Natoband slitage ?

Natoband slitage ?

November 6th, 2011, 11:45 am #1

Ni som använder natoband på era dyrgripar,har ni märkt av något extra slitage på boetten av nylonet ?
Like
Share

November 6th, 2011, 12:07 pm #2

...det är inte nylonet som äter metall, utan det är grus/sand och smuts som sätter sig mellan nylonet och boetten som sliter.
Like
Share

November 6th, 2011, 1:02 pm #3

Ni som använder natoband på era dyrgripar,har ni märkt av något extra slitage på boetten av nylonet ?
Har haft min Sub LV Y-serie sedan början av 2004 på (samma!) Rhino PVD (som tvättas lite då och då, vill jag poängtera!).

Min beater, skulle man kunna säga. Ännu ej servad, håller COSC trots alla smällar.

Armbandet har lämnat lite spår på de borstade ytorna. Mitten av boettlocket har fått ett trevligt våfflat mönster. Lite lätt slitage även mellan hornen vid serie- och modellnumren. Inget att gråta över, utan en del av den patinan som klockan får när den ibland brutalt misshandlas då den slåss med mig mot de fyra elementen...

/J
Like
Share

November 6th, 2011, 2:29 pm #4

...det är inte nylonet som äter metall, utan det är grus/sand och smuts som sätter sig mellan nylonet och boetten som sliter.
...då jag sedan år 2007 uteslutande använt en 20mm NATO-rem till min Breitling Colt GMT vars boettlock till större delen är högglanspolerad. Finns inte tillstymmelse till spår någonstans där remmen varit i kontakt med metallen, men så är jag också rätt mån om att tvätta remmen; kör den i tvättmaskinen var 3-4 vecka så det hinner aldrig bli ordentligt nersmutsat.

Vänligen
Forumets undersköterska
Like
Share

November 6th, 2011, 2:58 pm #5

Som nämnts och påvisats nedan så har efter >7år endast de borstade ytorna på min Sub nötts något - läs polerats i armbandets mönster. Hade det varit sand, smuts mm (och ni skall veta att min klocka blivit utsatt för det mesta!) som orsakat detta så borde även de polerade ytorna visat några spår av nötning (slipning, rispor?). Så är det inte. De polerade ytorna är just blankpolerade, utan våffelmönster.
Jag drar därför slutsatsen att just armbandet orsakat slitaget.
/J
Like
Share

November 6th, 2011, 3:15 pm #6

...i ditt fall syns ju tydliga spår efter NATO-remmen. Det är ju också möjligt att den borstade ytan på boetten är mer känslig än den högglanspolerade. Rent allmänt finns det ju gott om trådar här och var där det varnas för NATO-remmar just för att de kan ha en lite slipande effekt på boetterna över tid och är man bekymrad över detta är ju ett fint tips att pröva med lite tejp mellan rem och boett.

Vänligen
Forumets undersköterska
Like
Share

November 6th, 2011, 3:28 pm #7

...att de borstade ytorna normalt är mer känsliga än de polerade.

Armbandet bruka sitta på riktigt NATO-vis ganska tight mot boetten så egentligen är det svårare för smuts att komma mellan armbandet och boetten just vid den borstade ytan. Friktionen är dessutom störst just vid den avfasade polerade delen (inga spår av repor!) och mellan hornen (borstat stål nu,lite nött).

På kort sikt skall man nog inte vara orolig. Det har tagit mig snart 8 år att få det här mönstret.
Och kan Cape Cod äta stål så kan nog ett strap ta sig en tugga!

/J
Like
Share

November 6th, 2011, 3:36 pm #8

Nylon är mjukt om man jämför med stål, så nylonen äter inte stål. Varför den borstade ytan slits mest är troligen för att den består av vassa kanter iom borstningen. Sedan är det även så att det stället där det ligger tryck mellan band och boett är just på den borstade ytan. Sedan fastnar även bös lättast på en borstad yta.

Och att Cape Cod kan äta metall är för att den är doppad i ett polerande medel, dvs det finns små partiklar som är hårdare än stål bland fiberna i duken.

Glömde säkert många variabler här, men det kan väl bara visa att det inte är så lätt att förklara verkliga händelser...
Like
Share

November 6th, 2011, 3:44 pm #9

...nej, det finns nog ett antal faktorer att ta hänsyn till. Komplex fråga.
Tills dess att motsatsen bevisats så påstår jag dock att ett rent nylonstrap i längden kan repa ett boettlock i borstat stål.

/J
Like
Share

November 6th, 2011, 4:08 pm #10

...empirisk forskning, mina vänner. Vi måste söka evidens i detta ämne, som mina lärare på sjuksköterskeutbildningen brukar säga. Tänk om jag kunde få skriva min magister om "NATO-remmens effekt på boetten över tid" istället för något av det vanliga omvårdnadstramset, men det kan väl bli svårt att förhandla sig till.

Vänligen
Forumets undersköterska
Like
Share