Bladmuziek Rob Peters op IMSLP

Alles over uitgaven bladmuziek voor orgel

Bladmuziek Rob Peters op IMSLP

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

24 Jun 2012, 20:25 #1

De kogel is door de kerk: ik heb besloten mijn muziek voortaan op IMSLP te publiceren.

Het drukken en verkopen van muziekbundels o.a. via Marktplaats, zet m.i. weinig zoden aan de dijk, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de verspreiding en het nuttige gebruik van mijn muziek belangrijker vind dan de paar tientjes die met de verkoop van die bundeltjes te verdienen vallen.
Voortaan is dus alles gratis te downloaden (uiteraard wel onder de voorwaarden van Creative Commons, dus alleen niet-commercieel gebruik).

http://imslp.org/wiki/Category:Peters,_Rob

Sommige werken zullen nog niet "vrijgegeven" zijn (te herkennen aan de achter de link). Dat duurt gewoonlijk een dag of twee.

Ik ben nog bezig de pagina aan te vullen met al mijn recente composities, ook o.a. koorwerken. De belangrijkste orgelwerken van de afgelopen 10 jaar staan er inmiddels op, waaronder de 124 preludes voor de Geneefse Psalmen, een compleet psalmboek in moderne stijl.

Ook vermeldenswaard is wellicht het project waar ik de komende jaren mee bezig zal zijn: het schrijven van een cyclus van 24 orgelsonates in alle majeur- en mineurtoonsoorten, als een soort hommage aan Josef Rheinberger's 20 sonates - maar uiteraard in een modernere stijl geschreven. Inmiddels zijn 3 sonates klaar en op ISMLP te vinden.

Commentaar op de muziek is bijzonder welkom en ik zou bijzonder verguld zijn als iemand een van deze sonates (of een van de andere orgelwerken) interessant genoeg zou vinden om bijvoorbeeld op een concert uit te voeren.
Reply
Like

Jan
Golden Member
Jan
Golden Member

25 Jun 2012, 07:00 #2

Uiteraard is het een creatie waar je al je ziel en zaligheid instopt en vooral heel veel tijd... maar had je er dan hoge verwachtingen van Rob?

Het is ook niet bepaald eenvoudige muziek. De doelgroep voor deze muziek is gewoon erg klein en je moet toch eerst een naam hebben opgebouwd alvorens men je muziek echt bewust gaat bekijken en bestellen.

Misschien dat het plaatsen op IMSLP wel een hele slimme zet is :ja:
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

25 Jun 2012, 10:28 #3

Jan, hoge verwachtingen had ik er nooit van - de eerste serie bladmuziek heb ik indertijd gemaakt als relatiegeschenkjes voor collega's en kennissen. Naderhand heb ik de overtollige voorraad op Marktplaats gezet, en dat liep op zich niet onaardig. Alleen niet in verhouding tot het werk en de kosten van afdrukken, inbinden opsturen etc.

Componeren is voor mij altijd een eerste levensbehoefte geweest, sinds ik als klein makkeke m'n eerste pianostukjes schreef - maar ik heb nooit de illusie gehad, er mee in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien. Die noodzaak is ook niet meer echt aanwezig sinds ik van het orgelspelen mijn beroep heb kunnen maken. Vandaar ook dat het me niet moeilijk valt muziek gratis weg te geven.

Als je ouder wordt en je wilde haren verliest (de mijne beginnen al aardig grijs te worden) dringt zich onvermijdelijk de vraag op wat er met je nalatenschap gebeurt als je er zelf niet meer bent. Romantische illusies over onsterfelijke oeuvres kun je uiteraard beter niet hebben, maar het zou aardig zijn als er in ieder geval een klein deel van het beste werk zou overleven. En die kans is niet erg groot als al je muziek in een bureaulade ligt - of zich op de harde schijf van je computer bevindt. Vandaar dus ook deze stap.

