

Men jag satsar nog min peng på att det slutar illa. Gummipackningarna kan smälta. Oljorna i klockan kokar vid mindre än 200 grader, så det kan troligen ge lite driftstörningar.
Like
Share

May 28th, 2012, 7:25 pm #5

Fick för mig att bättra på min SKX007 nyligen, började såklart med att montera ner i alla beståndsdelar.
Därefter fick sig vridringen och indexringen ett litet klorinbad, därefter åkte visare, tavla, och dykarring in i ugnen.
Körde på runt 240 grader, tavlan och dykarringen till och från i ca. 20 minuter, visarna omkring 40 minuter (tålde en hel del). Nu är det bara att ta efter, resultatet blev i mina ögon riktigt tilltalande. Ursäkta den lite halvtaskiga och mobilmeckade bilden, men det får ni leva med.

Kaplans suger!!!!
Like
Share

May 28th, 2012, 7:44 pm #6

En bra smörjolja kokar kanske först vid drygt 300 grader
Like
Share

May 29th, 2012, 11:32 am #7

...Har funderat på något liknande men har inte skillsen att plocka isär klockorna själv och gå till urmakaren två gånger känns inte så kul.

Sen behöver jag en lagom spöad klocka att chansa på också. Ditt exemplar blev ju vansinnigt snyggt och väldigt harmoniskt i tonerna med den nästan ljusblå ringen och beige/gula lysmassan.

http://vintage-revival.blogspot.com/
Like
Share

May 29th, 2012, 5:29 pm #8

Hittar man en bra urmakare så känns det inte som några problem att springa titt som tätt där..
Jag är fasiken oftare hos min lokala urmakare än på mataffären.. Om inte för att få något fixat eller kolla om nått långtidsprojekt* är klart så för att slänga in en fikapåse..
Resultatet av detta blir ruggigt billiga notor och snabb service som attan, stack in huvudet på lunchen idag och fick ett glas utbytt samt en snabb uppsmörjning och gångtest av loppisfynd. Undertiden gick jag och köpte smörrebröd till mig och wienerbröd till honom.. Det var också vad jobbet kostade (glaset var en garantigrej)

*Jag har två liggandes just nu, som han fixar med när han får tid över..

Andra bonusar är t.ex. som när jag drog en fet repa rakt över 1675:an, ringde och kollade om han kunde polera den under dan, svar: Nej jag slutar om tre minuter, men välkommen in och låna verkstan..
En annan bonus är att han rätt mycket göttiga lådor med saker man får snoka i.. Idag råkade jag se en väldigt rolig tavla vilket har gjort att jag nu trålar nätet efter en klocka jag inte hade i tankarna att köpa men nu måste få tag på..
Like
Share