Schilderen van Vallejo verf...

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Schilderen van Vallejo verf...

Hugo Luyten
Hugo Luyten

January 29th, 2003, 10:59 pm #1

Hoi allemaal,
omdat vanavond de kamer compleet gevuld was met kakelende dames, heb ik mijn toevlucht gezocht naar mijn hobby/spuitkamertje op zolder om met mijn pas aangeschafte Vallejo (Model Color) verf wat te gaan experimenteren.
In tegenstelling tot het airbrushen (wat een prachtig resultaat opleverde), wilde het niet zo lukken met het penseelwerk. Ik heb de verf met gedest.water verdund (in diverse gradaties t.w. 1:1, 1:2 en 1:3) om het effect hiervan te kunnen zien, maar ik kreeg geen egaal dekkende verflaag. Ik heb ronde Rotmarter penselen 0-1-2 en platte penselen (ook rotmarter) 2-3 gebruikt. De bedoeling was om een ietsje stevige basislaag te schilderen, maar telkens als ik het penseel van het oppervlak haalde, bleef er op die plek te veel verf achter.
Ik heb de handleiding op hun site reeds geraadpleegd, maar ben er nog niet wijzer van geworden.
Iemand een suggestie hoe ik met penseel een egale laag kan aanbrengen? Of zit er te veel verdunde verf aan het penseel waardoor ie op het laatst te veel verf op het oppervlak dropt?

Alvast bedankt en de groeten,
Hugo
Reply
Share

January 29th, 2003, 11:57 pm #2

Hi Hugo,

Als ik iets met de kwast doe met vallejo (en dat is niet veel) dan verdun ik dat niet en heb dus ook geen problemen.

De enigste keer dat ik het verdun en dat is voor chipping heb ik ook geen problemen opgemerkt, maar dat zal wel liggen aan de hoeveelheid verf die je dan gebruikt.

Mischien dat kunstof kwasten helpen Hugo?

Ronald Kok
The Netherlands

The Recovery Site
http://home.wanadoo.nl/ronkok
Reply
Like
Share

Patrick van Veenendaal
Patrick van Veenendaal

January 30th, 2003, 8:10 am #3

Hoi allemaal,
omdat vanavond de kamer compleet gevuld was met kakelende dames, heb ik mijn toevlucht gezocht naar mijn hobby/spuitkamertje op zolder om met mijn pas aangeschafte Vallejo (Model Color) verf wat te gaan experimenteren.
In tegenstelling tot het airbrushen (wat een prachtig resultaat opleverde), wilde het niet zo lukken met het penseelwerk. Ik heb de verf met gedest.water verdund (in diverse gradaties t.w. 1:1, 1:2 en 1:3) om het effect hiervan te kunnen zien, maar ik kreeg geen egaal dekkende verflaag. Ik heb ronde Rotmarter penselen 0-1-2 en platte penselen (ook rotmarter) 2-3 gebruikt. De bedoeling was om een ietsje stevige basislaag te schilderen, maar telkens als ik het penseel van het oppervlak haalde, bleef er op die plek te veel verf achter.
Ik heb de handleiding op hun site reeds geraadpleegd, maar ben er nog niet wijzer van geworden.
Iemand een suggestie hoe ik met penseel een egale laag kan aanbrengen? Of zit er te veel verdunde verf aan het penseel waardoor ie op het laatst te veel verf op het oppervlak dropt?

Hugo
... olé, olé. Ik gebruik Vallejo zowel in mijn airbrush (ModelAir), als op de kwast (ModelColor). Ook ik verdun de verf (bijna) nooit. Ik heb ook diverse soorten penselen, maar ook dat maakt niet uit.

Het enige probleem dat ik soms heb met het aanbrengen van een egale laag is als ik in mijn enthousiasme (of stupiditeit) het te schilderen object niet heb gewassen.

Veel plezier.

Groetjes, Patrick
Reply
Share

January 30th, 2003, 9:26 am #4

Hoi allemaal,

Hugo
ik verdun Vallejo verf altijd. Ik krijg zelf alleen maar goed resultaat als ik het op die manier doe. Recent heb ik een aantal kleuren van hun airbrush verf voor gebruiken gekregen en vindt dat persoonlijk één groot drama. Heb ze dan ook maar snel weer teruggegeven!!!!.

Brushen doe ik alleen met Tamiya en figuren, chippen etc. met de fantastische Vallejo verf. Schudden voor gebruik, pipetje met gedestilleerd water erbij en druppelen maar. Inderdaad zoals omschreven op hun site.

Succes, JW
Reply
Like
Share

Hugo Luyten
Hugo Luyten

January 30th, 2003, 10:00 am #5

Hoi allemaal,

Hugo
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga ook eens proberen met kunststof penselen, en wat minder verdund, ik ben benieuwd.
En Jan Willem: Ik heb gisteravond voor het eerst (op een testsheet) deze verf gebruikt voor te airbrushen, geen ModelAir maar ModelColor, en het resultaat is verbluffend! In plaats van neerslaande plakkerige verfdeeltjes gedraagt deze verf zich zoals Humbrol.
De verf heb ik als volgt verdund: 30% verf / 70% gedest.water en een drupje afwasmiddel (voor de oppervlaktespanning).
Wat me wel opviel is dat de Vallejo verf tijdens het aanbrengen donkerder is dan als ie droog is.

