Frågor om Oysterquartz

Frågor om Oysterquartz

July 4th, 2012, 8:53 am #1

Hej!

Hur funkar egentligen en Oysterquartz i förhållande till t.ex. en vanlig DJ när det gäller robusthet och service? Är den mer okänslig för stötar än en vanlig DJ? Behöver den lika mycket service? Hur ser framtiden ut när det gäller reservdelar och servicemöjligheter - är det en klocka som kommer att dö i takt med att reservdelslagren tar slut, eller kan man räkna med att den kan ticka på fint i många år?

Andra fakta eller åsikter om Oysterquartz? Det började klia lite i köpnerven igen...

/Henrik

Like
Share

July 4th, 2012, 11:16 am #2

utom när ngn tryckt i fel batteri eller de som ej fått batteriet bytt och det läckt men det var bara en speciell batterisort och den är borta sedan länge

trevliga och relativt ovanliga klockor och de tillverkades av gamla delar upp till typ 1999-2000 och såldes ännu längre, jag har sett klockor med AD stämpel ifrån så sent som 2004 så delar lär finnas rätt länge till

cheers
christian
Like
Share

July 4th, 2012, 12:35 pm #3

Tack för svaret! Vad tror du om urverket - är det lika känsligt som ett automaturverk när det gäller stötar (snickra, golf etc.)?

/Henrik

Like
Share

July 4th, 2012, 1:12 pm #4

http://www.singularstraps.se
Like
Share

July 4th, 2012, 2:31 pm #5

Hej!

Hur funkar egentligen en Oysterquartz i förhållande till t.ex. en vanlig DJ när det gäller robusthet och service? Är den mer okänslig för stötar än en vanlig DJ? Behöver den lika mycket service? Hur ser framtiden ut när det gäller reservdelar och servicemöjligheter - är det en klocka som kommer att dö i takt med att reservdelslagren tar slut, eller kan man räkna med att den kan ticka på fint i många år?

Andra fakta eller åsikter om Oysterquartz? Det började klia lite i köpnerven igen...

/Henrik

I alla fall enligt mig

Jag har ägt 3 av mina OQ i flera år och de har tickat på utan några större problem. Min 4:e OQ en 19019 köpte jag 2012 och den tickar på fint den med.

2 av mina OQ blev sålda 2005 och min 19019 så sent som 2006 trots att produktionen upphörde 2001, så som Christian säger låg dom rätt länge i hyllorna.

Fantastiskt pålitliga och robusta ur och reservdelar lär nog finnas under lång tid framöver, så gillar man designen och batteridinkor så är det bara att slå till.

Like
Share

July 4th, 2012, 3:31 pm #6

>>> Fick ju dyngstryk av baade Seiko och Citizen naer det gaeller prestanda.
Men attans stiliga och bra byggda, funderar sjaelv paa en.

Tror nog man inte behoever vara saa raedd foer aeldre quartsklockor.
Dom baettre gaar ju att baade serva och justera.
Har laemnat in mina foer rengoering och oljebyte, sen gaar dom i 30, 40 aar igen.
Just OQn aer ju en klocka som tillverkats i stor upplaga saa det borde finnas kunskap
och delar aeven i framtiden.

Se bara till att anvaenda bra batterier, ett laeckande batteri aer inte kul.
Haall dig undan dom billiga fraan Kina och aeven Renata.

Och ja, quartzare aer betydligt mer stryktaaliga aen mekaniska.

/Bjorn.
Like
Share

July 4th, 2012, 5:22 pm #7

I alla fall enligt mig

Jag har ägt 3 av mina OQ i flera år och de har tickat på utan några större problem. Min 4:e OQ en 19019 köpte jag 2012 och den tickar på fint den med.

2 av mina OQ blev sålda 2005 och min 19019 så sent som 2006 trots att produktionen upphörde 2001, så som Christian säger låg dom rätt länge i hyllorna.

Fantastiskt pålitliga och robusta ur och reservdelar lär nog finnas under lång tid framöver, så gillar man designen och batteridinkor så är det bara att slå till.

Like
Share