Nyinkommet Rolex 1603

Nyinkommet Rolex 1603

January 19th, 2012, 8:47 pm #1

Efter en trevlig fika och en liten bytesaffär på esspressohouse regeringsgatan så fick jag med mig denna hem, en rolex 1603!

Nu vill jag veta allt

Klockan har serienummer 3,6milj vilket daterar den kring runt 72\73 är det riktigt?

Sekundvisaren stoppar när man drar ut kronan, men den saknar quickset, stämmer det med tiden?

På urtavlan står det " T SWISS T vilket betyder tritium, men index och visare lyser som en fackla efter lite exponering av ljus. Relumad eller någon slags servicetavla????

Är det någon som vet någon annat roligt om denna modell så let me know

Jubilee länken har ju en smula stretch, hittade denna länk:http://www.classicwatchparts.com/index.php?c=2&p=band

Är det något att överväga eller ska jag låta den vara som den är?

Såg också att jag har olika endlänkar. 455 och 455b, någon som vet vilken jag ska ha? Dom ser faktiskt ut att sitta bra båda 2?

I övrigt är klockan i ett väldigt bra skick, den ser ut att hålla tiden riktigt bra och det är mycket luggar kvar så den kan inte blivit mycket polerad under årens lopp. Jag har sett värre

Jag är riktigt glad, kommer sakna min förra kompis men jag är övertygad att nya ägaren tar väl hand om den.

Här kommer lite bilder :
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]

Mvh Robin
Like
Share

January 19th, 2012, 9:05 pm #2

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
- Bertrand Russell -
Like
Share

January 19th, 2012, 9:27 pm #3

Efter en trevlig fika och en liten bytesaffär på esspressohouse regeringsgatan så fick jag med mig denna hem, en rolex 1603!

Nu vill jag veta allt

Klockan har serienummer 3,6milj vilket daterar den kring runt 72\73 är det riktigt?

Sekundvisaren stoppar när man drar ut kronan, men den saknar quickset, stämmer det med tiden?

På urtavlan står det " T SWISS T vilket betyder tritium, men index och visare lyser som en fackla efter lite exponering av ljus. Relumad eller någon slags servicetavla????

Jubilee länken har ju en smula stretch, hittade denna länk:http://www.classicwatchparts.com/index.php?c=2&p=band

Såg också att jag har olika endlänkar. 455 och 455b, någon som vet vilken jag ska ha? Dom ser faktiskt ut att sitta bra båda 2?

I övrigt är klockan i ett väldigt bra skick, den ser ut att hålla tiden riktigt bra och det är mycket luggar kvar så den kan inte blivit mycket polerad under årens lopp. Jag har sett värre

Jag är riktigt glad, kommer sakna min förra kompis men jag är övertygad att nya ägaren tar väl hand om den.

Här kommer lite bilder :
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]

Mvh Robin
Har för mig att det ska vara 555 på DJs, men om dina sitter bra så spelar det ju ingen roll...(är 455 koden om det är TT månne?)

I övrigt ser det ut att vara en 1603 konverterad till en 1601!

Fin!
Like
Share

January 19th, 2012, 9:44 pm #4

vad menar du med konverterad?

Och vad är skillnaden på dessa? Glasringen?

Mvh Robin
Like
Share

January 19th, 2012, 9:46 pm #5

Nu vill jag veta allt

Här kommer lite bilder :
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]
[/IMG]

Mvh Robin
Jag har själv en ärvd Datejust 1600 som är 3.8m serie (borde vara ca 73/74) som också den har T Swiss T tavla vilket talar för att det är periodkorrekt.

Min visar tendenser på att lysa men bara efter stark belysning och under kort tid.

Som redan nämnts ovan så har 16XX serien inte quickset så det är rätt där med.

Angående länken så är Michael Young som driver sidan du länka till lite av en trollkarl när det kommer till att restaurera gamla länkar MEN det är mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med fanskapet och om du gör det tar det troligtvis flera månader innan du har den tillbaka.
Dock väldigt prisvärt och på de bilder jag sett är länkarna nära nyskick när de kommer tillbaka.

Ändlänkarna har du inget att oroa dig för. B:et efter betyder bara att de är anpassade för klockor utan lugghål.

Det är däremot sju resor värre att slänga på ett par gamla ändlänkar på en ny klocka som saknar lugghål...
Då kan du ha att göra med att få loss dem igen.
Like
Share

January 19th, 2012, 9:49 pm #6

vad menar du med konverterad?

Och vad är skillnaden på dessa? Glasringen?

Mvh Robin
tavla, visare, länk och krona.

En 1603 ska vara helt i stål=)
Like
Share

January 19th, 2012, 10:02 pm #7

Jag har själv en ärvd Datejust 1600 som är 3.8m serie (borde vara ca 73/74) som också den har T Swiss T tavla vilket talar för att det är periodkorrekt.

Min visar tendenser på att lysa men bara efter stark belysning och under kort tid.

Som redan nämnts ovan så har 16XX serien inte quickset så det är rätt där med.

Angående länken så är Michael Young som driver sidan du länka till lite av en trollkarl när det kommer till att restaurera gamla länkar MEN det är mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med fanskapet och om du gör det tar det troligtvis flera månader innan du har den tillbaka.
Dock väldigt prisvärt och på de bilder jag sett är länkarna nära nyskick när de kommer tillbaka.

Ändlänkarna har du inget att oroa dig för. B:et efter betyder bara att de är anpassade för klockor utan lugghål.

Det är däremot sju resor värre att slänga på ett par gamla ändlänkar på en ny klocka som saknar lugghål...
Då kan du ha att göra med att få loss dem igen.
För nyttig info!

Om den där Michael är duktig så förstår jag att folk jagar honom, han har nog inte tid att svara på alla mail helt enkelt!

Mvh Robin
Like
Share

January 19th, 2012, 10:03 pm #8

tavla, visare, länk och krona.

En 1603 ska vara helt i stål=)
Googlar man på 1603an så får man upp en jäkla massa bilder förstås, många i stål, men även en hel del tvåton också?

Spännande är det iaf

Mvh Robin
Like
Share

January 19th, 2012, 10:29 pm #9

Har dock hört om slarv på rolexfabriken, då man blandade ihop boetter och lock till 1600, 1601 och 1603...

Kommer dock inte ihåg vart eller när jag läste det, har heller ingen aning om sanningshalten i det.
Like
Share

January 19th, 2012, 10:33 pm #10

Det där sista ska nog tas med en näve salt för övrigt(nt)
Like
Share