Dilemma ang dyrare klockköp behöver era tips

Dilemma ang dyrare klockköp behöver era tips

February 27th, 2012, 9:21 pm #1

Hej kära klockvänner

Jag har planer på att införskaffa en TT SUB guld/svart av nytt slag, en bekants resa till Dubai möjliggör ett billigare inköpspris än i Sverige.
Jag har ett 10 tal klockor i dagsläget, några seiko dykare en Oris, Steinhart samt en Tudor Prince Oysterdate och lite annat, så med andra ord kanske ett totalt värde på ca 25 000.

Alltid velat ha en Rolex , känns som det självklara valet med dess historia och design, jag vill bara ha lite åsikter och erfarenheter, hur tog ni steget upp til den dyrare ligan ?

Mvh
Marcus

Like
Share

February 27th, 2012, 9:28 pm #2

Sedan Rolex, AP.. och jag älskar verklige de varumärkena.

KS.
Like
Share

February 27th, 2012, 9:29 pm #3

Hej kära klockvänner

Jag har planer på att införskaffa en TT SUB guld/svart av nytt slag, en bekants resa till Dubai möjliggör ett billigare inköpspris än i Sverige.
Jag har ett 10 tal klockor i dagsläget, några seiko dykare en Oris, Steinhart samt en Tudor Prince Oysterdate och lite annat, så med andra ord kanske ett totalt värde på ca 25 000.

Alltid velat ha en Rolex , känns som det självklara valet med dess historia och design, jag vill bara ha lite åsikter och erfarenheter, hur tog ni steget upp til den dyrare ligan ?

Mvh
Marcus

... och köpte sen en 116613.

Det är inte så mycket att fundera på, när det är dags så är det dags, bara att bita ihop.

Like
Share

February 27th, 2012, 9:39 pm #4

Min första klocka jag köpte var min Submariner 116610 LV som jag köpte sommaren 2011. Har varit sugen på en Rolex i över 10 år men inte "vågat" köpa en så dyr klocka. Har haft massa bortförklaringar och undanflykter men insåg till slut att man får unna sig något fint någon gång. Är glad varje gång jag tar på mig min klocka

Det svåraste för min del var nog att rent mentalt köpa något så "simpelt" som en klocka för de här pengarna. Ju djupare i klockträsket man kommer så inser man att en klocka är så mycket mer än bara något som visar tiden. Har du råd så köp klockan du vill ha, pengar är bara papper och den sista svepningen har inga fickor
Like
Share

February 27th, 2012, 9:48 pm #5

Hej kära klockvänner

Mvh
Marcus

Jo det är sant, det jag är rädd för är att jag komma använda denna klocka hela tiden de andra inte används, jag menar kommer jag bli en 1 watch kind of guy, kanske det som räds mig mest faktiskt.

Pengarna har jag till klockan, men det känns ordentligt i plånboken men det är väl charmen också annars hade det inte varit en lika stor grej.

Som någon skrev så är det dags när det är dags och det tycker jag var väldigt bra skrivet och sant !

Like
Share

February 27th, 2012, 10:03 pm #6

Annars kanske du ska flippa några till förmån för en ny klocka!

Kan tänka mig att några av de 10-tal klockor du har blir liggandes väldigt mycket om du köper en TT sub, och då kanske det är lika bra att sälja några
Like
Share

February 27th, 2012, 10:08 pm #7

Jo det är sant, det jag är rädd för är att jag komma använda denna klocka hela tiden de andra inte används, jag menar kommer jag bli en 1 watch kind of guy, kanske det som räds mig mest faktiskt.

Pengarna har jag till klockan, men det känns ordentligt i plånboken men det är väl charmen också annars hade det inte varit en lika stor grej.

Som någon skrev så är det dags när det är dags och det tycker jag var väldigt bra skrivet och sant !
Både dyrare och väldigt mycket billigare, har för tillfället en Sinn 556L på att-köpa-listan. Det är klart att det varierar från person till person, men det är alltså inte alls säkert att övriga blir oanvända.
Like
Share

February 27th, 2012, 10:18 pm #8

Annars kanske du ska flippa några till förmån för en ny klocka!

Kan tänka mig att några av de 10-tal klockor du har blir liggandes väldigt mycket om du köper en TT sub, och då kanske det är lika bra att sälja några
Nej alla är inte keepers men ger så lite deg så jag ser ingen anledning att sälja, iof använder jag aldrig min seiko monster så den borde jag sälja men ger ju knappt 1000 kr

Like
Share

February 27th, 2012, 10:27 pm #9

Trots att de kanske inte inbringar så mycket pengar, så gör de ingen nytta om de bara ligger och samlar damm!
Like
Share

February 27th, 2012, 10:47 pm #10

Sant, lätt att bli sentimental när det kommer till klockor, hade svårt att skiljas från Alpinisten men använde den aldrig så var ju dumt att ha den kvar som sagt.
Kanske är dags att rensa lite
Like
Share