E-bay och moms

E-bay och moms

August 3rd, 2012, 11:36 pm #1

Jag läste just Ricrobs tråd längre ned och undrar över en sak. Sedan jag reggade mig på ebay 2009 har jag gjort 22 köp. Det har varit grejor från några spänn till omkring 5K, såväl begagnade grejor som sprillans nya. Jag har ALDRIG påförts någon moms, tull eller andra kostnader vid sidan om det jag betalat säljaren vid köpet. Har jag haft en djävla tur eller finns det fler med samma erfarenheter? Det ska sägas att jag aldrig valt UPS/DHL utan kört via standard international shipping. Det mesta jag handlat har varit från Asien men även från USA och Kanada. Jag kan inte påminna mig att något av köpen varit inom EU.

Nyfiken på era erfarenheter
Trevlig kväll
JoberMan

Like
Share

August 4th, 2012, 12:00 am #2

Jag har köpt flera klockor från USA via Ebay. Ibland smäller det ibland inte. Har köpt en del från Asien/Australien men tror aldrig jag betalat moms från det hållet.
Handlar mycket från Amazon.com. Får ALLTID betala moms för dvd:er (det är ändå värt det) men ALDRIG för böcker. Tror att böcker helt enkelt är momsbefriade.
Like
Share

August 4th, 2012, 8:12 am #3

Jag läste just Ricrobs tråd längre ned och undrar över en sak. Sedan jag reggade mig på ebay 2009 har jag gjort 22 köp. Det har varit grejor från några spänn till omkring 5K, såväl begagnade grejor som sprillans nya. Jag har ALDRIG påförts någon moms, tull eller andra kostnader vid sidan om det jag betalat säljaren vid köpet. Har jag haft en djävla tur eller finns det fler med samma erfarenheter? Det ska sägas att jag aldrig valt UPS/DHL utan kört via standard international shipping. Det mesta jag handlat har varit från Asien men även från USA och Kanada. Jag kan inte påminna mig att något av köpen varit inom EU.

Trevlig kväll
JoberMan

Samma sak här, har köpt Seikos och ryssklockor för under tusenlappen utan att få betala något extra.
Men så har jag även köpt saker för cirka 1000$ och fått betala 10-15%tull ungefär när jag hämtat ut paketet, men ingen moms!

PontusP
Like
Share

August 4th, 2012, 8:17 am #4

Trevlig kväll
JoberMan

Och som jag också skrev nedan, just att man kan åka på moms/tull men också kan klara sig. Efter svaren igår kändes det klart som korvspad men nu är jag, tack vare Jober, tillbaka på ruta ett.. Fler erfarenheter efterlyses, tack!

//Rickard aka Rickarnold

"Trots att en stor del av mitt liv kretsar kring klockor är jag aldrig i fas med tiden..."
Like
Share

August 4th, 2012, 8:42 am #5

"Säljaren skriver tydligt att de alltid anger varans värde när de skickar till bl.a Europa och att det kan tillkomma tullavgifter"

Överstiger då värdet 1400:- SEK så är det bara att betala avgifter.

Det kan ju vara så att värdet har blivit nedskrivit på Jober's paket eller att
de skrivit gåva eller liknande.

Spekulera alltid på avgifterna när du köper utom EU, skulle du slippa så är det
ju en fin bonus.

----------------------------------------------------------------

What is best a custom Rolex or a Rolex that is stuck in custom?
Like
Share

August 4th, 2012, 9:04 am #6

Och som jag också skrev nedan, just att man kan åka på moms/tull men också kan klara sig. Efter svaren igår kändes det klart som korvspad men nu är jag, tack vare Jober, tillbaka på ruta ett.. Fler erfarenheter efterlyses, tack!

//Rickard aka Rickarnold

"Trots att en stor del av mitt liv kretsar kring klockor är jag aldrig i fas med tiden..."
land, privat/företag, paket, postföretag.

Mina erfarenheter är:
* Försändelser från USA tas oftare än från Asien (t.ex.)
* Paket från företag från USA tas nästan alltid!
* Använd vanlig REK post (USPS t.ex.)så har man större chans att slippa avgifter, UPS, FedEx mm. är noga med att ta upp avgifter (och tar dessutom ut höga avgifter för det).
* Om möjligt be säljaren att skriva ett lågt värde samt en nedsättande beskrivning av innehållet (typ "used watch", "watch for repair" mm). Det smarta är att inte sätta dumlågt pris dock. Kostar den 1000$ så skriv 200$ och liknande. Man kan betala klockan i 2 olika PayPal betalningar(en som stämmer med utsatt pris) om tullen vill se kvitto. Har aldrig råkat ut för att tullen begärt kvitto på försändelser som varit märkta 200$ och över. Har hänt på paket med mycket lågt värde 20-50$ dock!
* Oansenliga paket/tjocka brev klarar sig lättare också.
* Paket bör inte märkas med "Gift" drar bara till sig uppmärksamhet..

Detta är inte vetenskapligt bevisat utan bara mina egna erfarenheter, andra kan tycka annorlunda.
Räkna alltid med att åka på moms när du köper utanför EU!
Finns liknande objekt i t.ex. England så köp där! Även om det är lite dyrare.

Jag har inget emot att betala skatt men att betala moms på privat import av denna typ tycker jag känns småaktigt och löjligt. Intäkterna täcker väl knappt utgifterna..
Like
Share

August 4th, 2012, 9:07 am #7

Trevlig kväll
JoberMan

....ca 300 köp på ebay genom åren så har jag åkt på tull/moms ganska exakt 5 (fem) gånger. 90% av det jag köpt har varit saker för under tusenlappen. Nästan allt har köpts utanför EU.

/Denke

Share

August 4th, 2012, 9:18 am #8

Trevlig kväll
JoberMan

.. och även inom. Men för några år sedan så fick jag nån konstig lapp med mitt avi, att det skulle betalas tullavgift/moms. Men då sa min säljare, säg att paketet har ett värde under 150 kr och att det är en present från en släkting, så ordnar det sig och inga tullavgifter behöver betalas. Jag sade till tulltjänstemannen att det var lite Hello Kitty grejer för under 150kr och en dag senare så var paketet hos mig. Vill tillägga att det var elektronik från Asien .

Jag har alltid undrat varför jag helt plötsligt fick ett sånt krav från tullen? De kanske haft lite att göra eftersom det var sommar, eller så var det slumpen som avgjorde. De flesta paket har jag fått under vintertid, antar att de bara väller in då och då orkar de inte göra jobbet utförligare. Men det handlar väl också mycket av säljaren, vad han skriver på paketet. Äh jag har faktiskt ingen aning, men det är än så länge den incidenten jag varit med om.

Lite om allt!
http://tidszonen.bloggplatsen.se/
Like
Share

August 4th, 2012, 9:25 am #9

vilket tullen har rätt till(OBS tullen har rätt till det, inte fraktföretagets klarerare) då är det momsbedrägeri med dagsböter som påföljd, inte så kul

cheers
christian
Like
Share

August 4th, 2012, 10:06 am #10

.. man får lära sig den hårda vägen när det väl händer. Har dock inte haft några problem sen dess, men om det händer igen så är det bara att punga upp.

Lite om allt!
http://tidszonen.bloggplatsen.se/
Like
Share