Information: Uusi Teejiifoorumi osoitteessa: http://teejii.foorumi.eu

Ensitreffit alttarilla

neko
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia
neko
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia

January 13th, 2015, 1:57 pm #1

~Virallinen Ensitreffit alttarilla-ketju~

Tiistaisin klo 21.00 AVA-kanavalla.

Jo esitettyjä jaksoja voi katsoa kuukauden ajan jälkikäteen täältä.

Sarjan kuvaus Katsomossa:

"Kuusi rohkeaa ja viehättävää sinkkua sanovat ensitreffeillä tahdon tulevalle puolisolleen. Neljä parisuhteen asiantuntijaa - psykoterapeutti, seksologi Maaret Kallio, psykologi Kari Kiianmaa, folkloristi Mari Hatakka ja pastori, kasvatuksen teologi Kari Kanala ovat valinneet ohjelmaan hakijoiden joukosta kolme, omasta mielestään parhaiten yhteen sopivaa paria ja nämä parit ovat suostuneet tapaamaan tulevan puolisonsa ensi kertaa vasta alttarilla.

Ohjelmassa seurataan juuri avioituneiden parien yhteiselämää viiden viikon ajan, mukaan lukien häät, häämatka, yhteen muuttaminen sekä tietysti elämän arkea. Viikkojen yhteiselon jälkeen avioparit päättävät, haluavatko he jatkaa liittoa vai erota."

Joitain ajatuksia herättäviä kysymyksiä:
~ Mikä oli ennakkokäsityksesi sarjasta?
~ Miten käsityksesi muuttui ensimmäisen jakson jälkeen?
~ Vai muuttuiko ollenkaan?
~ Mielipiteesi sarjasta?
~ Mielipiteesi pareista?
~ Mielipiteesi asiantuntijoista?
~ Onko sinulla suosikkiparia, tai suosikkihenkilöä?
~ Suostuisitko itse osallistumaan kyseiseen formaattiin?
~ Onko Ensitreffit alttarilla uhka avioliiton pyhyydelle?
~ Näyttääkö tämä huonoa esimerkkiä nuorille?
~ Mikä on mielipiteesi avioliiton merkityksestä nyky-yhteiskunnassa?
Like
Share

X-SCISSOR
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia
X-SCISSOR
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia

January 13th, 2015, 4:10 pm #2

Jes, toinen jakso tuleekin ulos tänään! Ensimmäinen jäi niin ratkaisevaan paikkaan, että yhdeksältä täytyy kyllä linnoittautua teeveen ääreen. Tosi mielenkiintoista nähdä parien ensimmäinen reaktio toisiinsa. Aika jännittävää on myös ajatella osallistuneiden ihmisten tilanteita, kun oma "kohtalo" on heitetty toisten ihmisten käsiin. Tuntuu varmasti hullulta miettiä, kuinka ne asiantuntijat olisivat voineet sieltä kaikkien hakijoiden joukosta laittaa omaksi aviopuolisoksi ihan kenet tahansa - mitä jostain toisesta vaihtoehdosta olisi seurannut?

Ensireaktiona ohjelmaan mulla heräsi toki päässä vähän kysymyksiä; voiko moinen formaatti todella toimia? Pyritäänkö tässä todellisten rakkaustarinoiden sijaan hakemaan kuitenkin vain katsojia viihdyttävää dramatiikkaa? No, ensimmäinen jakso ainakin oli mielestäni yllättävän lupaava ja asiallinen. Asiantuntijat vaikuttivat ammattimaisilta, päätöksiä oli varmasti harkittu huolella ja vertailua tehty paljon. Osallistujatkin olivat fiksun oloisia aikuisia, joten lähtökohdat tälle kokeilulle siis nähdäkseni ovat hyvät. Jää vaan nähtäväksi, muodostuuko pariskuntien välille kipinää, kenties lemmenroihua, vai jättääkö "perfect match" sittenkin kylmäksi. Suhteen onnistuminen riippuu toki teoreettisen puolen vuoksi ihan käytännössä kahden ihmisen välisestä kemiastakin, jota ei välttämättä aina löydy, vaikka toinen periaatteessa olisikin oikein hyvännäköinen ja mukava tyyppi.

