schilderen: het begin en het einde...

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

schilderen: het begin en het einde...

Bas Slaats
Bas Slaats

April 15th, 2003, 8:07 pm #1

Hoi iedereen,

even drie schildervraagjes....

1. het begin oftewel grondverf:

wie gebruikt welke grondverf en waarom? Of doen jullie daar niet aan? Zijn er specifieke grondverven per type verf/ondergrond?

2a het einde: vernissen

Vernissen jullie je model als jullie klaar zijn en zoja waarmee?

2b: wat vinde jullie mooier: een geheel mat afgewerkt model of de zogenaamde ei-glans. Echt staal is nooit helemaal mat, maar heeft enigszins glans. Echter door het schaaleffect....

Alvast bedankt voor ieders input. Er valt ongetwijfeld nog een hoop te ontdekken.

Bas Slaats

Share

April 15th, 2003, 9:18 pm #2

Hi Bas,

eerst maar even dit, iedereen heeft zo zijn eigen methode die hem bevalt en ook zal verdedigen

Ik zelf gebruik geen primer, zie het nut er ook niet van in en ja mijn modellen zijn egaal van kleur

Vernis??? ook daar doe ik niet aan om de simpelen reden dat er wel eens wat mis kan gaan witte uitslag grove opvlakte om maar wat te noemen, voor de bescherming van je verflaag vind ik pers. bullshit ik werk al 10 jaar zonder vernis en nooit geen problemen.

Wat de eiglans betreft dat is inderdaad wat mooier op een model, het leeft meer om het zomaar eens te zeggen.

Dit alles mijn persoonlijke manier om alles te kwasten.

Gr,

Ronald Kok

The Recovery Site
http://home.wanadoo.nl/ronkok
Like
Share

Rob Plas
Rob Plas

April 15th, 2003, 9:40 pm #3

Hoi iedereen,

wie gebruikt welke grondverf en waarom? Of doen jullie daar niet aan? Zijn er specifieke grondverven per type verf/ondergrond?

2b: wat vinde jullie mooier: een geheel mat afgewerkt model of de zogenaamde ei-glans. Echt staal is nooit helemaal mat, maar heeft enigszins glans. Echter door het schaaleffect....

Alvast bedankt voor ieders input. Er valt ongetwijfeld nog een hoop te ontdekken.

Bas Slaats
1e: Ik gebruik altijd een primer, en wel Tamiya semi gloss black. De reden: De lichtere kleuren zijn altijd enigszins transparant en dan kan je kleurverschillen krijgen tussen de verschillende ondergronden: resin, plasticplaat, koper plastic van de originele kit
Ik gebruik zwart omdat ik de zgn pre shade methode gebruik: Als je zorgvuldig alles zwart spuit en je basis kleur licht dekkend krijg je al een soort schaduwwerking en zien vergeten plekjes er ook uit als een schaduw ipv een gele plastic vlek

2E Vernis: Nee, nooit. Ik gebruik altijd Tamiya verf en werk af met washes van humbroll thinner. Heeft tot nu toe geen problemen gegeven.

3e: Satijn glans: Soms wel, soms niet, het ligt er maar net aan wat ik bouw en hoe mijn pet staat.
Moderne voertuigen doe ik meestal met een heel lichte glans, bv brits materieel, WO2 hoe ik meestal matter, zeker als het ooude verweerde verf moet zijn.
hth
Rob
Share

April 15th, 2003, 10:55 pm #4

Hoi iedereen,

Bas Slaats
hi Bas,

ik gebruik als primer tamiya surface primer gray. vanwege wat Rob al eerder vertelde, omdat je met verschillende materialen werkt, PE, resin, koper, ect, dus wil ik een basis onder mijn OD basis zeg maar....

matt vernis kan zoals Ronald zegt inderdaad heel vaak wittig uitslaan op sommige plekken, wat zeer hinderlijk is. ik doe het niet als laatste laag, maar ik gebruik het als bescherming tegen een wash! ik heb ooit de verf eraf zien komen, en daar word je niet vrolijk van er zijn nu ook humbroll matt vernis spuitbusjes verkrijgbaar wat de kans op wiite uitslag mischien minder maakt???

m'n modellen zijn matt, ik geef geen zijdeglans vernislaag, omdat ik dit nooit gedaan hebt....mischien een test voor me?

