Marina Militare - Upplys mig!

Marina Militare - Upplys mig!

March 5th, 2012, 8:03 am #1

Marina Militare ser man mer och mer och de säljs till och med här på forumet.

Vad är historien bakom dessa och varför diskuteras och handlas det med dessa på klockforum?
För mig ser det mest ut som en rip-off på Panerai och är lika tråkigt som att köpa en "Polex" istället för Rolex.

Hur resonerar ni?

För att arbeta proaktivt mot en dålig stämning så är detta inte en tråd där jag har synpunkter på er som använder dessa. Jag är bara nyfiken på bakgrunden.
Like
Share

March 5th, 2012, 8:09 am #2

http://www.singularstraps.se
Like
Share

March 5th, 2012, 8:17 am #3

Jo, det är väl egentligen rätt uppenbart och dumt av mig att skriva ens.
Varför tillåts handel på ett seriöst klockforum då?

Kopior och rip-offs i övrigt brukar ju vara bannlysta.
Mig veterligen så har jag inte sett någon Patek Filip på K/S
Like
Share

March 5th, 2012, 8:27 am #4

...som att man kan köpa och sälja en Invicta, en Alpha eller en Steinhart (trots att dessa också är rysligt nära andra kända modeller) på K&S - det är en plankning/hyllning/ripoff och ingen piratkopia.

Vissa tycker att det är lika rövigt och andra tycker det är lugnt med plankningar (och det är en åsikt) men det är innanför både lagens och forumreglernas råmärken.

http://www.singularstraps.se
Like
Share

March 5th, 2012, 9:09 am #5

Vad är historien bakom dessa och varför diskuteras och handlas det med dessa på klockforum?
För mig ser det mest ut som en rip-off på Panerai och är lika tråkigt som att köpa en "Polex" istället för Rolex.

Hur resonerar ni?

För att arbeta proaktivt mot en dålig stämning så är detta inte en tråd där jag har synpunkter på er som använder dessa. Jag är bara nyfiken på bakgrunden.
Kan inte låta bli att skriva ett par rader eftersom varumärkesbyggande, formgivning och design ligger mig varmt om hjärtat.

Tycker det måste få vara upp till var och en. Inte alla har råd med den där drömmodellsen (röd sub/ploprof etc etc) eller kanske vill känna hur den är innan man hostar upp 40-XXXX:- för en riktig. Om jag vore på G med exempelvis en dipsy skulle jag kanske bära en kopia (ej piratkopia) ett par veckor för att se om jag pallar den...

Det som däremot stör mig å det grövsta är ordet hommage.
Hommage betyder hyllning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hommage

"Ett hommage (från franska homme och latin homo; människa) är en hyllning, en akt av vördnad eller respekt. Termen används ofta inom konsten för att beteckna ett verk som utgör en hyllning till en annan konstnär eller person."

Om man tittar på hur ordet används inom musik och konst så skulle det vi här ofta kallar hommage snarare gå som "cover" om man får skojja till det lite. Klart som fan att det är kopierad design och varumärkessnyltande (vilket också vattnar ur originalen lite i mer okunniga ögon) En hommage är sällan något som liknar en förlaga med tydlig detaljering. Det är något annat. Att själv modda en seiko att se ut som en Omega är möjligtvis en hommage. I alla fall mer än att industriellt rippa en design och profitera på decennier av designarbete och utveckling utfört av andra.

Det är inte av vördnad eller respekt för panerais fantastiska design och historia som Marina Militare ser ut som de gör. Det är dolares det handlar om.

Det finns en sak jag dock tycker är väldigt synd, flera av hommage-märkena har extremt fin finish på sina klockor och säljer hög kvalitet till överkomliga priser. Dessutom är kopiornia gjorda med viss känsla Tänk OM de istället utvecklade egna modeller!? En steinhartdykare skulle jag gärna äga, men inte en som skriker att den försöker se ut som en vintage rolex. Är inte ( av ovan nämnda anledning) särskilt intresserad av dessa märken så jag kanske kastar sten i glashus och missat att de har fin egen design, men i mitt fall så är det skitsamma. De har ingen trovärdighet i mina ögon. Har fingrat på köp-knappen på steinhart 100 gånger men vet att den skulle hamna i lådan direkt.

En bra sak med dessa tillverkare (de som levererar god kvalitet för småpengar) är att man blir påmind om vilka idiotiska summor man betalar för de större varumärkena och deras kampanjer/sponsringar etc.

