SDKFZ 250/10 in poolse dienst....

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

SDKFZ 250/10 in poolse dienst....

Robert Blokker
Robert Blokker

May 13th, 2003, 6:07 pm #1

Ola Iedereen

Ik heb een vraagje. Ik ben op dit moment de SDKFZ 250/10 met 37mm PAK aan het maken maar ik ben er een aan het maken die in dienst was van het poolse 1e leger. Het gaat om dit voertuig:

Nou is mijn vraag: op de tekening staat Germany 45 het bovenschrift van de foto zegt polen 45. Weet iemand meer te vertellen over dit voertuig en waar het allemaal geweest is. Ik vindt vooral de foto erg interessant omdat dat misschien iets is om te gebruiken als basis met een muur erbij.

Iedereen die hier wat over te vertellen heeft ik zou het graag horen

bij voorbaat dank
Reply
Share

Jochem Kleerebezem
Jochem Kleerebezem

May 13th, 2003, 6:19 pm #2

Hoi robert,

Ik heb de foto ook in een boek staan, ik kijk het even na en dan tik ik hier wel wat er bij mij bijstaat.

In ieder geval is het een heel leuk idee om er een poolse 250 van te maken.

Groeten

Jochem
Reply
Share

Jochem Kleerebezem
Jochem Kleerebezem

May 14th, 2003, 11:58 am #3

Reply
Share

Robert Blokker
Robert Blokker

May 14th, 2003, 12:51 pm #4

moeten afgaan van wat er op de foto te zien is..
Het zal wel een soort fabriek zijn of zo.

Misschien is dit een theorie... De polen hebben samen gevochten met het Engelse leger. De Engelsen zaten volgens mij in de omgeving van het Ruhr. Zou dit een voertuig kunnen zijn dat bij of in het Ruhr gebied is buitgemaakt?? Klinkt dit aannemelijk????

By the way nog bedankt voor de moeite van het opzoeken Jochem

Greetz Robert
Reply
Share

Jochem Kleerebezem
Jochem Kleerebezem

May 14th, 2003, 3:05 pm #5

Hoi Robert,

Het teken op de zijkant van de halftrack is dat van een Pools wapen (als in familiewapen). Op buitgemaakte Hetzers vond je dit teken ook. Deze reden in Warsaw rond tijdens de opstand aldaar aan het einde van 44 (augustus precies dacht ik).

Ik durf dan ook wel m'n geld te zetten op het idee dat deze halftrack daar dus ook rondreed.

Hoop dat dit je helpt

Jochem
Reply
Share

May 14th, 2003, 4:01 pm #6

op 250 is zegmaar het "wapen"van Polen. Er is een heel bekende foto uit 1939 dat Duitse troepen samen met douane personeel de slagboom tussen Polen/Duitsland aan het afbreken zijn. Daar zie je ook heel duidelijk dit teken!!!

Het Poolse "leger"in Warschau wou haar eigen stad bevrijden van de Duitse heerschappij (want men had alwel in de gaten dat de Russen de controle wel eens zouden kunnen gaan overnemen)en daar zaten de Polen niet op te wachten en zodoende dat ze op 1 augustus 1944 de aanval kozen.

Ze maakten veel gebruik van Duits materieel dat ze hadden buitgemaakt (maar ja je moet je wel kunnen onderscheiden) dus gebruikten ze hun "wapen".

Ik meen dat dit teken ook door het Poolse leger werd gebruikt dat in Engeland zat en deel heeft genomen aan de bevrijding van West Europa.

Hopelijk nog meer duidelijkheid gebracht.

jw
Reply
Like
Share

Theo N. Braat
Theo N. Braat

May 14th, 2003, 6:47 pm #7

moeten afgaan van wat er op de foto te zien is..
Het zal wel een soort fabriek zijn of zo.

Misschien is dit een theorie... De polen hebben samen gevochten met het Engelse leger. De Engelsen zaten volgens mij in de omgeving van het Ruhr. Zou dit een voertuig kunnen zijn dat bij of in het Ruhr gebied is buitgemaakt?? Klinkt dit aannemelijk????

