Rånad på Rolex

Rånad på Rolex

August 11th, 2012, 9:22 am #1

Hej

Jag blev av med min GMT2 under semestern då jag var i Spanien (blev rånad av två spaniorer). Kan man på något sätt anmäla detta till Rolex så att den kommer på en black list hos alla ADs i hela världen?

Självfallet har jag polisanmält det hela men kommer aldrig att få igen klockan tack vare polisen. Är det någon som har tips på vad man kan göra för att få igen den? (antar att det är helt kört)

Tacksam för svar
Like
Share

WVT

August 11th, 2012, 9:30 am #2

Jävla trist sånt där!
Den gamla lär du nog aldrig se igen men ditt försäkringsbolag kan nog hjälpa dig! De flesta hemförsäkringarna brukar ha någon typ av reseförsäkring som även brukar omfatta rån och liknande. Om inte så brukar hemförsäkringen täcka smyckesförlust och liknande.

Kontakta f.bolaget och ge dem kopia på polisanmälan och underlag på din klocka, gärna bildbevis med.

Easily..
Like
Share

August 11th, 2012, 9:57 am #3

Tack för svaret. Det är redan gjort och en ny GMT2 ska inköpas idag. Dock vill jag ha tillbaka just den klockan de tog då det var en present.

Ett tips till er som läser denna tråd är att alltid ha ett färskt värderingsintyg på klockor, annars gäller försäkringsbolagens egna beräkningsmodeller, å då får man inte mkt!
Like
Share

WVT

August 11th, 2012, 10:18 am #4

Skönt att f.bolaget cashar för en ny gmt2..Dock så tror jag du lär ha väldigt svårt att hitta din gamla, kanske kika på chrono24 ifall nåt skulle dyka upp, eller om de har någon motsvarande sida till blocket. Ja du förstår..

Tack för tipset om värderingsintyg, man kanske borde värdera alla klockorna i samlingen. Vart kan man göra det billigt i Stockholm?

Easily..
Like
Share

August 11th, 2012, 10:47 am #5

@Sam:
FS: Rolex GMTC, inga papper, ingen box. Mycket förmånligt pris vid snabb affär, diskretion föredras. Vid intresse vg kontakta X.(kontanttelefon). Gracias.

Lätt överdrift, men det är inte så det går till. Klockan bytte sannolikt ägare redan inom ett par timmar/ ett dygn på en bar, ett diskotek eller en badstrand, för ett par tusen eller vad en hyfsat välbärgad men ohederlig turist kan tänkas gå omkring med i sin plånbok - snabba cash, no questions asked.

@Crille:
det finns ett antal databaser drivna av enskilda där man kan registrera sin klocka som stulen. Det skadar inte att vända sig dit även om utsikterna är dåliga.

/J
Like
Share

August 11th, 2012, 10:54 am #6

Tror du verkligen folk cashar några tusen för en klocka som i 1000000 fall av 1000001 är fake?
Like
Share

August 11th, 2012, 11:04 am #7

...men uppemot 1000kr betalar nog folk för en schysst hommage/kopia. Det är bara att kolla K&S. Och då blir omsättningen på klockan ännu snabbare.
/J
Like
Share

WVT

August 11th, 2012, 11:29 am #8

@Sam:
FS: Rolex GMTC, inga papper, ingen box. Mycket förmånligt pris vid snabb affär, diskretion föredras. Vid intresse vg kontakta X.(kontanttelefon). Gracias.

Lätt överdrift, men det är inte så det går till. Klockan bytte sannolikt ägare redan inom ett par timmar/ ett dygn på en bar, ett diskotek eller en badstrand, för ett par tusen eller vad en hyfsat välbärgad men ohederlig turist kan tänkas gå omkring med i sin plånbok - snabba cash, no questions asked.

@Crille:
det finns ett antal databaser drivna av enskilda där man kan registrera sin klocka som stulen. Det skadar inte att vända sig dit även om utsikterna är dåliga.

/J
Du har rätt, förmodligen bytte den ägare redan första dygnet, eller hamnade på kvarterets badboysledares handled..vettefan, men man kan göra det som finns i ens makt och från Sv. är väl det att kika på chrono.. =)

Easily..
Like
Share

August 11th, 2012, 11:32 am #9

...men uppemot 1000kr betalar nog folk för en schysst hommage/kopia. Det är bara att kolla K&S. Och då blir omsättningen på klockan ännu snabbare.
/J
Jag hade gärna valt att ge dem tusen kronor för att behålla klockan...

Tyvärr hade det ju inte hjälpt men det är nästan ännu värre när man tänker på hur mycket värre det är för offret än vad det genererar förövarna.

http://vintage-revival.blogspot.com/
Like
Share

August 11th, 2012, 12:00 pm #10

Du har rätt, förmodligen bytte den ägare redan första dygnet, eller hamnade på kvarterets badboysledares handled..vettefan, men man kan göra det som finns i ens makt och från Sv. är väl det att kika på chrono.. =)

Easily..
så kommer klockan aldrig att servas av AD eller hamna på webben som hel klocka. Sannolikt kommer den sluta sina dagar (om ett antal år)som reservdelar på ebay.

Ett inte ovanligt knep hälare använder sig av är att annonsera en bra liknande klocka billigt så att den uppmärksammas. När presumtiv kund tar kontakt så har den givetvis sålts "men jag har fått in något annat intressant". Du lär alltså inte se den som säljobjekt.

Släpp den.Gå vidare.
/J
Like
Share