wat houd eigenlijk precies een drybrush in?

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

wat houd eigenlijk precies een drybrush in?

boris bakker
boris bakker

August 6th, 2003, 9:36 pm #1

ik ben al een par jaar aan het model bouwen, maar pas sinds een halfjaar echt zal ik maar zeggen. ik heb al vaak een uitleg gelezen over een dry brush maar kon daar niet uit komen hoe je het nou precies aan pakt en hoe je het ook precies aan brengt.

graag antwoord ook in verband met een wash geven.

bedankt boris.
Share

August 6th, 2003, 11:14 pm #2

Hiermee licht je details op. Werkwijze is in de basis erg simpel. Neem een lichtere kleur dan je basiskleur (meng er 50 % wit doorheen) Dan een heel klein beetje aan je kwast, veeg er mee over een doek zo dat je het meeste kwijt bent. test het even uit op je hand, de oplichende delen worden gekleurd, de rest niet)
Dan aai je heel voorzichtig over de details die je wil laten oplichten. Denk een beetje aan een logische lichtinval. dus van boven naar beneden bijv.
Je kan steeds een lichtere kleur nemen, maar dat hangt helemaal vanjezelf (persoonlijke voorkeur) het model, de basiskleur etc etc
oefen gewoon lekker op een oud model of anders aan de onderzijde van je model, dan weet je precies wat er bdoelt wordt. zodra je strepen ziet heb je nog te verf op je penseel
Anderen hebben misschien nog betere of zinniger tips, ik heb de wijsheid absoluut niet in pacht
Bert
Like
Share

boris bakker
boris bakker

August 7th, 2003, 9:09 am #3

't klinkt gek maar deze methode gebruikte ik al alleen wist niet dat dit drybrushen hete, alleen dat van die 50% wit wist ik niet. toch nog wat wijzer geworden.

dank je wel bert.

groeten boris b.
Share

boris bakker
boris bakker

August 7th, 2003, 9:17 am #4

Hiermee licht je details op. Werkwijze is in de basis erg simpel. Neem een lichtere kleur dan je basiskleur (meng er 50 % wit doorheen) Dan een heel klein beetje aan je kwast, veeg er mee over een doek zo dat je het meeste kwijt bent. test het even uit op je hand, de oplichende delen worden gekleurd, de rest niet)
Dan aai je heel voorzichtig over de details die je wil laten oplichten. Denk een beetje aan een logische lichtinval. dus van boven naar beneden bijv.
Je kan steeds een lichtere kleur nemen, maar dat hangt helemaal vanjezelf (persoonlijke voorkeur) het model, de basiskleur etc etc
oefen gewoon lekker op een oud model of anders aan de onderzijde van je model, dan weet je precies wat er bdoelt wordt. zodra je strepen ziet heb je nog te verf op je penseel
Anderen hebben misschien nog betere of zinniger tips, ik heb de wijsheid absoluut niet in pacht
Bert
is dat je eerst je model dus glanzend moet hebben inplaats van matt. dan doe je een wash of meerdere over je model heen, dan dry brushen, en darna als alles achter de rug is (ook weatheren) weer een laag matte lak er over?

ik vraag alles maar in een x want ik geloof dat dit soort vragen vaak gestald orden en dat is ook niet altijd even boeiend voor jullie.

alvast bedankt boris bakker.
Share

August 7th, 2003, 10:06 am #5

is gladder en daarop vloeit de wash dus beter
Bert
Like
Share