Tamiyaverf+Airbrush = vraagje.

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Tamiyaverf+Airbrush = vraagje.

Eric Stabler
Eric Stabler

June 27th, 2003, 9:07 am #1

Ik ben om na de reacties op mijn vorige bericht en ga lekker veel Tamiyaverf kopen. Ik heb alleen even 2 vraagjes. Kun je het zo uit de brush op je model spuiten of moet je de tank eerst primen, en zo ja waarmee dan? ( kan dit bv met Humbrol) en hoe lang blijft Tamiyaverf goed?.
Ik heb nog een paar potjes in de kast staan van ongeveer 1 a 2 jaar geleden, t'ís nog vloeibaar maar zit er een risico aan om zulke oude verf te gebruiken.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Eric.
Reply
Share

Jakko Westerbeke
Jakko Westerbeke

June 27th, 2003, 10:35 am #2

Ik heb nog nooit een grondlaag op het model aan moeten brengen om Tamiya-verf goed te laten hechten; alleen op modellen met veel resin of verschillende materialen wil ik dit nog wel eens doen, waarvoor ik dan meestal een spuitbus grondverf gebruik. Maar over het algemeen gesproken kun je Tamiya-verf (mits verdund, natuurlijk) zo gebruiken. Ook oudere verf is volgens mij geen probleem; ik heb een aantal kleuren die ik weinig gebruikt en dus al jaren oud zijn (de oudste is denk ik een potje Smoke dat ik al meer dan 10 jaar geleden gekocht heb) en het verft allemaal nog lekker.

Waar je wel op moet letten, is dat deze verf lichter wordt als je hem sterk verdund. Bij normale airbrush-verdunning zul je daar nog geen of weinig last van hebben, maar als je een wash maakt uit Tamiya-acrylverf plus water, dan is er grote kans dat je dit fenomeen tegen zult komen. Roodbruin kan bijvoorbeeld donker-beige worden, en ik heb het ook al eens gehad dat ik donkergroen wilde gebruiken als wash op een figuur, als snelle manier om schaduwen op een middelgroen uniform aan te brengen, en dan uiteindelijk schaduwen had die net iets lichter waren dan de basiskleur...
Reply
Share

Eric Stabler
Eric Stabler

June 27th, 2003, 11:04 am #3

Bij deze bedankt, ik ga dit weekend even bezig met TAMIYAverf in de spuit, ik ben benieuwd naar het verschil met HUMBROL.
Reply
Share