Mag ik even klagen ?

Heeft u wat te klagen?
Ga u gang maar klaag wel netjes!

Mag ik even klagen ?

Nico van Duren
Golden Member
Nico van Duren
Golden Member

06 Sep 2006, 23:13 #1

Ik wil een oproep doen aan alle poetsvrouwen dat ze hun stofzuigers afzetten als ik aan het stemmen ben JA !!!
Veel stofzuigers geven een FIS als toon terwijl ik meestal begin op A klein :angry:
Reply
Like

Henk-Kwakernaat
Golden Member

07 Sep 2006, 05:05 #2

Dus worden al die orgels door jou een kleine terts te laag gestemd ?????? Toch lastig om al die pijpen te verlengen elke keer........ :grinnik: :grinnik: :grinnik:
Reply
Like

Nico van Duren
Golden Member
Nico van Duren
Golden Member

07 Sep 2006, 07:32 #3

Kep daar iets op gevonden.......Ik schuif gewoon alles op !! :D :D :D
Als we lengte te kort komen Henk zijn er toch nog genoeg 8 voeten in de buurt die ik kan lenen ? :grinnik: :grinnik:
Reply
Like

Pieter Dijksman
Advanced Member
Pieter Dijksman
Advanced Member

07 Sep 2006, 09:33 #4

En ik wil even klagen over die sufferds die het nodig vonden om afgelopen zaterdag in onze kerk een rommelmarkt te houden. Heel de dag de kerkdeuren open, buiten stortregen, allemaal natgeregende mensen in de kerk. Gevolg was zondagochtend een luchtvochtigheid van bijna 80% en een orgel wat van de nok tot onder aan toe heerlijk onder de condens zat. :huil: Fijn spelen op natte klavieren. :bijt:
Daarnaast wil ik ook nog klagen over de kerkvoogd die nadat ik het gemeld had heel serieus antwoorde dat hij de airco wel extra hard zou laten horren, dan was het orgel zo weer opgedroogd. :woest:
Reply
Like

Jaco
Golden Member
Jaco
Golden Member

07 Sep 2006, 11:16 #5

Ik wil klagen over de starheid van de orgelcommissie van de kerk waar ik als gastorganist speel.
Het orgel moet absoluut ongewijzigd blijven; ondanks een totaal onbruikbare Mixtuur en Scherp, en het ontbreken van elk Quint of Tertsregister.
Maar zelfs afplakken van het bovenste koor zou te duur zijn....
Reply
Like

Jan Peter Teeuw
Golden Member

07 Sep 2006, 12:07 #6

Dan ga je toch zelf met oude poetsdoeken en een beetje tape aan de slag? Nico zal 't je niet verbeteren! :D

Er zijn zoveel dingen om over te klagen. Wat denkt u bijvoorbeeld van kerkgangers die hardop praten tijdens het inleidend orgelspel of (nog erger) het collectevoorspel? Zachtjes fluisteren voor de dienst oké, maar als ik in de dienst speel dient de rest te zwijgen - en anders draaien we 't om: zij praten en ik zwijg. :woest:

Maar goed, ik vrees dat dit topic een hoog :woest:-gehalte krijgt en daarom lijkt het me verstandig om hier zo weinig mogelijk in te schrijven - wij organisten zijn immers immer opgewekt!? :ja:
Reply
Like

marcoborkent
Golden Member
marcoborkent
Golden Member

07 Sep 2006, 12:15 #7

Jan Peter Teeuw @ Thu 7 Sep 2006, 14:07 wrote: Maar goed, ik vrees dat dit topic een hoog :woest:-gehalte krijgt en daarom lijkt het me verstandig om hier zo weinig mogelijk in te schrijven - wij organisten zijn immers immer opgewekt!? :ja:
Dat risico zit er inderdaad in. En organisten zijn zeker immer opgewekt, ik zie bijvoorbeeld al uit naar a.s zaterdag: Nationale Orgeldag! Wat wil een organist nog meer? Ik ga dan 7 orgels in Friesland onder handen (en voeten) nemen :D.
Reply
Like

Jan
Golden Member
Jan
Golden Member

07 Sep 2006, 15:03 #8

Was mijn Hammond kort geleden helemaal nagekeken en tip top gemaakt... Nu heeft hij al weer kuren. De frequentie omvormer werkt niet goed. :woest: (Het is een Amerikaans orgel waar men een lichtnet heeft van 60 Hertz inplaats van 50 Hertz zoals hier)

