WAT EN WAAROM ?

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

WAT EN WAAROM ?

April 1st, 2003, 3:22 pm #1

Heren,

Ik ben redelijk nieuw hier op het forum maar per defenitie zeer verheugd om het feit dat dit forum er is. Gezien de posts die ik heb gelezen zie ik dat ik nog veel kan leren maar helaas daar aan gekoppeld het gevoel dat ik niet zeer veel zal kunnen bijdragen. Sommige post zullen wat meer filosofisch van aard zijn i.p.v. praktische "hoe-schilder-ik-de-onderkant-van"-vragen/stellingen/antwoorden.
Maar goed...het wat en waarom...kmt ie aan :

Ik ben eigenlijk zuiver en alleen met duitse modellen '39-'45 bezig geweest en begin nu wat meer andere kanten op te gaan (T-34/85, en eventueel Vietnam '65-'72) Ik moet zeggen dat beelden van Irak me ook prikkelen, maar dit terzijde.

Wie is -qua modelbouw- hier op het forum gekoppeld aan welke oorlog en waarom ?
Like
Share

Harry Scholtmeijer
Harry Scholtmeijer

April 1st, 2003, 4:05 pm #2

Wat mij betreft: ik richt mij uitsluitend op modern spul, voornamelijk uit de golfoorlog in 1991. De reden hiervoor is vrij simpel: dit is voor mij het eerste, grote conflict dat ik ook bewust heb "meegemaakt", op TV uiteraard.
Daarnaast heb ik een interesse in de Vietnam oorlog, dit vanwege de TV serie Tour of Duty uit mijn jeugdtijd.
Mijn favoriete merk is wat dit alles betreft dus ook Dragon (DML), aangezien zij hier erg goede figurensets van hebben tegen een betaalbare prijs.
Ben ook wel benieuwd naar de rest, vooral naar hoeveel modern-bouwers er eigenlijk op het forum actief zijn.

Groeten,

Harry
Share

April 1st, 2003, 4:29 pm #3

dan zijn we bijna net zo oud...Ik heb die golfoorlog ook als eerst oorlog bewust meegemaakt (kranteknipsels bewaard ) en T.o.D...ik was toen denk ik 12 of zo...erg leuk. Mijn pa en de pa van mijn beste maat zijn alletwee op hunmanier met de WW2 bezig: die van hem op de brede maar diepgaande info (Churchill, Neurenberg, Hess en die van mij spaart originele Technincal Manual's over amerikaanse voertuigen gedrukt tussen '39-'45.
Mijn verslaving zou vastliggen...Ik zie die moderne oorlogvoering echt als een verlengde van de 2e W.O.
De 2e W.O. BLIJFT naar mijn idee de "eerste, echte oorlog"...ook voor modelbouw. Maar dit is slechts MIJN mening.
Like
Share

pascal bastiaens
pascal bastiaens

April 1st, 2003, 5:33 pm #4

Heren,

Ik ben redelijk nieuw hier op het forum maar per defenitie zeer verheugd om het feit dat dit forum er is. Gezien de posts die ik heb gelezen zie ik dat ik nog veel kan leren maar helaas daar aan gekoppeld het gevoel dat ik niet zeer veel zal kunnen bijdragen. Sommige post zullen wat meer filosofisch van aard zijn i.p.v. praktische "hoe-schilder-ik-de-onderkant-van"-vragen/stellingen/antwoorden.

Ik ben eigenlijk zuiver en alleen met duitse modellen '39-'45 bezig geweest en begin nu wat meer andere kanten op te gaan (T-34/85, en eventueel Vietnam '65-'72) Ik moet zeggen dat beelden van Irak me ook prikkelen, maar dit terzijde.

Hallo,
Ik ben iemand die eigenlijk zowat alles doet. Voor deze zomer heb ik gepland dat ik ga leren figuren schilderen, en dan enkele figuren uit de oudheid, middeleeuwen enz. ga maken. Verder heb ik nog een tachtigtal modellen in de kast liggen, van WO I tot heden. Ook enkele vl***dingen. Mijn interesse voor modelbouw is eigenlijk gegroeid uit mijn interesse voor oorlogsgeschiedenis. Begin jaren negentig raakte ik per ongeluk verzeild in Ieper, en bezocht er enkele musea, kocht enkele boeken en jaa... de verslaving was begonnen. Ik heb nu een bibliotheek van zo een 3OO boeken oorlogsgeschiedenis van alle tijdperken. Vanaf de oude grieken tot heden. Toen ik in 1998 op invaliditeit gesteld was, had ik teveel tijd om op te vullen. Ik ging een bezoekje brengen aan Bastogne en ontdekte er een modelbouwwinkel waar er totale uitverkoop was en kocht er enkele modellen tegen zeer voordelige prijzen en ja ... een nieuwe verslaving was geboren/ Ik ben nu ook aangesloten bij een club, en loop beurzen en dergelijke af op zoek naar HET model, om dat daarna bij de rest in de kast te leggen, maar ja, zo is het wel bij velen onder ons denk ik.
pascal bastiaens
Share

April 1st, 2003, 5:44 pm #5

Heren,

Ook ik (32) bent geintereseert geraakt in het bouwen van militaire voertuigen door wat er in de media te zien was van Desert Storm 91. Mijn interesse gaat uit naar (van oorsprong) Amerikaans materieel met in het bijzonder de Humvee.
Door de M113 ben ik ook langzaam richting Vietnam gegaan en softskins zijn leuk uit alle tijdvakken van WW2 tot nu.

