Lagquiz på nett

Om Norgescupen i quiz, samt pubquizer og andre quizer landet og verden rundt

Lagquiz på nett

Aadnevik

15 Oct 2017, 12:38 #1

Bakgrunn
Mens det kryr av individuelle quizer, har lenge savnet lagquizer med høyere vanskelighetsnivå enn det man vanligvis finner på pubquizer.  Det har jeg tenkt å gjøre noe med. Jeg har laget en lagquiz på rundt 100 spørsmål som jeg har tenkt å kjøre på nett. Håpet er at dette kan bli en tradisjon.

Opplegget
Spørsmålene er laget i Google Docs og laget får en tilgang til en side der de innenfor en tidsfrist må svare på de 100 spørsmålene. Folk svarer sammen på nett. Det spiller derfor ingen rolle om du holder til i Ulsteinvik eller Berlin, så lenge du har nettilgang.

Hvem kan være med?
Alle som betaler deltakeravgiften på kroner 50.

Lagene
Det ville ha vært mulig at folk slo seg sammen og dannet lag, men jeg har tenkt å plassere sammen lag basert på rating slik at alle lagene blir omtrent like sterke. Jeg ser for meg fem stykker på hvert lag.

Vanskelighetsgrad
Siden lagene er presumtivt like gode, er det ikke behov for å ha mange lette spørsmål for at alle skal få en del poeng og en del veldig vanskelige så de gode skal få brynt seg litt. De aller fleste spørsmålene vil derfor ha vanskelighetsgrad 6,7 eller 8. Jeg har prøvd å lage en del spørsmål som krever tenking og samarbeid.

Tid
Jeg ser for meg to timer på rundt 100 spørsmål.

Påmelding
Registrer deg her. Fyll ut navn, e-postadresse og telefon. Det kan være det går uten, men for sikkerhets skyld ville det være fint om alle registrerte seg med gmail-adresse.

Når
Påmeldingsfrist: innen tirsdag 31. oktober. Få dager etter sender jeg ut beskjed om hvordan lagene blir. For hvert lag angir jeg en person som vil være kontaktperson og ansvarlig for å finne et egnet tidspunkt. Quizen blir arrangert en gang i perioden fom 16. november tom 30.november

Resultater
Resultater og quizen vil bli lagt ut i etterkant.

Evaluering
Jeg kommer til å lage et evalueringsskjema som jeg sender ut i etterkant.

Eksempel
Finner du her: https://docs.google.com/document/d/1S0X ... sp=sharing

Ytterligere detaljer
Kommer etter hvert.
Last edited by Aadnevik on 16 Oct 2017, 15:12, edited 3 times in total.
Reply

Jon Inge

15 Oct 2017, 19:58 #2

Glimrende tiltak!
Reply

vandahl

16 Oct 2017, 07:54 #3

Veldig bra. Det burde kanskje gå an å lage en interim ranking basert på stillingen i Norgescupen, sammenslått med fjorårsresultatet, samt de individuelle resultatene fra VM, EM og NM.  Den vil jo ikke bli særlig nøyaktig, men kan gi en pekepinn. Uansett burde vi tenke ut noe, hvis vi skal ha en ranking, kan den ikke baseres på at én person må gjøre en jevnlig jobb (ref Knuts ranking), som etter hvert blir uoverkommelig når det har gått for lang tid uten oppdatering.
Reply

Aadnevik

16 Oct 2017, 08:44 #4

For formålet mitt, er det ikke veldig viktig at rankingen er helt riktig. Målet er bare å få noenlunde like lag. Spørsmålene mine er relativt lite norske. I tillegg er vanskelighetsgraden vesentlig høyere enn i Norgescupen. Hvis det ikke er noen oppdaterte ratinger, bruker jeg siste års VM som utgangspunkt og plasserer inn de som ikke var med basert på tidlige resultatet i Norway Open, EM eller VM (eller Norgescupen).
Reply

insala

16 Oct 2017, 11:06 #5

Veldig bra! Dette blir jeg gjerne med på. 

Til opptil flere i denne tråden: Jeg skal svare på mailene deres som snarest :)
Reply

Jon Inge

16 Oct 2017, 13:15 #6

Det finnes nok ingen oppdatert ranking, nei. Jeg har i lengre tid tenkt å spørre Knut om forbundet kunne overta rankingjobben. Tror ikke det er en altfor stor jobb å få oppdatert den. Jeg burde greie det i løpet av ei helg, i alle fall! Inntil videre er det nok greiest å gjøre en skjønnsmessig vurdering ut fra mesterskapsresultater o.l.
Reply

Aadnevik

16 Oct 2017, 14:06 #7

Etter å ha tenkt meg om vil jeg ikke stresse dette. Jeg legger opp til påmeldingsfristen går ut i slutten av måneden, at lagene er ferdig satt opp i begynnelsen av november og at selve quizen arrangeres i perioden fom 16.11 tom 30.11. 
Reply

criz

16 Oct 2017, 14:38 #8

Fantastisk tiltak. Dette er jeg interessert i å være med på.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Reply

zigkill

16 Oct 2017, 19:47 #9

Interessert, og har også videresendt info til potensielle deltakere i Skien.
Reply

Skraevadottir

17 Oct 2017, 08:12 #10

Dette høres interessant ut.
Reply