Detta är ju mina åsikter och jag tycker både steinhart, MKII och marina militares klockor är skitsnygga. Så klart, de är ju väldigt lika milstolpar i designhistorien.
På forumet tycker jag det skall vara liberalt. Det är intresse för klockor som förenar. Och en restriktion kommer leda till diskussioner om när en klocka bara "liknar" en annan och hur lik den är.
Det fInns ju glashutte-subar som enligt mig inte håller måttet designmässigt...och där tror jag ingen skulle vare sig protestera eller kalla det hommage. och det är ju lite hyckleri, eller hur?
Like
Share

March 5th, 2012, 9:22 am #6

Jo, det är väl egentligen rätt uppenbart och dumt av mig att skriva ens.
Varför tillåts handel på ett seriöst klockforum då?

Kopior och rip-offs i övrigt brukar ju vara bannlysta.
Mig veterligen så har jag inte sett någon Patek Filip på K/S
... och det är ju lite snårigt med vad som är plankningar och vad som är hyllningar.

MIIK har ju inget egendesignat men sägs göra sina varianter med stor kärlek (har aldrig sett någon själv utan går på de andra har skrivit bland annat här på forumet), men vad skiljer egentligen det med t.ex. alfas sortiment (förutom kvalitet och respekt för originalet)?

Eller seikos fathoms modell, är den inspirerad eller plankad? Soxa moddningarna?

Kluriga frågor, men min personliga åsikt är att så länge de är lagliga och inte utger sig för att vara "orginal" är de ok att handla med.

/F-L-P
Like
Share

March 5th, 2012, 10:16 am #7

Hur resonerar ni?

Det är lätt att det blir dubbelmoral kring designplankning avseende klockor på ett klockforum.

Många klocknördar blir stötta när deras favoritmärke plankas designmässigt.

Men sedan kan man ställa sig frågan om dessa är lika anala i andra sammanhang?
Tänker närmast på jeans. Levis var ju först med jeansen som vi känner igen idag. Och idag finns ett otal antal märken som plankat designen. Hur ser byxbeståndet ut bland klocknördar?

Piratkopior är en annan diskussion.

--------{==================}--------

Relaxa med Axa
Like
Share

March 5th, 2012, 10:38 am #8

Hur resonerar ni?

Det är ok för mig, så länge en klocka inte försöker utge sig för att vara ett annat märke än den faktiskt är.

T.ex. om Marina Militare istället skulle ha "Danerai" eller "Banerai" utskrivet på urtavlan. Eller "Folex", "Bolex" osv. osv.

Har själv ägt både Marina Militare och Steinhart. Hade inte dem länge i min ägo, men de kändes helt ok i kvalitet och gång. Framför allt Steinhart.

Samtidigt kunde jag aldrig släppa tanken på att de var väldigt lika de dyrare märkena. Att få förklara "nej, det är en hommage till..." varje gång någon frågade om det var en var också jobbigt enligt mig.

Har nu en 16610 på handleden, och det känns helt fantastiskt. En hommage kan aldrig ge den känslan.
Like
Share

March 5th, 2012, 11:03 am #9

Hur resonerar ni?

..varför plankningar är ok. Så svårt är det inte att sätta en twist på sin egen modell. Varför måste sub-kopiorna prompt ha mercedes-visare? Varför lägga till den där röda texten? Varför heter MM Marina Militare och inte något eget? Jo, helt enkelt för att man vill profitera på andras design.

Ordet hommage är för mig den VC vi såg häromdagen. Ny edition av en 20-talsmodell. Det är en hommage, dvs en hyllning. Steinhart och annat trams är kopior även om man på något sätt lyckas hitta en gråzon för att man skriver Steinhart och inte Rolex på tavlan. Hade de fått välja helt så hade de haft rena plagiat men då visste de att de skulle få stora problem. Ska jag vara helt ärlig så skulle det inte förvåna mig om samma fabriker som tillverkar dessa "hommager" i Kina också smäller ut en stor volym rena kopior.

Jag har full förståelse för att inte alla har råd att köpa sin drömklocka. Vad jag däremot inte förstår är varför man inte köper något annat istället. Det finns massvis med sköna modeller som alla har råd med. För mig är det inte ett dugg bättre att köra dessa jämfört med en ren kopia. Här kan vi tycka olika men för mig är det fullkomligt skit med dessa icke-klockor.

Själv har jag inte råd med en Rolex 6263. Inte fan springer jag runt med en leksaksklocka som ser ut som en bara därför.

Återigen, alla får göra som man vill. Jag tycker däremot inte att detta skräp hör hemma här och på K/S. Jag accepterar dock att inte alla delar min uppfattning.

Ha en bra dag alla
Like
Share

March 5th, 2012, 11:07 am #10

+1! Bra sagt.
Like
Share