Groeten, Hugo
Reply
Share

Raymond Repping
Raymond Repping

January 30th, 2003, 10:12 am #6

Hoi allemaal,

Hugo
Hi,

ik heb gisteren avond m'n flakkie van een primer laagje voorzien. Nou ben ik zo'n typische humbroll gebruiker, ik heb humbroll al gespoten met humbroll thinner, tamiya thinner, revell thinner. Maar met gewone ondinaire huishoud terpentine krijg ik vaak toch de beste dekking, zonder spatjes en overspray.

Nu wil ik Vallejo graag eens proberen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed welke kleuren ik allemaal zou moeten aanschaffen, ik doe hoofdzakelijk duits spul. kan ieman dme daar in adviseren ? Nou snap ik dat verschil van vallejo mbt airbrush en "normale" verf niet
dus het verschil tussen model`color and air color. Wat is daar nu het grootte verschil tussen.

hugo zegt net dat tie met model color geairbrushed heeft. Gaat dat beter dan die model air ???

ik lees ook vanalles over ruitenwisser vloeistof, was is daarmee aan de hand, om je spuit schoon te maken of als verdunning te gebruiken.

hmm ik weer wat veel gevraagd zie ik maar och ja... als iemand me hierin kan adviseren graag !!

thanks Raymond
Reply
Share

Marc Vooijs
Marc Vooijs

January 30th, 2003, 10:27 am #7

Hoi Raymond,

De verfsoorten met een oplosmiddel gebaseerd op ethylalcohol (Tamiya is de enige waar ik ervaring mee heb) kun je hier prima mee verdunnen. Een flesje ruitensproeier vloeistof is doorgaans goedkoper dan een flesje Tamiya verdunner. Er is echter een maar aan en dat is de kleur van de vloeistof (doorgaans blauw)en daardoor dus minder geschikt voor lichte kleuren.

Verder ben ik zelf ook erg nieuwsgierig geworden naar de Vallejo verf. Ik lees er steeds meer over en wil het ook wel eens gaan proberen.

O ja, met Humbrol heb ik hele goede ervaring als je deze met wasbenzine. ong. 70% wasbenzine, 30% verf.

Suc6 met je zoektocht en blijf experimenteren.

groeten,

Marc
Reply
Share

Hugo Luyten
Hugo Luyten

January 30th, 2003, 11:49 am #8

Hi,

ik heb gisteren avond m'n flakkie van een primer laagje voorzien. Nou ben ik zo'n typische humbroll gebruiker, ik heb humbroll al gespoten met humbroll thinner, tamiya thinner, revell thinner. Maar met gewone ondinaire huishoud terpentine krijg ik vaak toch de beste dekking, zonder spatjes en overspray.

Nu wil ik Vallejo graag eens proberen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed welke kleuren ik allemaal zou moeten aanschaffen, ik doe hoofdzakelijk duits spul. kan ieman dme daar in adviseren ? Nou snap ik dat verschil van vallejo mbt airbrush en "normale" verf niet
dus het verschil tussen model`color and air color. Wat is daar nu het grootte verschil tussen.

hugo zegt net dat tie met model color geairbrushed heeft. Gaat dat beter dan die model air ???

ik lees ook vanalles over ruitenwisser vloeistof, was is daarmee aan de hand, om je spuit schoon te maken of als verdunning te gebruiken.

hmm ik weer wat veel gevraagd zie ik maar och ja... als iemand me hierin kan adviseren graag !!

thanks Raymond
Hoi Raymond,
Tamiya verdun ik met Ethylalcohol (oftewel brandspiritus) in de verhouding 40%verf/60%thinner. De kosten zijn 1/10 van de Tamiya acrylthinner, echter voor lichtere kleuren gebruik ik de Tamiya acrylthinner (door de blauwe schijn). Het enige nadeel van de Tamiya Acrylics is dat je moet oppassen voor een korrelig verfoppervlak (doordat de verfdeeltjes al bijna droog zijn als ze op het oppervlak neerslaan).
Vallejo heeft 2 reeksen: ModelAir (speciaal en reeds verdund om te airbrushen) en ModelColor (voor met het penseel aan te brengen). Echter, de ModelColor range omvat zeel veel kleuren (ong. 200) en kunnen uitstekend gebruikt worden om te airbrushen. De te gebruiken mengverhouding is 30%verf/70%gedest.water en met een druppel afwasmiddel (Bedankt voor de tip Ton). Geen kraanwater gebruiken daar de kans bestaat dat je dan een witte waas op het verfoppervlak riskeert.
Experimenteer eens even met Vallejo, je zult versteld staan van het resultaat!
Een ander bijkomend voordeel van de Tamiya en Vallejo Acrylics is dat ze zeer snel drogen en ongevoelig zijn voor washes met Humbrolthinner!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
Hugo
Reply
Share