Ruitensproeiervloeistof en alcoholvraag.

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Ruitensproeiervloeistof en alcoholvraag.

Eric Stabler
Eric Stabler

June 27th, 2003, 10:53 am #1

Zo als jullie misschien wel merken aan voorgaande berichtjes ben ik bijna klaar voor een weekendje airbrushen. Ik dek mij altijd zo goed mogelijk in vandaar dat ik nog even dooremmer over de ruitensproeiervloeistof en alcohol in gebruik met Tamiya verf. Er staat op de fles nergens dat de ruitenvloeistof op basis van Isopropanol is, maar het merk is Holts en het de vloeistof blauw. Ik ga dit gebruiken voor het verdunnen van de verf.
De alcohol voor het reinigen is 97% proof ( straffe borrel). Zijn beide producten verantwoord?
Sorry voor mijn onzekere opstelling, maar ik ben een beetje onzeker over mijn nieuw te proberen materialen.
Ik heb net een mooie DUKW gekocht van Italeri en zag bij de toptoys in Hoogeveen Aztek airbrushen staan ( single action) voor 28,50 is dat duur? Ik dacht van niet.
Groetjes Eric.
Share

Rob Plas
Rob Plas

June 27th, 2003, 11:09 am #2

Ik zou eerst even contact opnemen met Airbrush Almere...
Weet je, die 30 euro voor die Aztec single action is best goedkoop, maar ik kan je nu al vertellen dat hij niet zal kunnen wat je graag wilt: mooie strakke dunne lijntjes spuiten.
Tast wat dieper in je buidel, en koop gelijk een goede...dat bespard je in ieder geval die 30 euro.

succes
Rob
Share

Eric Stabler
Eric Stabler

June 27th, 2003, 11:38 am #3

Maar volgens mij doe ik iets niet goed. Het zou toch zo moeten zijn dat als je hem indrukt de lucht vrijkomt, en als je de trekkerpal naar achteren trekt de verf pas komt? Volgens mij komt de verf bij die van mij direct al vrij. Weet je misschien ook of voorgenoemde ruitenspray okay is?
Groet Eric.
Share

Rick Hahn
Rick Hahn

June 27th, 2003, 11:52 am #4

Ik heb zelf ook een 150 M, en het klopt inderdaad dat indrukken de hoeveelheid lucht en naar achteren trekken de hoeveelheid verf regelt. Waar je wel op moet letten is dat het stelschroefje dat ervoor zorgt dat je een constante hoeveelheid verf krijgt (aan de bovenkant van je airbrush, net voor de 'trigger') helemaal naar binnen is gedraaid en dat de naald ook helemaal naar voren zit (dit kun je zien doordat de naald dan aan de voorkant een stukje uitsteekt). Over de ruitenspray weet ik verder niets, ik laat het aan andere mensen over om daar een antwoord op te geven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Rick
Share

Rob Plas
Rob Plas

June 27th, 2003, 11:53 am #5

Maar volgens mij doe ik iets niet goed. Het zou toch zo moeten zijn dat als je hem indrukt de lucht vrijkomt, en als je de trekkerpal naar achteren trekt de verf pas komt? Volgens mij komt de verf bij die van mij direct al vrij. Weet je misschien ook of voorgenoemde ruitenspray okay is?
Groet Eric.
Maar die spuit niet!
Er kunnen 3 dingen aan de hand zijn:
Of de naald zit niet goed op zijn plek en zou wat verder naar voren moeten staan zodat deze afsluit als de trekker in "rust" staat
Of de boel zit vol verf zodat hij niet afsluit, of de nozzel is beschadigd. Ik hoop dat het een van de eerste 2 is.