IMSLP is daarbij een cultureel fenomeen, dat de laatste paar jaar een geweldige groei heeft doorgemaakt. Het is een site die vooroploopt in de ontsluiting van veelal onbekende muziek en daardoor bijdraagt aan de verrijking van het culturele klimaat. En dat alles los van commerciële belangen. Het mag zuur zijn voor uitgevers e.d. maar ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is: een vrij verkeer van cultureel erfgoed, van gisteren en vandaag. Het voelt goed om daaraan bij te dragen.
Reply
Like

Jan
Golden Member
Jan
Golden Member

25 Jun 2012, 16:11 #4

Ik kan alleen zegen dat ik het een reële gedachte vind.
De organist die ik heb opgevolgd was een oude schoolmeester. Ik kreeg van hem al zijn muziekboeken want zijn kinderen zouden er toch niets mee doen. Daar zaten heel aardige boeken bij. De rest heb ik weggegeven aan het Harmonium museum.
Ik kreeg ook een grote map vol eigen geschreven koormuziek. Honderden bladen huisvlijt met getekende notenbalken barstensvol fouten. Het ene panis angelicus na het andere tantum ergo.
"Hier kan het koor nog jaaaaren mee vooruit": zei hij.

Ik heb het nooit gezegd maar de map heb ik slechts bewaard als een soort aandenken aan dit soort mensen.

Kent het IMSLP ook een ballotage commissie?

Ik moet overigens wel zeggen dat veel bladmuziek op het IMSLP met een te kleine resolutie is ingescand. De print is dan erg onduidelijk.
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

25 Jun 2012, 21:05 #5

De huisvlijt op IMSLP valt voor zover ik het kan zien nogal mee.
Maar dat komt ook omdat de verhouding tussen oude (public domain) muziek en nieuwe composities erg in het voordeel van de eerste categorie uitvalt. En er is ook de barrière van de techniek. In het geval van de componerende schoolmeester zou eerst al zijn muziek in computerschrift omgezet moeten worden. Wie heeft daar tijd voor en zin in?

Of IMSLP een ballotagecommissie heeft, weet ik eerlijk gezegd niet. Wel heb ik gemerkt dat redacteurs je inzendingen heel nauwgezet bekijken en fouten in titels en beschrijvingen verbeteren, tot de hoofdletter versus kleine letter toe. Dat pleit uiteraaard voor de serieuze aanpak van de site. Met een ongeordend zooitje bladmuziek is niemand gebaat.

In de "moderne" categorie kom je overigens wel bizarre dingen tegen. Ik kwam bijvoorbeeld gisteren een relatief jonge componist tegen, die zo'n 40 symfonieën op IMSLP had staan. Een moderne Haydn? Maar bij een steekproef blijkt dat zijn muziek uitgaat van een uitermate belegen, ouderwets en kinderlijk classicistisch idioom - kansloos bij ieder willekeurig orkest. Even kansloos als ondergetekende met z'n bescheiden 6 symfonieën, maar dat terzijde... (ik ben wel zo onbescheiden om op te merken dat mijn zestal iets anders te melden heeft dan opgewarmde Mozart - wie het wil controleren: de nrs. 4, 5 en 6 staan op IMSLP!)

Moderne componisten hebben volgens mij nog sterk het idee dat met de verkoop van bladmuziek nog iets te verdienen valt. Maar het is zoals met cd's en DVD's: de markt is door de techniek ingehaald. Het kopieer-apparaat is sowieso de doodsteek voor de bladmuziekhandel geweest en met het legale alternatief van IMSLP (dat overigens sterk de nadruk legt op legaliteit, en terecht) is het einde helemaal zoek. Wie gaat er nog 40 euro voor een Peters-bandje (de uitgever, niet de componist... ;-)) neerleggen als de muziek ook legaal gratis te downloaden is? Zuur voor de uitgevers, maar een zegen voor de muziekwereld. Zo zie ik het.