Ohjelmaformaatti on kuulemma saanut melkoisen kritiikkivyöryn niskaansa siitä, kuinka se mm. halventaa avioliittoa. Itseänikin rupesi kieltämättä hieman mietityttämään, kun avioliiton perimmäinen idea kuitenkin on sitoutua rakastamansa ihmisen kanssa. Se on jo kauan mielletty suureksi, vakavaksi päätökseksi. Toisaalta, jos joku tahtoo kerrankin tehdä elämässään jotain radikaalia ja repäistä, niin miksipä ei? Eihän tuo ole mitenkään laitonta tai muilta pois. Sitä paitsi en epäile, etteivätkö ihmiset menisi noin muutenkin nykyään nopeasti naimisiin ja myöskin eroaisi turhan heppoisin perustein aivan tästä ohjelmasta riippumatta. Lisäksi on olemassa aina se mahdollisuus, että näille pariskunnille seuraakin tästä vain hyvää, ja he kokevat viimein löytäneensä "sen oikean", sehän olisi ainoastaan positiivinen juttu. Kolikossa on kaksi kääntöpuolta, ja kun tarkemmin lähtee pohtimaan, niin ei kyllä ole mitenkään yksinkertaista päästä täyteen varmuuteen omasta kannastaan - ja sehän tässä juuri kiinnostaakin! Ensitreffit alttarilla ei taatusti keräisi yhtä paljon suosiota, jos se olisikin vain ihan tavallinen, turvallinen treffiohjelma. Joka tapauksessa tuollainen päätös vaatii paljon rohkeutta ja kykyä olla välittämättä muiden mielipiteistä, nostan hattua osallistujille!
Like
Share

Avri
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia

January 13th, 2015, 5:46 pm #3

Aikamoinen farssi, että Suomessa saman sukupuolen edustajat eivät voi avioitua rakkaansa kanssa, mutta sitten toisilleen tuiki tuntemattomat heterot voi. Ah, on se avioliitto kaunis ja pyhä instituutio.

Mutta siihen itse ohjelmaan, olin kyllä positiivisesti yllättynyt! Luulin, että tää olisi ollut vähän skandaali-hakuisempi ohjelma kyseessä, vaikka olihan ne mainokset jo aika sellaista kesyä ja asiallista tavaraa. Jotenkin ehkä ohjelman kiinnostavuuteen saattaa vaikuttaa se, että kaikki parit ovat tosiaan ihan selkeästi aikuisia - jostain syystä ajattelin, että ohjelmassa olisi ollut ehkä keski-ikä joku 25, mutta ihan positiivinen yllätys, että kaikki ovat siinä 30 vuoden tietämissä. Tuo jotenkin vähän enemmän uskottavuutta :D. Ihan mielenkiinnolla jään kyllä odottamaan tätä tämän päivän jaksoa. Eniten mua jotenkin kiinnostaa tää Viola ja Esa, jonka lähes jokainen asiantuntija oli tainnut parittaa keskenään :D.

Mutta on vielä vaikea sanoa mitään sen suurempaa näistä pareista.
->UUSIN POSTAUS 7.8.! : Alolan parhaat: Startterit
Like
Share

neko
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia
neko
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia

January 13th, 2015, 8:05 pm #4

No nyt toisen jakson jälkeen on pakko sanoa, että olen eniten Ollin ja Miian puolella, molemmat herttaisia ihmisiä, ja toimivin pari, ja myös mukavia tyyppejä ihan itsekseenkin. Kaikissa muissa on jotain ärsyttäviä piirteitä, ja varsinkin Pian ja Jussin mahdollinen yhteiselo vaikuttaisi todella tympäännyttävältä. Jakson aikana oli myös outoa, ettei Pian ja Jussin haastattelua tai mietteitä kuultu melkein yhtään, verrattuna kahteen muuhun pariin. Joko heistä ei vain ollut nauhoitteita, tai puheet olivat niin tavallisia verrattuna muiden spekulatiivisiin "ehkä tästä tuleekin jotain suurta!"-hehkutuksiin.

