Sherman M4 Early vraagje.....

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Sherman M4 Early vraagje.....

Reinoud Middag
Reinoud Middag

August 5th, 2003, 11:33 am #1

Hallo Mensen,

Gister stond ik op m'n werk in de doos van een Sherman M4 Early(Tamiya 35190) te kijken en toen zag ik in de beschrijving iets wat ik nog niet kende. Je kunt de voorkant namelijk op twee manieren uitvoeren:

1. een massief stuk, rond en 'glad' afgewerkt
2. een stuk met 2 stalen banden

Wat is het verschil? Wat was de voorkeur van het een boven het ander? Was het een vroege/late uitvoering?

Ik wil graag een Early-version gaan bouwen, maar voordat ik eraan begin zou ik graag willen weten hoe het zit.
Kan iemand helpen??

B.v.D.

Reinoud.
Reply
Share

Ronald Kok
Ronald Kok

August 5th, 2003, 1:27 pm #2

Is de driedelige neus voor vroege uitvoering, en staat ook erg cool op een Sherman

Ronald
Reply
Share

bert lindeboom
bert lindeboom

August 5th, 2003, 3:50 pm #3

Hallo Mensen,

Gister stond ik op m'n werk in de doos van een Sherman M4 Early(Tamiya 35190) te kijken en toen zag ik in de beschrijving iets wat ik nog niet kende. Je kunt de voorkant namelijk op twee manieren uitvoeren:

1. een massief stuk, rond en 'glad' afgewerkt
2. een stuk met 2 stalen banden

Wat is het verschil? Wat was de voorkeur van het een boven het ander? Was het een vroege/late uitvoering?

Ik wil graag een Early-version gaan bouwen, maar voordat ik eraan begin zou ik graag willen weten hoe het zit.
Kan iemand helpen??

B.v.D.

Reinoud.
de voorkant met de twee banden is de eerste uitvoering van de versnellingsbak voor de sherman en werd ook al gebruikt op de M3 lee/grantde banden waar jij het over hebt zijn de bevestigingskragen omdat deze versnellingsbak uit drie afzonderlijke delen bestaat.Het naadje wat erop zit moet je dus ook niet gladvijlen.Om minder aangrijpingspunten voor granaten te krijgen werden de volgende uitvoeringen gegoten.De eerste uitvoering was nagenoeg rond en zit b.v. bij de M10 van AFV-club,de latere is die zoals die van tamiya.Als je het interieur setje van verlinden erbij koopt zul je de driedelige neus moeten gebruiken omdat de versnellings bak die erbij zit ook driedelig is.Maar in principe kunnen ze alle twee.Het is echter wel zo dat aan de ene twee sleepogen per kant zitten en de andere een,en dat was aan de achterkant dan ook zo.Tamiya's achterkant heeft er maar een per kant.

groeten,bert
Reply
Share

bert lindeboom
bert lindeboom

August 5th, 2003, 6:04 pm #4

de reden dat er twee neuzen in de tamiya-kit zitten is omdat ze raampjes van hun oude kit hebben gebruikt waar het gegoten model in zat.Eigenlijk kun je dus een early en een late mid-production maken,hoewel de bogies voor een M4 eigenlijk van het verkeerde type zijn,namelijk licht omhoog lopende return-rollers-armpjes,terwijl een early rechte returnroller-armpjes zou hebben.Wil je een accurate early-prod. bouwen dan gebruik je de driedelige neus en bogies van afv-club.De late-prod M4 was van het z.g. hybrid model.dwz gelaste romp met gegoten voorkant en meestal het late type bogies.
groeten,bert
Reply
Share