Het nu net of er iemand telkens aan een modulatorwielje draait. :angry:
Reply
Like

pim
Advanced Member
pim
Advanced Member

07 Sep 2006, 15:22 #9

ik heb me wel eens laten vertellen dat Jan jansen in de Domkerk zondags's voor de dienst niet speelt omdat iedereen toch praat. En na de dienst speelt ie dan zo'n hard stuk dat de mensen niet eens de kans hebben om te praten ;) mischien ook nog een optie ?

groeten Pim
Reply
Like

Jan Peter Teeuw
Golden Member

07 Sep 2006, 16:20 #10

't Is wel een mooie verdeling: voor de dienst maakt de gemeente lawaai en zwijgt de organist en na de dienst andersom. Maar persoonlijk hoor ik dan liever alleen het laatste...
Of (maar dat heb ik hier elders al wel vaker bepleit volgens mij) het Duitse model: eerst komt de predikant binnen, dan klinkt er orgelspel (gemeente zwijgt en luistert) en dan begint de dienst. Na de dienst idem: eerst orgelspel terwijl de gemeente in stille verwondering blijft zitten om te genieten van 's organists kunnen of zich te verbazen over 's organists wanprestaties en pas als de organist klaar is verlaat de dominee de kerk.
Reply
Like

johanblok
Advanced Member
johanblok
Advanced Member

07 Sep 2006, 16:34 #11

Ik probeer ook opgewekt te zijn, morgen les in de Bovenkerk, zaterdagochtend hoop ik Reincken te spelen op het Reil orgel in de Bovenkerk en s'middags naar enkele orgels in Friesland.

Overigens, bij teruglopend kerkbezoek, neemt vanzelf ook de hoeveelheid lawaai af, waaronder velen hun achtergronddeuntje moeten spelen. Een zichzelf respecterend organist speelt gewoon niet meer of veel minder als het de spuigaten uitloopt. Of emigreert naar Duitsland...
Reply
Like

Jan Peter Teeuw
Golden Member

07 Sep 2006, 16:39 #12

johanblok @ Thu 7 Sep 2006, 17:34 wrote: Of emigreert naar Duitsland...
Of naar Noorwegen, daar mag je tenmiste zulke dingen spelen:

http://iman.zwarte.net/musikk/Takle_Kirken.mp3

Gespeeld door Iman de Zwarte.
Reply
Like

johanblok
Advanced Member
johanblok
Advanced Member

07 Sep 2006, 17:49 #13

Leuk om te horen, zou in sommige van de diensten in de gemeente waar ik speel, zeer op zijn plaats zijn.
Reply
Like

marcoborkent
Golden Member
marcoborkent
Golden Member

07 Sep 2006, 19:51 #14

johanblok @ Thu 7 Sep 2006, 18:34 wrote:Of emigreert naar Duitsland...
Doet me opeens denken aan wat een collega-organist me deze week vertelde. Een stel uit mijn gemeente trouwde vorige week en ze hadden als lokatie de Schlosskirche in Bad Iburg (vlakbij Osnabrück) uitgekozen. De kerk zat bomvol, ruim 200 mensen. Vooraf had de kosteres de organist vermaand om maar niet 'volgas' te geven, dat klonk waarschijnlijk niet door de slechte akoestiek. Maar ja, daar moet je niet mee aankomen bij een volle kerk en stoere Hollandse gemeentezang natuurlijk...:D
Na afloop sprak hij de kosteres opnieuw, die was 'ganz begeisterd!'. Dat er in een trouwdienst zo veel gelachen werd en dat er zoveel jonge mensen waren die bovendien de liederen zo goed kenden. Dat had ze nog nooit meegemaakt. In Duitsland schijnen trouwdiensten ontzettend plechtig en streng te zijn (alsof het een straf is als je trouwt...). En in de kerk zitten daar normaal gesproken 3 man en een paardekop, en alleen ouderen.

Kortom, waarom zou je naar Duitsland emigreren? :grinnik: :D :grinnik: :D :grinnik:
Reply
Like

Nico van Duren
Golden Member
Nico van Duren
Golden Member

07 Sep 2006, 20:29 #15

Ik wil nog even klagen over het Weer....
Was het gisteren prachtig vandaag was het weer niks.
Ik wil ook tegelijk klagen over het KNMI.
Kunnen die lui nou eens een keer zorgen dat ze goed weer voorspellen ?
Reply
Like