Oli muuten aika ahdistavaa katsoa kolmia häitä samaan aikaan, yksissäkin on jo sietämistä. Vaikka häissä olisikin mukava olla vieraana joskus lähitulevaisuudessa, niin silti tuollaiset sukukokoukset joissa on perinteitä ja valmista ohjelmaa pistävät tosi kiusaantuneeksi. Onneksi yhtään morsiamenryöstöä ei jaksossa näkynyt, hurraa sille :D.
Like
Share

Munchy
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia
Munchy
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia

January 13th, 2015, 9:38 pm #5

Aluksi ajattelin, että onpahan huuhaa-ohjelma, en taida sortua katsomaan jaksoakaan. Sitten lööpit kohisivat tästä ja kiinnostus heräsi, ja nyt viimeistään te, hyvät toverini, saitte minut tarpeeksi uteliaaksi ja katsoin Katsomosta ensimmäisen jakson... ja sitten toisen. Joten kiitosta vain, koukussa ollaan :D

Mä olen hirveä myötäjännittäjä, ja aina jännitän TV:ssä esiintyvien ihmisten puolesta ihan kohtuuttomia määriä. Alttarille astuminen tässä ohjelmassa oli kyllä sellainen tilanne että huh huh! Tuosta itse naimisiinmenosta nyt sen verran, että mulle itselleni avioliitto ei ole koskaan ollut mitään "pyhää", vaikka arvostankin pitkiä avioliittoja kovasti ja tietysti itsekin tähtään siihen (vaikka toisaalta voisin olla menemättäkin naimisiin), mutta ei tämä ohjelma ainakaan minun käsitystäni avioliitosta muuta suuntaan eikä toiseen. Jännä nähdä, tulevatko kestämään. Uusimmassa jaksossa oli kyllä jotenkin tosi epämukavaa katsoa niitä häitä, kun tiesi, ettei kukaan oikein ollut omassa elementissään missään vaiheessa, ja kaikki oli tosi vaivaantunutta:D Toisaalta aika hauska huomata, että häistä kuitenkin selvittiin kunnialla ilman mitään turhaa säätämistä.

On mielenkiintoista nähdä, että miten nämä "perfect matchit" sitten loppupeleissä toimii, vai toimiiko ollenkaan. Mä olen joskus itse pohtinut sitä, että onko jokaiselle oikeastikin joku täydellinen puolisko jossakin, mutta sitä ei vaan koskaan itse löydä, tai osaa etsiä? Tai valitsee aina vääriä ihmisiä jne. Tällaisissa tapauksissa muiden henkilön toimesta valitut puolisot voisi ollakin aika järkevä idea :D Mutta en mä tiedä, mun mielestä minkään "oikean" henkilön etsiminen on aika mitätöntä, kun siinähän voi vierähtää koko elämä. Olen samaa mieltä sen Violan(ko?) ystävän kanssa ekassa jaksossa, että tärkeää on tahto ja halu: ei kaikkea voi pelkän rakkauden varaan jättää, vaan pitää olla vähän sellaista järkeäkin päässä ja oikeasti halua olla toisen ihmisen kanssa, ja tehdä töitä sen eteen. Ja tätä tahtoa voi esiintyä ihan random ihmisten kanssa, ja siinä pitää silloin olla, kun tuntuu hyvältä. Vaikka sitten loppuisikin jossakin vaiheessa ja vaihtuisi uuteen, eikä olisikaan se "oikea"...

