Photo-etch, leuk. maar niet te buigen zoals het moet!! :(

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Photo-etch, leuk. maar niet te buigen zoals het moet!! :(

July 28th, 2003, 8:14 pm #1

Hallo,

Heb ik een mooie update-set voor een halftrack gekocht, zit er photo-etch spul bij. Dat ziet er veel mooier uit dan dat plastic, maar ik krijg het niet netjes gebogen. Is daar gereedschap voor ofzo; wat kost dat dan en waar haal dat dan?? het lijkt wel duurder je spullen hoe sneller de fabriekant zegt van hier heb je het, succes. Een bouwtekening kan niet van af! GRRR!!
Het blijft wel nog steeds leuk hoor.....

Alvast bedankt groetjes Wouter
Reply
Like
Share

Bouke Veurman
Bouke Veurman

July 28th, 2003, 8:32 pm #2

Heej dat probleem heeft iedereen hehehe..

Er zijn verschillende oplossingen, je hebt speciale werktuigen zoals de "etch mate" en de "hold and fold" enzo maar daar zal vast iemand anders wel wat over kunnen vertellen.

Ikzelf heb t geld er nog niet voor over gehad om zoiets te kopen, maar gebruik tot nu toe een stalen lineaal en nog een aantal plastic teken driehoeken met dikke rand. Ik leg het onderdeel onder de stalen lineaal of onder de grote tekendriehoeken. Zorg dan dat de buignaad precies gelijk loopt met je lineaal... dan pak je een hobby mes, schuift t onder je onderdeel en je wipt zo het te buigen deel heel makkelijk en kaarsrecht omhoog. Veel omslachtiger dan zo`n ander apparaat maar voor mij werkt het perfect!

En als je ronde dingen moet buigen dan pak je je muismat en een rond voorwerp waarmee je kunt rollen van kleine diameter. Ikzelf gebruik altijd een van mijn sleutelvijltjes. Leg je onderdeel neer op de muismat, pak je ronde voorwerp en begin te rollen van voor naar achter. Langzaam voer je de druk op en je zult zien dat t perfect rond buigt, mits je helemaal van voor naar achter over t voorwerp rold.

Hoop je geholpen te hebben,

Groeten,
Bouke
Reply
Share

pascal bastiaens
pascal bastiaens

July 28th, 2003, 8:43 pm #3

Hallo,

Heb ik een mooie update-set voor een halftrack gekocht, zit er photo-etch spul bij. Dat ziet er veel mooier uit dan dat plastic, maar ik krijg het niet netjes gebogen. Is daar gereedschap voor ofzo; wat kost dat dan en waar haal dat dan?? het lijkt wel duurder je spullen hoe sneller de fabriekant zegt van hier heb je het, succes. Een bouwtekening kan niet van af! GRRR!!

Hallo,
kijk eens op de twenotsite; daar staat een artikel over werken met photoetch. Directe link :
http://www.twenot.nl/photo1.htm
pascal bastiaens
Reply
Share

Theo Naus
Theo Naus

July 29th, 2003, 7:31 pm #4

Hallo,

Als je de etsplaat eerst verhit boven een kaars, en het daarna weer laat afkoelen wordt het metaal zachter. En dus makkelijker buigbaar.
Reply
Share

Eelke Warrink
Eelke Warrink

July 29th, 2003, 10:06 pm #5

...indien in huis aanwezig natuurlijk. Dit produceert veel minder roetaanslag dan een kaars/waxinelichtje. Pak wel even een tangetje, het liefst met plastic handvatten, anders worden je vingers meegeroosterd.

Grtz

Eelke Warrink
Reply
Share

July 29th, 2003, 10:25 pm #6

Hallo,

Hiervoor is dit forum dus zo handig, want medebouwers kom je niet vaak tegen in het wild!!!
Alleen de winkelier die wel een dure oplossing weet ofzo.

Groetjes Wouter

Reply
Like
Share

July 29th, 2003, 10:27 pm #7

.
Reply
Like
Share