En juist moderne componisten, met een eigen, vaak voor leken ontoegankelijk idioom zouden zich veel meer moeten toeleggen op de verspreiding van hun muziek, niet zozeer op het "beschermen" ervan door allerlei copyright-regeltjes. Ik zie bij mijn collega's nog teveel een houding van "mijn muziek is waardevol, dus wie het wil hebben betaalt de volle mep." of "als ik het vrijgeef, kan ik niet meer controleren wat ermee gebeurt." Is dat dan zo belangrijk? Muziek is een levend medium. Bach bewerkte concerten van Vivaldi. Tegenwoordig krijg je een rechtzaak aan je broek als je zoiets probeert.

Maar diezelfde collega's leven vaak van een uitkering, en voeren die drie concertjes per jaar met 15 man publiek op als legitimering van hun "kunstenaarsbestaan". Geef dan iets terug aan de maatschappij en blijf niet als een moederkloek op je muziek zitten!
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

09 Aug 2012, 16:50 #6

Topic bump!

Gisteren kreeg ik een emailtje van de duitse organist Michael Schopen: hij had mijn Partita op "Jesu Meine Freude" op IMSLP gevonden, en er een Hauptwerk-opname van gemaakt. Klinkt voortreffelijk! (Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.)

Opname en bladmuziek zijn hier te vinden:
http://imslp.org/wiki/6_Organ_Pieces,_O ... rs,_Rob%29
Reply
Like

Peter van Dijk
Advanced Member
Peter van Dijk
Advanced Member

09 Aug 2012, 17:30 #7

Mooi gedaan! Ik geloof dat ik trouwens ook maar eens serieus Hauptwerk moet gaan overwegen, want dat klinkt toch beter als mijn Johannus. Niet dat ik dat al niet wist trouwens... Maar on-topic: lijkt me best een eer als je muziek niet onverdienstelijk wordt gebruikt!
Reply
Like

Jan
Golden Member
Jan
Golden Member

10 Aug 2012, 19:48 #8

Rob Peters @ Thu 9 Aug 2012, 17:50 wrote: (Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.)

Goedenavond dames en heren, we hebben vanavond een wel heel bijzondere tafel, we hebben goud en zilver aan tafel en we hebben Rob Peters,... zegt u die naam iets? Rob is kerkmusicus en heeft een GE-WEL-DI-GE partita over de koraal 'Jesu meine Freude' gemaakt. Nu zult u zeggen: Wat heeft dat met sport te maken ? Wel .. kerkmuziek heeft te maken met religie en veel sporters zijn HE-LE-MAAL gek van religie, want hebben we Usaine vandaag al gezien? Hier zien we Usiane Bolt voor de start. En wat doet Usiane ? Kijk naar het filmpje.. dit is de start van de 100 meter.. daar staat Usaine.. en Usiane maakt een beweging die men in kerkelijke kringen een kruisteken noemt...EN... hij wijst naar boven. Dankuwel Usiane.
Nu zijn WIJ van de NOS nuchtere mensen. Geloven in iets wat we niet kunnen zien vinden we raar, daar doen WE niet aan. Maar sporters, dames en heren, zijn gekke mensen en die geloven wel. Nu zijn er meer gekke mensen in deze wereld. De duitse organist Michael Schopen bijvoorbeeld: hij had de partita op "Jesu Meine Freude" op IMSLP gevonden, en er een Hauptwerk-opname van gemaakt.. En na de break gaat Rob Petes u vertellen wat hij van deze opname vindt.. we gaan eerst even boodschappen doen, blijf vooral kijken want het wordt een geweldige avond.
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

10 Aug 2012, 20:31 #9

LOL. Ik las het echt in de stem van de Mart!
Reply
Like

Jan
Golden Member
Jan
Golden Member

11 Aug 2012, 07:28 #10

:D Mart Smeets ligt onder vuur de laatste tijd maar hij is ook wel erg voorspelbaar geworden.

