Tips over te gebruiken airbrushverf voor een Badger 150 medium nozlle????

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Tips over te gebruiken airbrushverf voor een Badger 150 medium nozlle????

Eric Stabler
Eric Stabler

June 26th, 2003, 11:58 am #1

Ik ben al een tijdje niet aan het airbrushen met mijn badgertje omdat ik meer tijd kwijt ben met het mengen van wasbenzine en humbrolverf,( juiste verhouding is moeilijk te dun loopt en te dik sputtert) dan met het airbrushen zelf. Ook het schoonmaken is me een klus van jewelste. In de airbrush beschrijving staat dat ie gewoon enamel verf moet kunnen sprayen. Dat kan dus ook wel, maar ik krijg niet de mooie dunne lijntjes die in het boekje staan. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met modelmaster verf ( van Italeri??)
Alle tips en ervaringen zijn welkom. Voor de volledigheid ik heb een vrij oude compressor ( jaren 70) Kent iemand ze nog zon blauw kreng met een aparte drukmeter?
Allen bij voorbaat dank,

Groet

Eric Stabler.
Reply
Share

dirk lehaen
dirk lehaen

June 26th, 2003, 12:25 pm #2

Hoi Eric,

Ik heb pas dezelfde airbrush gekoscht met ook een medium nozzle.
Ik gebruik de acrylic verf van Tamyia die ik verdun met ruitensproeiermiddel (dat blauwe spul - isopropanol).
Verhouding is ongeveer 50/50.
Het schoonmaken is een koud kunstje als je gedenaturaliseerde alcohol gebruikt. Ik reinig de brush altijd volledig op zo'n 5-tal minuten.

Veel plezier ermee.

Dirk
Reply
Share

Eric Stabler
Eric Stabler

June 26th, 2003, 12:51 pm #3

Ik ken alleen de alcohol in mijn whiskey, waar koop je zo iets? Enne dat ruitensproeierspul is dat gewoon zo'n fles ruitensproeiervloeistof van de supermarkt?
Ik heb namelijk al eerder gehoord dat tamiya een goed resultaat opleverd. Bedankt voor de tips:-)
Groet Eric.
Reply
Share

dirk lehaen
dirk lehaen

June 26th, 2003, 1:13 pm #4

Ik koop mijn potjes bij Kruidvat of Colruyt. Zijn potjes van Hansaplast en kosten zo'n 3€ per stuk. Met zo'n potje kun je ongeveer een keer of 8 poetsen.

Ruitensproeier heb ik gekocht bij een autospeciaalzaak.

Greetz,
Dirk
Reply
Share

Eric Stabler
Eric Stabler

June 26th, 2003, 1:38 pm #5

Bij deze.
Reply
Share

Rob Plas
Rob Plas

June 26th, 2003, 2:06 pm #6

bij welke verf en verdunner je ook gebruikt het mengen, verdunnen, en achteraf schoonmaken veel tijd kost.
Airbrushen moet je dan ook nooit "effe" tussendoor willen doen, en zeker niet omdat het tijd bespaart.
Airbrushen doe je op je gemak, en dan krijg je toch mooie dingen te zien.
hth
Rob
Reply
Share

Eric Stabler
Eric Stabler

June 26th, 2003, 2:44 pm #7

Ik ben echter wel steeds op zoek naar nieuwe werkmethoden en/of materiaal keuzes. Het vervelende is dat ik enorm veel humbrolverf heb en deze dus automatisch gebruik voor mijn projecten. Ik heb daar al hele mooie resultaten mee gehaald, maar heb het ook wel eens voorelkaar gekregen om van een matt kleur een hoogglans te maken, en dat staat dus niet op zo'n tank:-). Heb jij misschien aanvullend (materiaal)tips en of ervaringen die nuttig voor mij zouden kunnen zijn. Ik zit vooral ook met het probleem dat ik met mijn badger niet die mooie dunne duitse camouflage patronen kan realiseren die dus wel in de bagderbeschrijving staan, ik vermoed dus dat dat aan de verfkeuze ligt. Het werkt nogal frustrerend als je veel kostbare tijd ( ik heb 2 kleine kinderen) in het airbrushen steekt en het lukt niet. Ik realiseer me wel dat het er allemaal bij hoort, maar soms heb je even een steuntje in de rug nodig. Ik weet dat het al vele malen op deze site moet zijn beschreven, maar ik zou er erg geholpen mee zijn. Ik print het dan even uit voor in mijn werktechnieken dossier.
Groet Eric.
Reply
Share

Eric Sikkema ( Webmaster )
Eric Sikkema ( Webmaster )

June 26th, 2003, 3:20 pm #8

Erik ,

Die fijne lijntjes spuiten gaat wel met je badger alleen moetje dan even investeren in een fine nozzle en een bijpassende naald .
Zelf heb ik ook een B150 en doe daar al mijn spuitwerk mee .
Ik heb er alle soorten verf al doorheen " gejaagd ".
Van olie verf uit de tubes ( verdund met terpentine en de speciale Talens verdunners )
Sinds dit weekend ook de Tamiya verf .
En ook Die verf van Italerie .

Ik heb er GEEN problemen mee als je maar de goede meng verhoudingen aan houd .

En zolas Rob al zei airbrushen is geen haast klus neem er je tijd voor !!!!!!

Succes

Eric

Reply
Share

Eric SIkkema
Eric SIkkema

June 26th, 2003, 3:22 pm #9

Maar ik krijg dat maar niet uit..............

ROB IS HIER DE WEBBIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!

see ya
Reply
Share

June 26th, 2003, 3:48 pm #10

Erik ,

Die fijne lijntjes spuiten gaat wel met je badger alleen moetje dan even investeren in een fine nozzle en een bijpassende naald .
Zelf heb ik ook een B150 en doe daar al mijn spuitwerk mee .
Ik heb er alle soorten verf al doorheen " gejaagd ".
Van olie verf uit de tubes ( verdund met terpentine en de speciale Talens verdunners )
Sinds dit weekend ook de Tamiya verf .
En ook Die verf van Italerie .

Ik heb er GEEN problemen mee als je maar de goede meng verhoudingen aan houd .

En zolas Rob al zei airbrushen is geen haast klus neem er je tijd voor !!!!!!

Succes

Eric
das een nadeel van automatisch aanvullen als je meerder namen gebruikt
Bert
Reply
Like
Share