Wat je zou kunnen doen: op je gemak de airbrush helemaal uit elkaar halen, leg even een schone doek neer om de onderdeeltjes op uit te stallen.
Maak onderdeeltje voor onderdeeltje helemaal blinkend schoon, en vooral de naaldtip (Met de stroom mee wrijven!!) en de nozzle. Ik doe dat door een heel klein stukje papieren zakdoek in de nozzle te draaien en dan nat te maken met thinner. Dan veel heen en weer draaien en ziedaar: een boel bruingrauwe smurrie!
Zet alles weer in elkaar na afloop en doe wat proefspuitingen op papier of zo
Ik zou zowiezo eerst wat proefspuiten voor je je model onder handen neemt
Succes
Rob
Geen liefhebber van Aztec, te veel plastic....

Share

Eric Stabler
Eric Stabler

June 27th, 2003, 12:14 pm #6

Ik blijf deze site een uitkomst vinden voor problemen en vragen. Ik zal een en ander proberen.

Groeten Eric Stabler.
Share

June 27th, 2003, 3:18 pm #7

Hi,

De Badger is een goede spuit, mits je hem goed schoonmaakt natuurlijk en je naald niet verpest om hem krom te maken

Persoonlijk vind ik ook de Badger beter dan de Aztec, maar dat is door het gewicht van de Aztec qua spuiten doen ze niet echt echt onder voor mekaar.

En iderdaad er zijn beteren spuiten te koop maar de prijsen zijn ook gelijk een stuk beter

En zoals zovaak al gezegs is ga voor de dual action spuit ongeacht het merk spuit.

Gr,

Ronald

Ronald Kok
The Netherlands
-----------------------------
The Recovery Site
http://home.wanadoo.nl/ronkok
Like
Share

Jakko Westerbeke
Jakko Westerbeke

June 27th, 2003, 3:59 pm #8

Ik heb het al vaker gezegd, maar laat ik het nog maar eens herhalen: wil je een airbrush die makkelijk schoon te maken is, neem dan een Aztek. Ik heb zowel een Badger 150 als een Aztek 470, en heb die laatste voornamelijk gekocht omdat ik het schoonmaken van die Badger zo ontzettend beu raakte dat ik er tegenopzag om hem te gebruiken...

Wat het gewicht betreft, moet ik zeggen dat ik de Aztek eigenlijk lekkerder vind werken dan de zwaardere Badger, maar dit is geloof ik niet ieders bevinding
Share

June 28th, 2003, 9:39 pm #9

ik schrok zelf een beetje toen ik de verkoper de badger zag demonteren, want ik ben met dat soort dingen niet zo handig, dus koos ik ook voor de gebruiks vriendelijkheid van de aztek, maar anders was het i.d.d wel de badger geworden vanwege het zwaardere gewicht, en dus fijner in de hand liggend dan de zeer lichte aztek wat Ronald ook al beschreef....Qua spuit resultaat lijken ze mij niet voor elkaar onder te doen heb ik van gebruikers gehoord.

gr,
Frans.
Like
Share

Remco Agterberg
Remco Agterberg

June 29th, 2003, 10:39 am #10

Zo als jullie misschien wel merken aan voorgaande berichtjes ben ik bijna klaar voor een weekendje airbrushen. Ik dek mij altijd zo goed mogelijk in vandaar dat ik nog even dooremmer over de ruitensproeiervloeistof en alcohol in gebruik met Tamiya verf. Er staat op de fles nergens dat de ruitenvloeistof op basis van Isopropanol is, maar het merk is Holts en het de vloeistof blauw. Ik ga dit gebruiken voor het verdunnen van de verf.
De alcohol voor het reinigen is 97% proof ( straffe borrel). Zijn beide producten verantwoord?
Sorry voor mijn onzekere opstelling, maar ik ben een beetje onzeker over mijn nieuw te proberen materialen.
Ik heb net een mooie DUKW gekocht van Italeri en zag bij de toptoys in Hoogeveen Aztek airbrushen staan ( single action) voor 28,50 is dat duur? Ik dacht van niet.
Groetjes Eric.
zie
http://www.testors.com/catalog_item.asp?itemNbr=1637

het gaat om de Aztek A7778.

gr.
Remco
Share