matt 62

[url=http://twenot-forums.nl[/url]
De ML/Twenot Nederlandstalige discussiegroep is bedoeld voor al Uw vragen betreffende het bouwen van militaire modellen, diorama's en figuren. (Archive)

matt 62

raoul vreeke
raoul vreeke

July 10th, 2003, 10:53 am #1

ik heb de humbroll matt 62 aangeschaft voor roest aan te brengen maar het is meer leer kleur of ligt het aan mij.
Reply
Share

July 10th, 2003, 11:35 am #2

Raoul,

Het kan kloppen dat het meer leer kleur is. De naam van Humbrol 62 is matt leather.

Er bestaat niet zo iets als roestkleur. Als je roest bekijkt zie je dat dit uit diverse kleuren bestaat. De kleur van roest kan veriëren van fel oranje tot donkerbruin en alle tinten daar tussen in. 'Nieuw' roest heeft een meer oranje tint terwijl 'oud' roest meer naar donker bruin gaat. Matt 62 is een goede tussenkleur als start. Door het bijmengen van andere kleuren (dit kun je het beste op het model doen, zorg er voor dat het geen egale kleur wordt) kun je jouw roestkleur maken.

Succes,
Mark van Esch.
Reply
Like
Share

July 10th, 2003, 1:17 pm #3

Raoul:
Humbroll Matt Ornage (Fel oranje, maar wel matt!)
Humbroll Matt Black

Mengen in diverse verhoudingen geeft allemaal mooie roestbruine kleuren.
Hoe minder zwart, des te nieuwer de roest
ROb
Reply
Like
Share

July 10th, 2003, 4:48 pm #4

Alle "roest" die je hier ziet is gemaakt van de bovenstaande kleuren, verder is het gewoon een kwestie van veel laagjes in veel keluren airbrushen
Rob

Reply
Like
Share

Jan van Harn
Jan van Harn

July 11th, 2003, 8:39 am #5

Ik ben het helemaal met Rob eens, al blijft het bij mij meestal beperkt tot een uitlaat e.d. Dat gebeurt dan met het penseel. Voor grotere vlakken is dit minder geschikt, al moet het zeker kunnen.
Ik pak ook hel rood, hel geel en bruin, maar dat kan wel eens te moeilijk zijn. Ik wil het zeker met minder proberen!
Ik meng op een klein blaadje (papier!, mag ook plastic zijn). Hierop leg ik alle kleuren, als op een palet. Mengen in het midden en gelijk aanbrengen. Weer iets mengen (donkerder/lichter, feller/doffer) en aanbrengen. Deze laagjes plaatelijk aanbrengen met (oude) penseel. Je krijgt hierdoor meteen een ruw uiterlijk door de diversiteit in de tinten. Roest is namelijk niet glad! Begin gerust donker, en laat de hellere kleuren er "door heen" komen, door ze later aan te brengen. Te veel verse roest, dan even meer oude roest gewoon er overheen en nog een keer.
Eventueel afwerken met drybrush met metaalverf (of potlood).

Groeten, Jan

Reply
Share

Peter Vierhout
Peter Vierhout

July 14th, 2003, 9:01 pm #6

In aanvulling op de kleuren nog de opmerking dat men de roest ruwer kan krijgen door talkpoeder door de verf te mengen voor dan wel direct na het aanbrengen.

Enig experimenteren kan leuke resultaten geven.
Succes !
Reply
Share