Revisie Verschueren-orgel Eindhoven

Links naar orgelnieuws

Revisie Verschueren-orgel Eindhoven

Jaco
Golden Member
Jaco
Golden Member

10 Sep 2017, 06:20 #1

Volgens mij wordt er niet heel veel meer gekeken op dit forum.
Toch nog even een poging voor een kleine doorstart:

Op orgelnieuws.nl las ik van de revisie van het Verschueren-orgel in de St. Cathrien in Eindhoven.
Uitgevoerd door... Klais!

De keuze voor Klais vond ik opvallend. Niet de bouwer Verschueren, of een andere Nederlandse firma met verstand van elektropneumatiek (bijv. Pels & Van Leeuwen of Elbertse) maar een oosterbuurman. Niets ten nadele van deze beroemde firma van onze oosterburen overigens... Maar ik vind het vooral een opvallende keuze. Misschien omdat de KKOR niet betrokken was?
Wie weet van de hoed en de rand van deze keuzen, en vooral: wat vinden we ervan?

Zie:http://www.orgelnieuws.nl/orgel-st-cath ... sie-klais/
Reply
Like

17 Sep 2017, 09:41 #2

Nou, ik kijk vrij geregeld op het forum, maar er gebeurt inderdaad niet veel.

Wat de keuze voor Klais betreft ben ik ook wel benieuwd.
De vorige revisie was in 1990, is het dan niet vrij snel dat er weer revisie nodig is? Ik vergelijk met mechanische orgels die wel 40 of 50 jaar meegaan voordat revisie (groot onderhoud) nodig is.
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

19 Sep 2017, 19:30 #3

Zal waarschijnlijk een financiele reden hebben. Duitse firma's zijn een stuk goedkoper.
Reply
Like

Jaco
Golden Member
Jaco
Golden Member

20 Sep 2017, 09:43 #4

Duitse firma's zijn een stuk goedkoper.
Waar baseer je dat op Rob?
En een belangrijker vraag: waardoor komt dat?
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

21 Sep 2017, 00:12 #5

Uit persoonlijke ervaring met een aantal orgelrestauraties/reparaties/verplaatsingen.
Maar goed, die ervaring is beperkt, ik kan het mis hebben. Opvallend vond ik wel dat in de offertes die ik heb kunnen inzien, grote prijsverschillen voor hetzelfde werk tussen Nederlandse en Duitse firma's bestond.

De oorzaak? Geen idee. Misschien de enorme belastingdruk in ons land, die onze dienstensector verhoudingsgewijs duur maakt. Het prijsniveau ligt in Duitsland sowieso lager, niet voor niets shoppen duizenden Nederlanders voor hun dagelijkse boodschappen over de grens...
Reply
Like

Wout van Kuilenburg
Advanced Member
Wout van Kuilenburg
Advanced Member

29 Sep 2017, 07:39 #6

Nou, ik ben blij dat er weer een beetje leven in onze brouwerij geblazen wordt. Ga zo door!
Reply
Like