quiz vraag :)

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

quiz vraag :)

March 10th, 2003, 11:38 am #1

welke US tank werd in de jaren '80 gebruikt (na niet meer actief in het leger dienst te doen) voor OPFOR (opposing forces) doeleinden? door middel van een VISMOD (visual modification) kit zag deze tank eruit als o.a een russische T-72, ect.

deze U.S tank werd weer actief in het leger gebruikt tijdens de eerste golfoorlog, en staat ook nu klaar in Koeweit.....

makkelijker kan ik het niet maken

gr,
frans.
Reply
Like
Share

Jakko Westerbeke
Jakko Westerbeke

March 10th, 2003, 11:43 am #2

Ik vermoed dat je het over de M551 Sheridan hebt, want die is voor zo'n beetje alles gebruikt als VISMOD nadat hij uit bijna het gehele Amerikaanse leger was afgevoerd...
Reply
Share

March 10th, 2003, 11:50 am #3

je ruineerd m'n quiz nee hoor, goed antwoord! hij werd voor dat programma veel gebruikt en dus vernietigd, en bewijs toch zijn nut nog steeds als recon voertuig. (is de Bradley niet goed genoeg? ik dacht dat die de opvolger was van de sheridan?)

gr,
frans.
Reply
Like
Share

Marcel Jussen
Marcel Jussen

March 10th, 2003, 3:26 pm #4

Frans,

Als het waar is dat de Sheridan weer in Koeweit staat te trappelen van ongeduld (101 Airborne?) dan is dat inderdaad opvallend te noemen. De inzet van de M551 in de vorige golfoorlog was zeer beperkt. Meer bedoeld als show-of-force want er is geen schot mee gelost.
Wat zou die dan nu weer in Koeweit doen?

PS: De Sheridan was in eerste instantie een lichte tank. De Bradley M2/M3 is daarentegen meer een infanteriegevechtsvoertuig (M2) en verkenningsvoertuig (M3). Net bepaald een geschikte vervanger van de M551A1

Groeten,
Marcel
Reply
Share

March 10th, 2003, 3:51 pm #5

is inderdaad een soort van modernere M-113 personal carrier, en de M-3 variant een recon (verkennings) tank. de sheridan was ook ontworpen als een recon tank, vandaar dat de bradley (M-3 versie) als "opvolger" werd/word beschouwd van de sheridan. of de M-3 bradley dezelfde mogenlijk heden als de sheridan (kunnen ze uit een vliegtuig laten droppen, amfibie mogenlijkheden, ect) heeft weet ik niet...al met al lijkt mij dat de sheridan veel meer kan, en beter is dan de bradley, waarom zouden ze hem anders nu nog gebruiken?

tja, waarom die nu in koeweit staat, daar kan ik alleen een persoonlijke mening over hebben. de sheridan is verhoudingsgewijs mischien sneller als bijv. de m-1 abrams, en zeker zwaarder bewapend dan de m-3 bradley. qua transport zou ik persoonlijk ook de M-551 sturen, want die lijkt me lichter dan de M-1 abrams (hoeveel lichter weet ik niet, want van de abrams weet ik niet veel!)

het enigste nadeel van de sheridan is dat 1 landmijn betekent einde voorstelling, daar waar bijv. de M-48 patton een beschadigde rupsband aan zo'n zelfde mijn overhield.....maarja, om Cruyff maar weer eens te citeren: "ieder voordeel heeft een nadeel

gr,
frans.
Reply
Like
Share

Roel van Essen
Roel van Essen

March 10th, 2003, 6:37 pm #6

Beste Frans
De M551 Sheridan werd ontworpen rond het wapensysteem Shillelagh, een 152mm kanon/raketlanceerinstallatie.
Het onderstel was afgeleid van de M113 met wat modificaties. Het kanon was in principe een lagedruk-kanon wat in eerste instantie bedoeld was om de Shillelagh-AT-raketten te verschieten. Deze waren echter nogal storingsgevoelig. (Understatement van de eeuw) Ook konden er 152mm HEAT-granaten mee verschoten worden, maar die kwamen niet verder dan 1500 meter, terwijl het systeem juist ontworpen was voor lange-afstands-pantserbestrijding. (boven de 2500 meter)
De Sheridan werd geplaatst bij 82 Airborne als "vuist" van de divisiecommandant. Hij had zodoende de beschikking over z'n eigen tanks. Toen die in de praktijk niet zo goed bleken te voldoen (storingen) werd het voertuig meer en meer gebruikt als verkenningsvoertuig. De Sheridan is (in principe) amfibisch (hij zinkt niet meteen) en kan (in principe) uit een C-130, een C141 of een C-5 uitgeworpen worden via het LAPES-systeem. (Via een kleine parachute wordt het voertuig achter uit het vrachtruim getrokken, waarna de hoofdparachute zich ontplooit en het voertuig "veilig" op de grond brengt.)
De Shillelagh was ook waar te nemen op de M60 (M60A2) maar ook dat was geen succes. De bemanningen noemden hun tank "Starwars" vanwege de vele en kwetbare electronica.

De M3 Bradley is een afgeleidde van de M2. Verkenningsvoertuig voor de Cavalerie, geen tank.
Bewapening: 25mm electrisch aangedreven Bushmaster kanon, dubbelloops Tow lanceerinstallatie en een 7,62mm M-60 mitrailleur coax aan het kanon. Bemanning:
chauffeur, schutter commandant en twee verkenners achterin, eventueel met een motorfiets.
Daar men er achter kwam dat een rupsvoertuig niet zo fijn verkende (veel lawaai, veel stof, niet echt flexibel) heeft de M3 bij de cavalerie-onderdelen veel meer de functie als 2e-lijns anti-tankvoertuig gekregen. Tanks vechten tegen tanks, "Bradley's eat BMP's for breakfast". De M3 komt bij 82 Airborne niet voor.
Zo, weer even bijgepraat m.b.t. paherk en optreden.
Groet,
Roel.
Reply
Share

March 10th, 2003, 7:12 pm #7

was vrijwel meteen bekend, al bij de test modellen (XM-551). de sheridan is ontworpen met de bedoeling een "air transportable" recon tank te hebben (te droppen met parachute dus), die snel ter plaatse was waar nodig. iets wat de successvolle M-41 walker bulldog niet kon....tijdens de oorlog in korea merkte de amerikaanse leger leiding al dat zo'n tank nodig was.

ondanks de shillelagh, en andere problemen, kwam het leger een contact overeen met GM's allison motor car division in ongeveer 1965.

de kostbare shillelagh en de HE ammo waren geen goede oplossing, en toen de sheridan voor het eerst werd ingezet (vietnam) gebruikte men een successvolle granaat, de M6252 "Beehive" een soort van fragmentatie granaat met meer dan 10.000 puntige projectieltjes....(zeer pijnlijk als je het mij vraagt

in 1969 werden 64 sheridans naar vietnam gestuurd, en toegevoegd aan de 3rd squadron/4th cav, en de 11th armoured cav regiment (blackhorse regiment).......

rest mij nog een quote uit een van m'n sheridan boeken: "Designated the Armored Reconnaissance/Airborne Assault Vehicle, the army requested proposals from various companies..............the GM design was selected for development during 1960. Given the designation XM-551......."

hth,
frans.

Reply
Like
Share