pzhw2000

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

pzhw2000

johann kasten
johann kasten

January 22nd, 2003, 12:01 pm #1

hey mannen en enkele dames,

ik heb gisteren op de afsluitdijk enkele schietproeven met de nieuwe pantser houwitser 2000 van de landmacht gezien. best een mooi ding al zeg ik het zelf.

ook al ben ik dan geen landmacht liefhebber.
Reply
Share

Ronald Kok
Ronald Kok

January 22nd, 2003, 12:24 pm #2

.
Reply
Share

Roel van Essen
Roel van Essen

January 22nd, 2003, 6:55 pm #3

... want in Biddinghuizen hebben we nog steeds droge voeten. Voor de belangstellenden: Breezanddijk, halverwege de Afsluitdijk, volgende week dinsdag wederom! (Mits het weer het toelaat)

Roel
Reply
Share

Marcel Jussen
Marcel Jussen

January 22nd, 2003, 7:05 pm #4

Je zou velen van ons er een plezier mee doen door misschien een paar foto's te maken. Ik heb zelfgemaakt foto's en video van het schieten op het ASK maar deze lokatie is wel iets bijzonders.
Is het trouwens normaal om daar schietproeven te houden? Het lijkt me in verband met de veiligheid nogal tricky.

M.vr.gr.,
Marcel
Reply
Share

johann kasten
johann kasten

January 23rd, 2003, 11:36 am #5

hoi mannen
gisteren stonden ze er nog steeds.
en ja het is gebruikelijk om daar schietoefeningen te doen .

er is zelfs een apart gebouw geplaatst daar voor deze oefeningen. en soort van torentje waar de waarschuwingsvlaggen aan hangen. het staat ook aangegeven op de kaarten van het ijselmeer. wat voor oefeningen het precies zijn weet ik niet meer maar de marine heeft er ook wel geoefend met een scheepskanon op een vaste opstelling op de kant . ze proberen daar de aandrijfladingen van de granaten uit ( zo noemen zedat dacht ik)
groeten
Reply
Share

"Roel van Essen
"Roel van Essen

January 23rd, 2003, 7:05 pm #6

Je zou velen van ons er een plezier mee doen door misschien een paar foto's te maken. Ik heb zelfgemaakt foto's en video van het schieten op het ASK maar deze lokatie is wel iets bijzonders.
Is het trouwens normaal om daar schietproeven te houden? Het lijkt me in verband met de veiligheid nogal tricky.

M.vr.gr.,
Marcel
Hé, hallo Marcel! (Jij ook hier? Je kon zo goed leren...)
Ik kom er niet langs, maar omdat binnen 'mijn' eenheden 101 ArtOstBt valt (de vroegere AMA = Artillerie Meet Afdeling) ken ik hun oefenschema.
Zij zijn namelijk die jongens die om de zoveel tijd een weerballon dienen op te laten. En dat doen ze op Breezanddijk alleen maar als daar iets 'schietends' staan, anders is het zonde van de ballonnen...
Breezanddijk is overigens een militair historische locatie; bij de aanleg van de Afsluitdijk werd hier een schuilhaventje gebouwd en een paar versterkingen om een eventuele indringer halverwege de dijk nog te kunnen vertragen. In de Meidagen 1940 lag hier een groep Nederlandse Militairen, maar die zijn door Stuka's hevig gemobardeerd. Konden weinig uitrichten, omdat Kornwerderzand stand hield. De bezetting van Breezanddijk was voornamelijk bedoeld om te voorkomen dat een indringer halverwege de dijk zou landen en zo Kornwerderzand in de rug zou aanvallen.
Nu is het nog steeds een militair stukje Afsluitdijk; En die schepen? Och, de schootssector staat op de kaarten, en de Nederlandse vissersvloot moet toch ingekrompen worden.... Zeehonden mijden de schootssector overigens... Slimme beesten!

Roel.
Reply
Share