Oranje lap op Ersatz M10....

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

Oranje lap op Ersatz M10....

Bouke Veurman
Bouke Veurman

December 21st, 2002, 3:19 pm #1

Hallo,

Ik stel deze vraag maar omdat ik niet weet of het nou een duitse vraag is of iets over gealieerde eenheden.

De oranje lap achter op de Ersatz M10 was dat om Amerikaanse vliegtuigen te misleiden (weet niet of dit een amerikaans herkenningsteken was???), of om de eventueel rondvliegende duitser te waarschuwen dat het Duits was.

Ben gewoon even nieuwschierig.

Groeten,
Bouke
Reply
Share

December 21st, 2002, 3:39 pm #2

Bouke: De amerikanen gebruikten zgn "Dayglow"panels in fluoriserend oranje en roze om de eigen luchtmacht duidelijk te maken dat het "friendly folks" waren.
Om de zelfde reden zag je in de eerste helft van WO 2 de duitsers met grote swastikavlaggen op hun voertuigen rijden. Dit doe je uiteraard alleen als je eigen luchtmacht de overmacht heeft en het risico op vijandelijke vliegtuigen nihil is.
De dayglow panelen bestonden uit een oprolbaar stuk doek met geelbruin canvas aan de buitenzijde en de felle kleur aan de binnenkant. Uitrollen over je tank en vastzetten met de bandjes op de hoeken en klaar!
De troepen van Skorzeny zullen best veel aandacht hebben gehad in de manier van werken van de amerikanen en ook de panelen hebben opgemerkt.
Om de camouflage dus compleet te maken denk ik dat ze best wel vergelijkbare panelen op hun erzats panzers gebruikt zullen hebben.
Rob
PS: Bron: Mondeling verhaal Steve Zaloga in een museum in de Ardennen
PS2: Iets vergelijkbaars zag je ook bij de geallieerde grondtroepen tijdens de golfoorlog: Veel voertuigen reden rond met fel oranje panelen (Gamma afdekzeil!) op de bovenkant en aan de achterkant van de torens/rompen.

Reply
Like
Share

Bouke Veurman
Bouke Veurman

December 21st, 2002, 4:40 pm #3

Hij ligt er inmiddels achterop! Bedankt voor de informatie weer wat geleerd. Mooi forum is dit toch....

Groeten,
Bouke
Reply
Share

Roel van Essen
Roel van Essen

December 21st, 2002, 6:22 pm #4

Hallo,

Ik stel deze vraag maar omdat ik niet weet of het nou een duitse vraag is of iets over gealieerde eenheden.

De oranje lap achter op de Ersatz M10 was dat om Amerikaanse vliegtuigen te misleiden (weet niet of dit een amerikaans herkenningsteken was???), of om de eventueel rondvliegende duitser te waarschuwen dat het Duits was.

Ben gewoon even nieuwschierig.

Groeten,
Bouke
Je hebt het over de voorganger van de "VS17-GVX";
Onder deze noemer stonden tweekleurige signaaldoeken bekend die in ieder geval tot in 1996 bij de Infanterie-eenheden van de KL gevoerd werden.
Buitenzijde: legergroen, binnenzijde rose en oranje-fluoriserend. Dienden om de voorste lijn van de eigen troepen (VLET) aan te duiden, zodat 'eigen' vloektuigen en helikwapters niet per ongeluk jouw voertuig begonnen te bestoken met zware metalen.
Tijdens oefeningen Duitsland heb ik het ding vaak gewaarderd als extra dekentje, voor de rest als uitrustingsstuk schromelijk verwaarloosd.

Roel.
Reply
Share

Arne Poirot
Arne Poirot

December 21st, 2002, 10:11 pm #5

En dus nog 'steeds' in gebruik.
Ook in KOSSOVE had men luchtoverwicht.
Reply
Share

bert lindeboom
bert lindeboom

December 22nd, 2002, 7:45 pm #6

Bouke: De amerikanen gebruikten zgn "Dayglow"panels in fluoriserend oranje en roze om de eigen luchtmacht duidelijk te maken dat het "friendly folks" waren.
Om de zelfde reden zag je in de eerste helft van WO 2 de duitsers met grote swastikavlaggen op hun voertuigen rijden. Dit doe je uiteraard alleen als je eigen luchtmacht de overmacht heeft en het risico op vijandelijke vliegtuigen nihil is.
De dayglow panelen bestonden uit een oprolbaar stuk doek met geelbruin canvas aan de buitenzijde en de felle kleur aan de binnenkant. Uitrollen over je tank en vastzetten met de bandjes op de hoeken en klaar!
De troepen van Skorzeny zullen best veel aandacht hebben gehad in de manier van werken van de amerikanen en ook de panelen hebben opgemerkt.
Om de camouflage dus compleet te maken denk ik dat ze best wel vergelijkbare panelen op hun erzats panzers gebruikt zullen hebben.
Rob
PS: Bron: Mondeling verhaal Steve Zaloga in een museum in de Ardennen
PS2: Iets vergelijkbaars zag je ook bij de geallieerde grondtroepen tijdens de golfoorlog: Veel voertuigen reden rond met fel oranje panelen (Gamma afdekzeil!) op de bovenkant en aan de achterkant van de torens/rompen.
Zaloga merkt in een van zijn artikelen op dat de enige keer dat de duitse troepen hiervn gebruik hebben gemaakt tijdens het Ardennenoffensief is geweest,bouke zit dus goed.
groeten,bert
Reply
Share