Anyway, ekan jakson perusteella mielenkiintoisin pari oli Olli ja Miia, ja sitä he ovat edelleen. He ovat paitsi näyttävä pari noin ulkoisesti, niin muutenkin tuntuisi ajatukset natsaavan. Pia ja Jussi taas olivat alusta asti mun mielestä aika awkward pari, ja jotenkin olisin heittänyt ehkä Pian ja Violan toisin päin? Tosin mitäpä minä tiedän! Toisaalta Viola tuntuisi sopivan aika hyvin Esalle, vaikka se Esa ei tuntuskaan olevan ihan Violan "standardia" :D Näitä meikäläisen ajatuksia taas... Kiinnostaa kyllä ihan liikaa nyt näiden kohtalo, pitikin katsoa nuo jaksot.

Minä(kin) nostan hattua osallistujille, samahan se varmaan on kokeilla tätä, jos ei muuten ole sopivaa seuraa löytynyt. Ja tosiaan hyvä, että osallistujat ovat kaikki jo kunnollisia aikuisia, jotka ovat kokeneet parisuhteita ja muita juttuja aikaisemmin, ja ovat tosi tietoisia siitä, mitä tekevät. Itse en varmaan tähän formaattiin osallistuisi... tai no, katsotaan sitten vaikkapa 10 vuoden päästä:D
Like
Share

neko
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia
neko
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia

January 22nd, 2015, 6:08 pm #6

Psykologi Kari Kiianmaan mukaan suosikkiparini ei olekaan rakastunein :(. Esa ja Viola ovat tulleet hyvänä kakkosena, mutta eniten olen parittanut Miiaa ja Ollia, mutta todella tuntuu siltä että Miia ei vain halua kiintyä liikaa ja odottaa pettyvänsä lopuksi. Miia myös hiillostaa rentoa Ollia ihan ihmeellisellä asenteella... No, ehkä on jotain mitä kameran läpi ei vain välity ;__;...
Like
Share

Sake
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia
Sake
Kirjoittajien aatelia
Kirjoittajien aatelia

January 29th, 2015, 10:40 am #7

Ihan hauska ja mielenkiintoinen sarja. Hyvä ettei pareja ole kuin nuo kolme, niin jää enemmän aikaa katsojanakin heihin tutustua.
Suosikki parini on Miia ja Olli. Olen kyllä vähän ollut ihmeissäni siitä ettei Ollia tunnu oikein kiinnostavan tuollainen kissa. Miia vaikuttaa tosi kivalta ja hauskalta tyypiltä, Ollikin on rento kaveri ja varmasti pirun mukava jätkä, mutta ihan tosi, eikö muka innosta yhtään että on saanut vaimoksi tollasen ihanan lentoemon, joka on selkeästi tosissaan leikissä mukana.
Viola ja Esakin kiva pari, ja uskonkin että heillä homma jatkuu ohjelman jälkeenkin. Piasta ja Jussista ei tule mitään. Piasta en pidä muutenkaan, en tiedä miksi hän vähän ärsyttää mua.

Suuresti on ärsyttänyt "katsojien" ja muun päiviräsäsjengin vaahtoaminen avioliiton halventamisesta. Tällaiset järjestelyt on ihan yleinen käytäntö maailmalla, eikä siitä kauan ole kun oli ihan sama juttu Suomessakin. Haluaisnpa tietää alkaako joku kukkahattu täti vaahdota intialaiselle turisti pariskunnalle kuinka he halventavat avioliittioa, uskonpa että ei. Tästä voisin jauhaa enemmänkin mutta en nyt oiekin jaksa. Ärsyttää vaan sellaiset ihmiset jotka arvostelee ohjelmaa ja pareja, vaikkeivat ole katsoneet sekuntiakaan koko ohjelmaa. Milestäni erittäin hyvällä maulla tehty show, ei mitään sensaatiohakuista tirkistelytositeeveeshaissea.

Voisin ihan hyvin itsekin lähteä moiseen kokeiluun, tosin ilman tv-kameroita. Olisi tosi hauska nähdä millaise kumppanin "ammattilaiset" minulle valitsisivat.
D.U.C.K.
Like
Share