zoals Ronald al vertelde, iedereen heeft zo'n beetje z'n eigen "styl" die ga jij nu ook ontwikkelen, of verbeteren (heb ik ook pas nog gedaan:)

hth,
frans.
Like
Share

Rob Plas
Rob Plas

April 15th, 2003, 11:48 pm #5

Wit uitgeslagen vernis is een veel voorkomend probleem en kan voorkomen worden.
De oorzaak ligt in het verwerken van te koude vernis bij een te hoge luchtvochtigheid. Dan kapsel je waterdamp in, wat de witte uitslag veroorzaakt.
Je kan het voorkomen door in een droge , warme kamer te werken.
Proffesionele spuiters verwarmen hun vernis voor in de winter.
hth
Rob
Share

Raymond Repping
Raymond Repping

April 16th, 2003, 9:33 am #6

Hoi iedereen,

Bas Slaats
Ik gebruik bijna altijd wel humbroll primer, maar dat doe ik alleen als ik PE, fruil tracks, loopjes en dat soort zaken gebruik. Dus bijna altijd

Na voldoende droogtijd, (dagje) spuit ik de basis kleur met de eventuele camo daar direct over heen. Basis en camo achter elkaar.

Vernis gebruik ik nooit.

Nooit problemen met een wash gehad (loslaten van de verf eronder, maar ik gebruik altijd terpentine ipv thinner. Moet ik wel bijzeggen dat ik een model meestal een kleine week laat drogen, nadat de basis met camo erop zit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Raymond
Share

Jakko Westerbeke
Jakko Westerbeke

April 16th, 2003, 10:10 am #7

Hoi iedereen,

Bas Slaats
Grondverf gebruik ik eigenlijk alleen als ik denk dat het nodig is, zoals bijvoorbeeld als er veel resin of metalen delen op het model zitten; hiervoor neem ik meestal één of andere huis-tuin-en-keuken- of auto-grondverf, vaak wit. Anders spuit ik het model gewoon gelijk in de basiskleur die het moet hebben.

Aan vernissen heb ik nog nooit gedaan, om de eenvoudige reden dat het meer moeite kost dan ik bereid ben te spenderen Daarnaast is er dat probleem van eventuele witte vlekken, waardoor ik alleen vernis gebruik op wargame-modellen (die vaak vastgepakt worden, dus een dikke laag glansvernis plus een laag matte zijn goed als bescherming). Hiervoor gebruik ik dan ook nog eens zo'n beetje de goedkoopste vernis die er is, uit een spuitbus van de DHZ-zaak.
Share

April 16th, 2003, 11:22 am #8

Wit uitgeslagen vernis is een veel voorkomend probleem en kan voorkomen worden.
De oorzaak ligt in het verwerken van te koude vernis bij een te hoge luchtvochtigheid. Dan kapsel je waterdamp in, wat de witte uitslag veroorzaakt.
Je kan het voorkomen door in een droge , warme kamer te werken.
Proffesionele spuiters verwarmen hun vernis voor in de winter.
hth
Rob
waar de fout zit....tot voor kort wilde ik nog wel eens een model in m'n schuur spuiten. ik heb nog geen spuitcabine, en al die stank ramen opengooien in de winter is ook niet echt fijn, dus dan maar de schuur, waar ik vaak nog m'n kleuren voor spuitwerk ook had staan....dan zal 'm hier de fout inzitten.....

thx,
frans, die een spuitcabine moet gaan regelen....
Like
Share

Remco Agterberg
Remco Agterberg

April 16th, 2003, 11:35 am #9

Hoi iedereen,

Bas Slaats
Hi Bas,

Grondverf, ik gebruk het alleen als er PE of resin is gebrukt in het model. Anders never.... Ben van de Halfords Auto primer afgestapt, vond het te vet/glad... Werk nu met Tamiya primer en is tot op heden goed bevallen....

Vernis,almost always........ Zoals T. Greenland al schreef "een mat model is een dood model" en ik kan het er in vinden. Sinds ik vernis gebruik vind ik de voertuigen een heel stuk aantrekelijker... Zelf gebruk ik vernis Zijde glans van het merk Marabu. Prima spul en kost geen drop. Ook fijn voor de luchtspuit want die is binnen no-time weer schoon. Gewoon gedestileerd water gebruiken.
Is tevens eigenlijk ook het antwoord op de sub vraag...

veel succes,

gr.
Remco
Share

Bas Slaats
Bas Slaats

April 17th, 2003, 6:53 am #10

ik ga maar eens weer wat experimenteren met de diverse ideeen...

Groetjes Bas
Share