Klocka som gått sönder under frakt

Klocka som gått sönder under frakt

July 23rd, 2012, 8:33 am #1

Jag sålde tidigare en klocka här på forumet som jag tog tillbaka. Klockan skickades rek åt båda hållen. Problemet är nu att den gick sönder på tillbaka vägen från tidigare köparen(skramlar när man skakar på den och stannar när man tar i den)

Efter att vänta 30 dagar på dom idioterna som sitter på posten har jag fått avslag. Vad gör man? Jag skickade iväg en fungerande klocka och sitter nu med en klocka som är sönder.....

Posten kan dra åt helvette.....
Like
Share

July 23rd, 2012, 9:12 am #2

Jag förstår din ilska men det blir nog svårt att bevisa att posten har orsakat skadan. Hade det varit så enkelt då hade ingen behövt betala för service av sin egen klocka, utan alla hade skickat den till en kompis och sedan hävdat att posten har orsakat felet på klockan.

Var det några skador på paketet? Varför hävdes köpet?
Fick du rätt klocka tillbaka??

Share

July 23rd, 2012, 9:29 am #3

Jag sålde tidigare en klocka här på forumet som jag tog tillbaka. Klockan skickades rek åt båda hållen. Problemet är nu att den gick sönder på tillbaka vägen från tidigare köparen(skramlar när man skakar på den och stannar när man tar i den)

Efter att vänta 30 dagar på dom idioterna som sitter på posten har jag fått avslag. Vad gör man? Jag skickade iväg en fungerande klocka och sitter nu med en klocka som är sönder.....

Om emballaget var intakt så kan ju inte gärna posten lastas utan kommer garanterat hävda dålig inpackning. Alternativt så var uret i dåligt skick innan, för man skall ju rimligtvis kunna skaka ett armbandsur tämligen mycket innan det går sönder, emballaget bör ha fått skador innan uret.
Är emballaget skadat däremot så bör du kunna fota det och få det godkänt utan några problem om klockan är värd under 5000kr (gränsen för rek).

Så till problemet, om köparen packade på ett sämre sätt en dig så är det nog han som bör ta på sig kostnaden.
Att köparen skickade tillbaka efter att ha haft den ett tag kan ju föranleda vissa spekulationer men jag föredrar att tro att folk är ärliga och då är det ju tyvärr bara att bita i det sura äpplet kvar.

Folk brukar ju vara vettiga, ring köparen och förklara läget så kanske ni kan komma överens om något.

Öppnade köparen uret? Och varför returnerades det är ju bra frågor.

Posten är hopplösa, har gått över till schenker med bra erfarenheter hittills.
Ett tips är att de även har postförskott om man kör blocket-paket:https://www.blocket.se/blocketpaketet/boka.htm
Lite dyrare men smidigt som tusan. Dock är det ju svårt att ersätta vara som gått sönder utan att ytterförpackningen gjort det.
Like
Share

July 23rd, 2012, 9:42 am #4

Jag anar gammalt ohederligt bedrägeri. Är du äker på att du fått tillbaka din klocka? (nt)
Like
Share

July 23rd, 2012, 1:44 pm #5

när den väl är framme om inte det är väldigt uppenbart att posten hanterat paketet fel (typ krosskador på emballage. Lite nagg i kanten får man räkna med). Detta är en av orsakerna till varför jag paketerar mina klockor extremt noga med både bubbelplast och skyddande kartong. Detta nästan oavsett klockans värde.

Om posten inte gjort något fel och klockan var vid 100% fungerande skick när köparen mottog den anser jag att du bör få pengarna tillbaka. Allt annat är i min värld oacceptabelt.
Like
Share

July 23rd, 2012, 4:13 pm #6

med bussgods. Försäkrat upp till 50k. Dessutom betydligt enklare att påtala eventuell skada på emballaget vid uthämtning.
Like
Share

July 23rd, 2012, 5:25 pm #7

Jag förstår din ilska men det blir nog svårt att bevisa att posten har orsakat skadan. Hade det varit så enkelt då hade ingen behövt betala för service av sin egen klocka, utan alla hade skickat den till en kompis och sedan hävdat att posten har orsakat felet på klockan.

Var det några skador på paketet? Varför hävdes köpet?
Fick du rätt klocka tillbaka??

Hej, jo det är rätt klocka. Det skrevs en del om den när affären gjordes. Det är en rolex där jag hade en box som visade sig vara oäkta till klockan. Jag erbjöd ekonomisk kompensation eller återköp och köparen valde återköp.
Like
Share

July 23rd, 2012, 5:25 pm #8

Jag anar gammalt ohederligt bedrägeri. Är du äker på att du fått tillbaka din klocka? (nt)
Ja det är samma klocka
Like
Share

July 23rd, 2012, 5:30 pm #9

när den väl är framme om inte det är väldigt uppenbart att posten hanterat paketet fel (typ krosskador på emballage. Lite nagg i kanten får man räkna med). Detta är en av orsakerna till varför jag paketerar mina klockor extremt noga med både bubbelplast och skyddande kartong. Detta nästan oavsett klockans värde.

Om posten inte gjort något fel och klockan var vid 100% fungerande skick när köparen mottog den anser jag att du bör få pengarna tillbaka. Allt annat är i min värld oacceptabelt.
Var inga skador utöver vanligt nagg på kartongen. Kan inte heller klacka direkt på klockans paketering som låg med både inner och ytterbox och sen var den på kudde i boxen. Ingen jätte tjock papp runt men känns ändå vettigt. Klockan fungerade när den skickades det säger köparen själv att den gjorde.

Personligen förstår jag inte varför man kan skaffa en försäkring de kan neka som denna. Är de så jävla dåliga att man måste betala 100kr extra för att de inte ska slarva bort klockan då. För gör vi inte det så kanske ditt paket är friskt och kanske kommer fram.
Like
Share

July 23rd, 2012, 6:00 pm #10

Oskadat emballage visar rimligen att Posten inte hanterat paketet på ett otillbörligt sätt och då bör de gå fria från ansvar. Anmärk på skadat emballage vid uthämtning - ta kort.

Sedan är ju frågan vad försäkringn säger - vilka villkor gäller.

Säkert svårt att påvisa transportskada om emballaget är intakt.

Hörde något om leverans med rätt att öppna och godkänna innan man kvitterar/mottager paketet. Någon som hört talas om denna form av leverans?

Hoppas rep inte kostar skjortan.

Mvh

Overdue fisherman
Like
Share