Dagens klocka no 7

Dagens klocka no 7

April 11th, 2010, 8:24 pm #1

Vi pratade för några dagar sedan om min (eller...ja, tjejens...) Datejust, och för att trösta mig själv för att jag aldrig lär se den igen köpte jag mig ganska nyligen ytterligare en, en variant som jag länge klurat på. Jag är ju oerhört förtjust i min 16030 men det är några saker jag önskat mig. Ett exempel är lite struktur i tavlan, en mörkare färg (då stål och silvertavla lätt blir lite kliniskt, och jag hade en Precision med bruten mörkblå tavla, numera på Huggets flickväns arm, som var jäkligt läcker) och lite mer vintagekänsla. Skaka om och tillsätt en obotlig kärlek för såväl 15-verken och slät glasring och svaret är givet. Jag skulle naturligtvis ha den exotiska ref 1600, lika vanlig som fåglar med päls. Efter lite fåfängt letande snubblade jag mer eller mindre av en slump över ett ”head-only”-exemplar (passande länk fanns ju som bekant att tillgå) av en 1600 från nådens år 1969, med bruten blå ”pie-pan”-tavla. Det var bara att lätta klockfonden och för dryga tre veckor sedan landade den och skicket var klart bättre än säljarens lagom rackiga bilder avslöjade. Klockan är klädsamt bedagad (och säkerligen polerad, Hammar...) men likväl oerhört vacker.

/M

http://www.singularstraps.se
Like
Share

April 11th, 2010, 8:36 pm #2

---> det hindrar inte klockan från att vara riktigt läcker. Det är så mycket diskussion om polerat eller inte. Själv börjar jag närma mig en sjuklig nivå då det gäller att INTE polera. Jag rör inget, och vill inte ha något rört... Men om man tänker lite realistiskt på det hela: En polerad klocka är ändå ett tecken på att någon form av ambition har hållits under åren och de flesta vanliga användare låter ju polera klockan vid service...

Jag gillar din 1600. Söker en själv, men snubblar allt för ofta på det där med poleringen. Borde kanske prioritera lite annorlunda.

Förresten. Hur är det nu med bilden... bokeh? Trevligt!
Like
Share

April 12th, 2010, 8:55 am #3

Vi pratade för några dagar sedan om min (eller...ja, tjejens...) Datejust, och för att trösta mig själv för att jag aldrig lär se den igen köpte jag mig ganska nyligen ytterligare en, en variant som jag länge klurat på. Jag är ju oerhört förtjust i min 16030 men det är några saker jag önskat mig. Ett exempel är lite struktur i tavlan, en mörkare färg (då stål och silvertavla lätt blir lite kliniskt, och jag hade en Precision med bruten mörkblå tavla, numera på Huggets flickväns arm, som var jäkligt läcker) och lite mer vintagekänsla. Skaka om och tillsätt en obotlig kärlek för såväl 15-verken och slät glasring och svaret är givet. Jag skulle naturligtvis ha den exotiska ref 1600, lika vanlig som fåglar med päls. Efter lite fåfängt letande snubblade jag mer eller mindre av en slump över ett ”head-only”-exemplar (passande länk fanns ju som bekant att tillgå) av en 1600 från nådens år 1969, med bruten blå ”pie-pan”-tavla. Det var bara att lätta klockfonden och för dryga tre veckor sedan landade den och skicket var klart bättre än säljarens lagom rackiga bilder avslöjade. Klockan är klädsamt bedagad (och säkerligen polerad, Hammar...) men likväl oerhört vacker.

/M

Underbar fin Datejust. Bland de snyggaste kombinationer av tavla, bezel och länk jag sett och plastglas är ju lite roligare än safir. Jag är kanske lite udda, men jag tycker att lite microrepor på ett plastglas är rätt snyggt och det ger lite känsla jämfört med ett perfekt men lite sterilt safirglas.

Till skillnade från riktiga samlare, så stör polering mig faktiskt inte alls, så länge man inte helt har vanställt boetten.

Jag såg några bilder på den där för några veckor sedan, och blev jäkligt sugen på något liknande med plastglas och slät ring. Jag hittade en på tyska ebay men drog mig ur då det var lite skador på urtavlan. Här är länken till auktionen:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT
Like
Share

April 12th, 2010, 8:42 pm #4

/M

Like
Share