Maar klopt de uitvoering van Michael Schopen een beetje met de gedachte waarin je het stuk had geschreven? Qua tempo, registratie en articulatie.
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

11 Aug 2012, 18:25 #11

Komt aardig in de buurt, Jan. De articulatie had iets puntiger gemogen, iets meer barok, maar dat is een persoonlijke kwestie. Tempi zijn prima.
De registraties klinken avontuurlijk, en dat is prima. Ik moet daarbij denken aan een conservatorium-symposium over Sweelinck met Peter van Dijk. Toen we stukken voorspeelden kozen we allemaal vrij voorspelbare, traditionele registraties. Maar in Sweelinck's tijd was e.a. nog niet gestandaardiseerd, en werden beslist ook exotische combinaties zoals bv. 4' + 2 2/3' getrokken. En als dat bij Sweelinck mag, kan dat in moderne muziek zeker.
Reply
Like

Pim Godschalk
Advanced Member
Pim Godschalk
Advanced Member

12 Aug 2012, 18:34 #12

Heel aardig Rob, dat die organist het jou laat weten. Zal een aardige kerel zijn. Ik ga het zo eens luisteren.

Mooie tekst onder Mart's foto, het is idd heel herkenbaar :-)
Reply
Like

Pim Godschalk
Advanced Member
Pim Godschalk
Advanced Member

12 Aug 2012, 18:39 #13

Trouwens, plannen om ooit eens zelf je eigen stukken op te nemen? Best interessant om te horen hoe je het zelf zou spelen!
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

28 Aug 2012, 12:01 #14

Update! 4 kleine nieuwe orgelstukjes:

1. De bewerking van Regina Caeli, hier al eerder gepost
2 en 3. Twee korte bewerkingen van Psalm 25. Het betreft onvoltooide schetsen voor de grote fantasie over deze psalm, die ik voor de VOGG-psalmbundel schreef, in 2003. Ik kwam ze recentelijk tegen en besloot ze te voltooien.
4. Een Magnificat-fuga, met een knipoog naar Pachelbel.
Pim Godschalk @ Sun 12 Aug 2012, 18:39 wrote: Trouwens, plannen om ooit eens zelf je eigen stukken op te nemen? Best interessant om te horen hoe je het zelf zou spelen!
Er staat een integrale opname van mijn "Fantaisie Symphonique" op IMSLP:
http://imslp.org/wiki/Fantaisie_Symphon ... rs,_Rob%29

Het betreft een live-opname van een concert 3 jaar geleden.
Ik heb nog wat andere opnames liggen, ouder spul, moet eens kijken of het de moeite waard is om om IMSLP te zetten.
Reply
Like

Rob Peters
Advanced Member
Rob Peters
Advanced Member

23 Oct 2012, 13:20 #15

3 nieuwe composities op IMSLP, zoals altijd gratis te downloaden en voor niet-commerciele doelen te gebruiken.

- Een hommage aan mijn leraar Bram Beekman, ter gelegenheid van zijn afscheid van het Tilburgs conservatorium. Gerben Mourik en Wouter van der Wilt voerden het afgelopen zaterdag bij een feestelijk concert in Oosterhout uit.
Twee organisten, zegt u? Inderdaad, het stukje is voor orgel vierhandig.

- "Marche des Croisés" (Mars van de Kruisridders) is een gestileerde mars in modern/frans romantische stijl. Ik schreef het stuk in eerste aanleg in 2005, maar reviseerde het onlangs geheel en voltooide het.
Het middendeel citeert de melodie van Walther von der Vogelweide's "Palästinalied".

Deze beide stukken zijn respectievelijk nr. 5 en 6 in deze collectie van 6 orgelstukken:

Last, not least: mijn Vierde Orgelsonate. Mijn grootste en meest ambitieuze compositie voor orgel tot nu toe, met een tijdsduur van ongeveer een half uur. Twee grote hoekdelen in een complexe contrapuntische stijl omsluiten een kort scherzo-achtig intermezzo.

http://imslp.org/wiki/Organ_Sonata_No.4 ... rs,_Rob%29

Wie durft het aan? ;)
Reply
Like