Marcel
Like
Share

April 1st, 2003, 6:07 pm #6

Heren,

zolang het dus maar Amerikaans is

vroeger heb ik alles zo'n beetje gebouwd. vanaf m'n 6e (nu 34) begon ik met 1/72 tankies te schilderen, die mijn broer niet meer goed of leuk genoeg vond begin jaren 80 begon ik met 1/35 door een vriend van school. m'n eerste 2 tanks waren een sherman en tiger. na een stuk of 10 diorama's, vele modellen zonder ondergrond, en een "pauze" van een paar jaar wegens mijn fobie straatvrees, heb ik ongeveer 3 jaar geleden de hobby weer opgepakt, met het voornemen om het alleen bij US te houden, omdat ik deze modellen nou eenmaal mooier vind.

geschiedkundig hebben de oorlogen in Korea en Vietnam mij weten te boeien door bepaalde films, of de namen van plekken waar bepaalde slagen werden geleverd zoals "pork chop hill", "bowling alley", enz..die namen daar ging ik dan info over opzoeken, en zo ging mijn interesse in deze 2 conflicten steeds een stuk verder, en heb ik bijv. originele US medailles, schouder emblemen, ect

ik ga nu weer verder aan een tijger....ik bedoel dus een tijger schilderen op een M-46

gr,
frans.
Like
Share

April 1st, 2003, 6:20 pm #7

Heren,

tijdperk, oorlogstoneel als voorkeur. Op het moment bouw ik zowel US (vrachtwagens WW2en Vietnam) als duits (StuGs)Maar mijn verslaving is nu figuren schilderen, piloten en landmacht bij voorkeur in de 120 mm of groter. Ik zet alles in olieverf.
Heb niet alleen de Golfoorlog bewust meegemaakt, maar ergens de Vietnamwar ook (ben 40)
Maar hoezo geen zinnige bijdrage kunnen leveren aan dit forum. ook beginners kunnen goeie tips hebben en vragen kunnen prikkelend werken voor ervaren bouwers
bert
Like
Share

Niels Henkemans
Niels Henkemans

April 1st, 2003, 6:54 pm #8

Heren,

.......en dan zowel Duits als gealieerd. Vooral Normandië maar af en toe een uitstapje naar de Ardennen of Market-Garden. Ben ook aan het denken om vanaf de invasie in Sicilië te gaan bouwen, maar ik wacht daarmee maar totdat ik van de zomer monte cassino bezocht heb.
Een reden dat ik vooral "Normandië" bouw, heb ik eigenlijk niet, maar ik denk dat het vooral komt doordat het een erg belangrijke campagne is geweest en het gaat mij voor een groot deel om de geschiedenis en niet per sé om het voertuig. Bovendien is Frankrijk nog dichtbij en is het oostfront een "ver van mijn bed show" en weet ik daar ook veel minder van. Bovendien hebben ook hier in het westen hele interessante voertuigen geopereerd dus ook hier zijn genoeg mogelijkheden.

Zoals ik al zei gaat het mij voor een groot deel om de historie en dat is ook de reden dat ik nu toch nadenk om een iets moderns te bouwen, maar ik denk dat ik daar nog maar mee wacht en gewoon verder ga met mun andere modellen. De eerste golf-oorlog is trouwens wel de eerste oorlog die ik me herinner (was toen 7), maar die duurde te kort om de voertuigen echt een rol te laten spelen.

Ik hou het dus nog maar op troepen in het westen na D-Day.
Er is dus meer dan genoeg te bouwen.

Share

Bouke Veurman
Bouke Veurman

April 1st, 2003, 7:04 pm #9

Leuke vraag...

Ik bouw voornamelijk Duits in de periode van 43-45. Waarom? Eigenlijk geen idee, op de een of andere manier vindt ik deze voertuigen een stuk uitdagender en mooier? Veel cammo mogelijkheden etc.

Groeten,
Bouke
Share

Sebastian Slots
Sebastian Slots

April 1st, 2003, 7:10 pm #10

Heren,

waarom?? Ik heb erg veel gelezen over afrika en ik vind het een erg interessant slagveld, het golfde van de italianen naar de engelsen, toen naar de duitsers en daarna weer naar de engelsen.

Normandie omdat er veel dio mogelijkheden zijn.

ik heb wel een voorkeur voor de britse modellen. Zo ben ik erg gefascineerd door de Mathilda en de Churchill en de 79ste Armoured division.

mvg Sebastian
Share