By the way nog bedankt voor de moeite van het opzoeken Jochem

Greetz Robert
Deze buitgemaakte SdKfz 250/10 werd inderdaad door Poolse strijdkrachten gebruikt, echter niet aan het westelijk front maar in het oosten. Dit kan je al zien aan de uniformen van de bemanning: Sovjet uniform en ['pilotka'] kwartiermuts en Poolse 'czapka' veldmuts [met stofbril].
Volgens Steve Zaloga's 'Eastern Front' en Marius Skotnicki's 'Vehicles of the Polish Armed Forces Eastern Front 1943-1945' deed de 250/10 in maart-april 1945 bij het Poolse 13e Regiment Gemechaniseerde Artillerie dienst als verkenningsvoertuig, dat toen in Pommeren opereerde.

Jan-Willem, de poolse adelaar werd in het westen niet op voertuigen gebruikt, alleen op de baret.

HTH
Theo
Reply
Share

Timo Worst
Timo Worst

May 14th, 2003, 7:02 pm #8

Formatie van het 1ste Poolse Leger vond plaats nabij Zytomierz in de Sovjet-Unie in 1943 en bestond uit personeel van het 1ste Poolse Legerkorps en Poolse vluchtelingen. Nadat de eenheid in 1944 de Bug overgestoken was, voegde het Volksleger (Armia Ludowa) zich bij hen en kreeg het de naam "Poolse Volksleger" (Ludowe Wojsko Polskie). Als onderdeel van het Rode Leger nam het deel aan de bevrijding van Polen en bereikte Warschau op 17 januari 1945. Het eindigde de oorlog in Berlijn.

Het 13de gemechaniseerde Artillerie Regiment maakte gebruik van de SU-76 / SU-76M, de SU-85 en later de ISU-152, plus een behoorlijk aantal buitgemaakte Duitse voertuigen.
Reply
Share

Robert Blokker
Robert Blokker

May 14th, 2003, 10:06 pm #9

De foto is niet in het westen (berlijn, Ruhr) gemaakt maar eerder meer richting het oosten... Pommeren warschau..... Dus in principe zit ik met warschau wel snor..
Er komt verder geen crew in te staan maar alleen het voertuig op een lief en passend plaatje. Ik denk dat ik een improvisatie maak van het gebouw op de achtergrond met een heleboel puin er om heen en dat warschau uiteindelijk de setting word... Ik moet op zoek naar een pools straatnaambord mmmmhhh.

Jongens mag ik jullie hartelijk danken voor de informatie die jullie mij verschaft hebben.

Greetz Robert
Reply
Share

Almer Regter
Almer Regter

May 14th, 2003, 10:31 pm #10

Ola Iedereen

Ik heb een vraagje. Ik ben op dit moment de SDKFZ 250/10 met 37mm PAK aan het maken maar ik ben er een aan het maken die in dienst was van het poolse 1e leger. Het gaat om dit voertuig:

Nou is mijn vraag: op de tekening staat Germany 45 het bovenschrift van de foto zegt polen 45. Weet iemand meer te vertellen over dit voertuig en waar het allemaal geweest is. Ik vindt vooral de foto erg interessant omdat dat misschien iets is om te gebruiken als basis met een muur erbij.

Iedereen die hier wat over te vertellen heeft ik zou het graag horen

bij voorbaat dank
Hallo Robert,
Zo te zien heb je een scan gemaakt van twee plaatjes uit een boekje van Intech over Poolse voertuigen.

De 250/10 heeft dienstgedaan (volgens het Poolse bijschrift) in het 13e gemechaniseerde artillerie regiment van het 1e Poolse Leger. Deze 250 was in dienst van van maart tot mei 1945 in Polen en Duitsland.

Nog een opmerking over de adelaar op de zijkant. Dit is de Poolse nationale adelaar. Dit embleem werd alleen gebruikt door het Poolse verzetsleger (Armija Krajowa (let niet op de spelling) ofwel AK) en de Poolse eenheden onder Russisch bevel. Maar van Stalin mocht er natuurlijk geen kroon op de adelaar staan. Dat zou namelijk verwijzen naar het vooroorlogse onafhankelijke Polen. En koningen en communisten gaan sowieso niet samen.

Daar kun je dus aan zien of een voertuig in een door Rusland gesteunde eenheid dienst deed. Vergelijk je gescande foto maar met de foto nr. 1 op diezelfde bladzijde van een 251 tijdens de opstand in Warschau. Die heeft namelijk wel een kroontje op de adelaar. Ik heb helaas geen scanner zodat ik niet kan laten zien wat ik bedoel.

Zoals Theo al schreef werd de adelaar niet op Poolse voertuigen gebruikt in het westen.

Groeten en succes met bouwen,
Almer Regter
Reply
Share